خبر فوری

معاون جهاد کشاورزی هرمزگان: کشت محصولات کشاورزی با نیاز آبی بالا در دشت میناب محدود شود

هرمزبان:معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: کشت محصولات با نیاز آبی بالا از جمله هندوانه،گوجه و ذرت باید در دشت میناب محدود شود.

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان،سید سعید مدرس در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در بندرعباس اظهار داشت: دشت‌های استان هرمزگان با بحران کم آبی مواجه‌اند و بیشتر این دشت‌ها از جمله دشت میناب، ممنوعه اعلام شده‌اند.
وی بیان کرد: دشت میناب با وسعتی برابر با 33 هزار و 507 هکتار از مستعدترین مناطق در بخش کشاورزی به حساب می‌آید اما به دلیل بی توجهی بهره‌برداران از منابع آبی شاهد فرو چاله ها در این دشت هستیم.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان، افت شدید سطح آب‌های زیر زمینی، شوری آب، از بین رفتن پوشش گیاهی و نشست لایه‌های زمین در دشت میناب را از مهم ترین آثار استفاده بی رویه از آب‌های زیر زمینی دانست.
مدرس، میزان بهره‌وری آب در بخش کشاورزی را 85 درصد اعلام کرد و افزود: این میزان نسبت به سالهای گذشته 2 برابر افزایش داشته است.
وی با اشاره به اینکه بی توجهی بهره‌برداران از منابع آبی کشاورزی منطقه را تهدید می کند، گفت: بیشتر دشت‌های استان هرمزگان ممنوعه اعلام شده است و کشاورزان باید مصرف آب را مدیریت کنند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی هرمزگان، با اشاره به تغییر روند آبیاری در منطقه افزود: سطح زیر کشت استان هرمزگان بالغ بر 160 هزار هکتار است که 50 درصد آن به سیستم آبیاری نوین مجهز است.
مدرس عنوان کرد: با معرفی محصولات اقتصادی و با نیاز آبی کم به بهره برداران شاهد کاهش 50 درصدی سطح زیر کشت محصول ذرت در استان هستیم.
وی خاطرنشان کرد: به طور متوسط 25 تا 30 درصد آبیاری بخش کشاورزی استان به صورت سنتی و غرق آبی انجام می‌شود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی هرمزگان، اجرای طرح الگوی کشت با هدف توسعه تنوع کشت، معرفی محصولات اقتصادی به کشاورزان و مدیریت مصرف آب را یکی از مهمترین برنامه‌های جهاد کشاورزی در این راستا معرفی کرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید