فروچاله های میناب از دید پدر علم کویر شناسی ایران

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از خبرگزاری صدا وسیما، وضع بحرانی دشت های میناب پدر علم کویر شناسی ایران را به میناب کشاند.
پروفسور کردوانی امروز در بازدید از فروچاله های دشت میناب درگفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما گفت: حفر چاهها و برداشت بی رویه آب از عوامل ایجاد فروچاله ها در دشت میناب است.
اکنون 15 روستا در دشت میناب با مشکل فرونشستن زمین روبرواند و در برخی روستا ها هم فرو جاله های به عمق 3 تا4 متری ایجاده شده است .
پدر علم کویر شناسی ایران افزود : در دشتی که باید ده چاه حفر می شد امروز30 چاه حفر شده است که این موضوع در دراز مدت سبب نشست زمین و افزایش خسارت زلزله احتمالی در منطقه می شود .
پروفسور کردوانی افزود: کندن چاه چندین معضل اساسی را در کشور ایجاد کردکه در ابتدا عامل پائین آمدن شدید سطح آب و حذف چاه های آرتزین و جایگزین شدن چاه های معمولی و تبدیل چاه های نیمه عمیق به عمیق شد.
همچنین با هدف بررسی کمبود آب در شهرستان میناب همایشی دیشب با حضور مسئولان اجرای در این شهرستان برگزار شد .
پدر علم کویر شناسی ایران در این همایش گفت : برای جلوگیری از نشست زمین و پر شدن سفره های زیرزمینی چاههای عمیق باید پلمپ و سدهای خاکی ساخته شود .
پروفسورکردوانی افزود : استفاده از آب دریا با راه اندازی آبشیرین کن های خورشیدی ، مهار کردن آبهای جمع شده در پشت بام ها از دیگر راهکارهای جبران کم آبی در هرمزگان است .
پروفسور کردوانی گفت : مصرف آب باید مدیریت شود تا هم به مردم وهم بخش صنعت و هم بخش کشاورزی برسد.
پدرعلم کویر شناسی ایران افزود : اولویت نخست ، تامین آب آشامیدنی شهر هاست اما این موضوع نباید سبب به خطر افتادن روستا ها شود .
هاشمی نخل ابراهیمی نماینده شرق استان درمجلس شورای اسلامی نیز در این همایش گفت: باید از منابع آب استان بطورمتعادل بهره برداری شود.
وی گفت : مصرف آب در هرمزگان به خوبی مدیریت نمی شود و آب صنایع باید از آب شیرینکن ها تهیه شود.

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید