خبر فوری

ذخیره‎سازی ۳۰ میلیون بشکه نفت در پایانه جاسک/ برندگان مناقصه به زودی اعلام می شوند

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از گروه اقتصاد خبرگزاری میزان، محمد سقایی، مجری طرح خط لوله انتقال نفت خام گوره- جاسک و پایانه مکران در این خصوص توسعه پایانه نفتی جاسک گفت: احداث پایانه صادرات نفت خام جاسک از مهمترین پروژه های صنعت نفت است که تمامی فرآیندهای اجرایی آن به صورت موازی در حال انجام است.

وی اظهار کرد: وزیر نفت از ابتدا تاکید زیادی بر بومی سازی این پروژه زیربنایی و تامین اعتبارات توسط بخش خصوصی داشت که به دلیل تجهیزات خاص مورد استفاده و ناتوانی سازندگان داخلی از تامین تجهیزات، روند انجام مناقصه و انتخاب پیمانکار با کندی مواجه شد.

سقایی، به دلیل اهمیت این پروژه و نوع نفت انتقالی و عبور نفت از مناطق گرمسیر با میانگین درجه حرارت بالای ۵۰ درجه در سال گفت: “انتخاب جنس لوله های استفاده شده از اهمیت بالایی برخوردار بوده و زمان زیادی به خود اختصاص داده است. به طوری که تیمی کارشناسی از استادان دانشگاهی و کارشناسان صنعت نفت در یک برنامه مطالعاتی یک ساله موفق به معرفی جنس لوله مورد نیاز (ازنوع نایس) شدند.

تعیین برنده ساخت مخازن ذخیره سازی نفت خام تا ۳ هفته آینده

سقایی همچنین از انجام همزمان و موازی فعالیت های توسعه ای احداث پایانه صادراتی نفت خام جاسک خبر داده و می گوید: این پروژه مشتمل بر ساخت ۲ پالایشگاه، پتروشیمی ومخازن ذخیره سازی نفت خام با ظرفیت نهایی ذخیره سازی ۳۰ میلیون بشکه است که ذخیره سازی ۱۰ میلیون بشکه نفت در فاز اول آن دیده شده است.

وی اضافه کرد: “انجام مطالعات اولیه و تهیه اسناد مناقصات مربوط به انتخاب پیمانکاران اصلح در این پروژه بزرگ ملی بسیار زمانبر است؛ با این وجود مناقصات مربوط به ساخت مخازن ذخیره سازی نفت خام برگزار شده که تا ۳ هفته آینده برنده آن مشخص خواهد شد.

مشاور وزیر نفت در ادامه بر سرمایه بر بودن احداث پایانه صادرات نفت خام جاسک تاکید کرد: “با توجه به نوع قرارداد که از نوع BOT است، لازم است اعتبارات مربوط به اجرای آن از سوی سرمایه گذاران بخش خصوصی و از محل منابعی خارج از نفت تامین شود. در همین راستا در حال حاضر هشت سرمایه گذار داخلی برای انجام آن ابراز آمادگی کرده اند.

اگرچه تلاش برای پیشبرد ساخت دومین پایانه صادرات نفت خام کشور در جاسک همچنان ادامه دارد، اما باید توجه داشت که بروکراسی حاکم بر نظام اداری صنعت نفت که در راستای تحقق سلامت مناقصات و انتخاب نفرات اصلح صورت می گیرد، زمانبر است؛ به طوری که پس از مشخص شدن برنده مناقصه، مسیر انجام تشریفات قانونی، بازگشایی LC و ضمانتنامه های کاری، ارائه طرح مهندسی و در نهایت تایید کارفرما و تصویب هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران حداقل به ۶ ماه زمان نیاز خواهد داشت.

پروژه ای با ۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری

سقایی حجم برآورد مالی مربوط به این پروژه را چیزی در حدود ۲ میلیارد دلار تخمین زد و عنوان کرد: “اعتبار مورد نیاز برای خرید لوله های نایس حدود ۶۰۰ میلیون دلار و پیش بینی اولیه برای ساخت مخازن ذخیره سازی نفت خام چیزی بیش از ۲۰۰ میلیون دلار است.

مجری طرح خط لوله انتقال نفت خام گوره- جاسک و پایانه مربوطه (مکران) در ادامه فرآیند سرمایه گذاری را در قالب ۲ بخش سازنده و تامین کننده اعتبار معرفی کرد: “ارزیابی کیفی در خصوص منابع مالی تامین این پروژه انجام شده و برنده مناقصه پس از تایید هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران، فعالیت اجرایی خود را آغاز خواهد کرد.

وی ادامه داد: “در بخش ساخت پالایشگاه نیز بررسی های لازم در حال انجام است و از میان ۲ گزینه موجود یک شرکت خصوصی داخلی انتخاب خواهد شد.

وی گفت: “در طول مسیر ۱۰۰۰ کیلومتری گوره به جاسک، ساخت پنج پمپ استیشن پیش بینی شده است؛ البته پیش بینی اولیه برای ایجاد تاسیسات خط انتقال نفت خام بالغ بر هشت ایستگاه خواهد بود.

مشاور وزیر نفت در خصوص روند فعلی انجام پروژه نیز گفت: “در حال حاضر محوطه سازی و جانمایی پتروشیمی و نیروگاه ها انجام شده و ۳ شرکت نیز برای احداث نیروگاه اظهار آمادگی کرده اند.

وی خبر داد: “برنده مناقصه مربوط به ساخت نیروگاه تا یک ماه آینده اعلام می شود.

به گفته مشاور وزیر نفت با توجه به روند کنونی برگزاری مناقصات به نظر می رسد در صورت تحویل به موقع تجهیزات و انجام پروژه در زمان انجام شده از سوی پیمانکاران، این پروژه زیربنایی تا ۳.۵ سال آینده به اتمام برسد. این پروژه ملی توان ذخیره سازی ۳۰ میلیون بشکه نفت خام را داراست و صادرات روزانه یک میلیون بشکه نفت را تضمین می کند.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید