خبر فوری

انتخابات 96؛ جلوه ای از قدرت نرم ایران – حمید اوضح

امروزه تعاریف بسیار متنوعی از قدرت در علوم سیاسی و روابط بین الملل از سوی صاحب نظران دانشگاهی مطرح می شود که براساس آن، قدرت، صرف نظر ازبرد و وسعت تاثیرگذاری، در دو طیف کلی سخت و نرم طبقه بندی می شود.
با گسترش مفاهیم سیاسی و اجتماعی و شکل گیری مرزبندی های جدید در جوامع جهانی و نیز فروپاشی نظام دوقطبی و جهانی شدن سیاست، اقتصاد، جامعه و فرهنگ، شکل و صورت تهدیدات به کلی دگرگون شده به گونه ای که دیگر صرفا داشتن قدرت نظامی قوی و تجهیزات سخت در برابر حجم عظیمی از تهدیدات نوین و نرم، کارآمدی لازم را نداشت، لذا در جهان معاصر، قدرت نرم به عنوان یک 'باید و الزام' مورد توجه جدی قرار گرفته است.
در این میان، انتخابات به عنوان یک سازو کار قانونی برای تعیین سرنوشت سیاسی و اجتماعی و نمایش حضور مردم و به عنوان یکی از پارادایم های تاثیرگذار در عرصه دیپلماسی عمومی، همواره مورد توجه افکار عمومی و رسانه های بین المللی قرار داشته و دارد و بر همین اساس، مشارکت بالای یک ملت برای نقش آفرینی در عرصه سیاسی و اجتماعی بیانگر شخصیت منسجم و هویت ملی یک کشور خواهد بود.
از سوی دیگر، با توجه به قدرت روزافزون جمهوری اسلامی ایران در عرصه های گوناگون در پهنای منطقه و جهان و در عصری که تهدیدات فیزیکی و سخت جای خود را به تهدیدات نوین و نرم داده است، موضوع انتخابات و اهمیت مشارکت مردم، اهمیتی صدچندان پیدا می کند.
در حالی که اقتدار سیاسی و اقتصادی یک کشور ارتباط وثیقی با میزان وحدت و انسجام داخلی و گسترش ابعاد جامعه مدنی و توسعه گفتمان سازی فرهنگی و اجتماعی دارد، مشارکت گسترده مردم ایران در 29 اردیبهشت 96، نه تنها نشان از تاثیرگذاری عموم مردم بر اراده و تصمیمات نخبگان سیاسی کشور بود، بلکه از مصادیق بارز قدرت نرم کشور بزرگ و متمدن ایران بود.
اگر بپذیریم که رشد، شکوفایی و پیشرفت یک کشور جز با حضور موثر مردم در همه بخش های کشور، دست یافتنی نیست و اگر بدین حقیقت اذعان کنیم که جامعه مدنی مهم ترین مولفه قدرت نرم در جهان کنونی است، آنگاه در می یابیم که مشارکت بالای مردم ایران در انتخابات 96، نه تنها افزایش جایگاه منطقه ای و بین المللی ایران را به دنبال داشت بلکه، گامی مهم در گسترش پیوند فرهنگی و تمدنی ملت ایران و دیگر ملل جهان و همراه شدن با توسعه و پیشرفت جهانی بود.
پس از موفقیت چشمگیر برجام و تاثیرات بسیار موثر آن در روند تحولات منطقه ای و نیز علاقه مندی اکثر کشورهای منطقه به داشتن روابطی دوستانه و صمیمی با ایران، روند حضور ایران در عرصه های سیاسی و اقتصادی منطقه با شتاب بیشتری صورت پذیرفت و در همین مسیر پرشکوه، مشارکت گسترده ملت ایران در انتخابات 96، این روند را تسریع و تثبیت کرد.
در حالی که امروزه ضرورت تعامل و گفت وگو به عنوان نیاز امروز جهان مورد تاکید همه کنشگران سیاسی قرار گرفته است، مشارکت بالای ملت ایران در انتخابات، به روشنی گویای اراده و عزم آنان برای توسعه روز افزون مناسبات با جهان و رشد و شکوفایی ملی و در یک کلمه، امید و عقلانیت بود.
اکنون که ایران با موفقیت بزرگ و درخشش برجام در عرصه دیپلماسی، به قدرتی برجسته در منطقه تبدیل شده است و با توجه به نمایش مقتدرانه قدرت نرم ایران در انتخابات 96، بهره گیری از این فرصت کم نظیر، امری ضرور و بایسته به نظر می رسد.
پرواضح است که مسیر امید و عقلانیت، تضمین کننده رشد و شکوفایی کشور، امنیت و ثبات پایدار، تعامل و گفت و گو میان فرهنگ ها و تمدن های گوناگون ، همزیستی مسالمت آمیز با جهان صرف نظر از تفاوت های فرهنگی، مذهبی و نژادی، روابط نزدیک و صمیمی میان دولت ها و اتحاد و انسجام سیاسی در عرصه های داخلی و بین المللی خواهد بود.
آری، ملت ایران، بالنده و باشکوه، سرنوشت خود را با تدبیر آغاز کرد و از مسیر برجام مقتدرانه گذشت و اکنون با حضور پرشور و معنادار خود، با انتخاب امید و عقلانیت، اقتدار و عظمت ایران اسلامی را پیش روی جهانیان قرار داد.
خاورم**9377**

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید