خبر فوری

رویکرد دولت دوازدهم؛ تعامل سازنده با تمامی اقشار جامعه

ارتباط دولت با مردم، گروه ها، احزاب و … دوسویه و بر پایه تعامل و گفت وگو است. هر یک از افراد از حق و حقوقی برخوردار هستند که این مهم، جزو تکالیف دولت به شمار می رود و دولت نیز حقوقی دارد و تخطی هر بخش از جامعه از وظیفه ها و تکلیف های خود در واقع تجاوز به حقوق طرف مقابل است و انجام دادن وظایف قانونی نیز از طرف هر یک به منزله رعایت حقوق طرف مقابل محسوب می شود. اینگونه یک ارتباط متقابل و دوطرفه میان فرد و دولت شکل می گیرد و در نتیجه امور نظام مند و روبه سامان می رود و بر این پایه کارآمدی دولت نیز افزایش می یابد.

حسن روحانی پس از پیروزی در انتخابات 29 اردیبهشت 1396 خورشیدی و در گفت وگوی تلویزیونی با توجه به آگاهی بر ارتباط دولت با مردم، گفت: «امروز انتخابات پایان یافته و من رییس جمهور همه ایران هستم و نیازمند کمک تک تک ملت ایران هستم حتی کسانی که مخالف من و سیاست ‌های من هستند. دست یاری و دوستی خود را صمیمانه به سوی همه مردم ایران، جناح ‌ها، احزاب و اقشار دراز می‌ کنم و طبق قاعده مردم ‌سالاری و بر حکم قانون به مخالفان خود احترام می‌ گذارم.» این سخنان به خوبی سیاست دولت را در همکاری با مردم، جناح ها، گروه ها و … نشان می دهد؛ چرا که دولت دوازدهم در پی آن است تا با ایجاد یکپارچگی در میان ملت، کشور را به طرف قله های افتخار سوق دهد.

تاثیر ارتباط دوسویه و همکاری دولت با مردم، گروه ها و احزاب در توسعه و پیشرفت کشور سبب شد تا پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا در گفت وگو با «غلامرضا ظریفیان» معاون وزیر علوم دولت اصلاحات و «مهدی پازوکی» کارشناس مسایل اقتصادی به بررسی جنبه های سیاسی و اقتصادی این امر بپردازد.

**رقابت و همکاری عقلانی با احزاب و گروه های مختلف به جای رقابت هیجانی
ظریفیان با اشاره به وظیفه دولت در جذب تمامی افراد جامعه گفت: رییس جمهوری در ایران یعنی رییس جمهوری تمام مردم، احزاب، گروه ها و جناح های مختلفی که در آن کشور فعالیت می کنند، بنابراین اگر او بخواهد انجام دادن وظیفه های خویش موفق شود باید در عرصه سیاسی به تمامی احزاب و گروه ها و در حوزه عمومی به همه مردم، اقوام، مذهب ها و … نگاه یکسانی داشته باشد که این را می توان منطقی ترین کار رییس جمهوری دانست اما ساز وکارهایی برای این ارتباط وجود دارد که رییس قوه مجریه باید به آنها توجه داشته باشد و این کار به عنوان یک حرف و پیام باقی نماند.

معاون وزیر علوم دولت اصلاحات با اشاره به رقابت های انتخابات ریاست جمهوری 96 اظهار داشت: در این انتخابات برخوردهایی کلامی تندی میان نامزدها صورت گرفت که هر چند بخشی از آنها مناسب جامعه نبود اما این مهم در جهان امری طبیعی است که در هنگامه رقابت انتخاباتی صورت می گیرد اما اکنون که رقابت به پایان و حسن روحانی رییس دولت شده است، وی باید ساز وکاری فراهم کند که احزاب و گروه هایی که تمام قد در برابر او ایستاده بودند نیز با این دولت همکاری کنند تا با نقدهای منصفانه و دلسوزانه خویش به بهبود عملکرد و کارآیی قوه مجریه یاری رسانند. بنابراین در فضای پس از انتخابات باید از رقابت هیجانی که در دوران تبلیغات انتخاباتی بر جامعه و مردم حاکم بود، خارج شد تا رقابت و همکاری عقلانی شکل بگیرد و این امر می تواند به عرصه ای برای تعامل، گفت وگو و تعدیل دیدگاه های طرف مقابل تبدیل شود.

**دولت دوازدهم و جذب گروه ها و احزاب مختلف در زمینه اقتصادی
پازوکی درباره ارتباط دولت دوازدهم با مردم، گروه ها و احزاب بیان کرد: حسن روحانی به عنوان رییس جمهوری همه مردم ایران معرفی شده است از این رو تمامی مردم، گروه ها و احزاب مختلف باید نسبت به منافع ملی خود حساس باشند و برای به وجود آمدن دیدگاه توسعه ای در جامعه به دولت دوازدهم کمک کنند. در چنین شرایطی است که رقابت های انتخاباتی می تواند جای خود را به سازندگی و پیشرفت در جامعه دهد. دولت دوازدهم نیز برای جلب همکاری گروه ها و احزاب مختلف باید از یک طرف از انحصار بخش دولتی و خصوصی جلوگیری کند؛ چرا که با جلوگیری از انحصار می توان امیدوار بود که اقتصاد ایران آماده جهش های بزرگی برای توسعه باشد. از طرف دیگر دولت آینده باید شفافیت را به اقتصاد ایران بازگرداند و از طرفی نظام تصمیم گیری دولت باید شفاف باشد.

این کارشناس اقتصادی یادآور شد: دولت دوازدهم باید زمینه ساز ایجاد رقابت سالم در اقتصاد باشد که این کار با جلوگیری از ترک تشریفات مناقصه ها برای نهادهای خاص که رقیب بخش خصوصی هستند، اجرایی می شود. دولت باید سعی کند تا زمینه را برای فعالیت اقتصادی میان بنگاه ها فراهم کند. با وجود چنین شرایطی است که گروه ها و احزاب مختلف می توانند در یک فضای رقابتی سالم در جهت توسعه و پیشرفت کشور گام بردارند.

**ظرفیت دولت دوازدهم برای ایجاد فضای اعتدال و گفت وگو
ظریفیان با اشاره به حضور پرشور مردم در انتخابات 96 گفت: یکی از آسیب های جامعه ما این است که رقابت های جدی میان نامزدها شکل می گیرد که در مواقعی این رقابت ها شکل غیرمنصفانه ای نیز دارد اما از آنجا که فرهنگ اسلامی به گفت وگو بسیار تاکید کرده است ما هنوز نتوانسته ایم با ساز وکارهای درست با یکدیگر گفت وگو کنیم و بیشتر با هم گفت وشنود انجام می دهیم و ما می گوییم تا دیگران بشنوند اما گفت وگو یک امر دو طرفه به شمار می رود که باید در دولت دوازدهم بیشتر به آن توجه شود؛ یعنی فضای غیرهیجانی شکل بگیرد تا جریان های مختلف بتوانند با یکدیگر تعامل انجام دهند؛ چرا که چنین فضایی جامعه را به طرف پیشرفت و اعتدال سوق می دهد و در چنین فضایی رقیبان و افرادی که نقدهای جدی بر دولت وارد می کردند می توانند تعامل بیشتری با دولت دوازدهم داشته باشند.

عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ ها اظهار داشت: دولت آینده ظرفیت بسیار بالایی برای ایجاد فضای اعتدال و گفت وگو محور در جامعه دارد از این رو باید از این امکان استفاده صحیحی شود تا تمام احزاب و گروه ها بتوانند با این دولت همکاری سازنده داشته باشند و در چنین حالتی است که کشور به بهترین شکل ممکن اداره می شود.

**همکاری احزاب و گروه ها با دولت دوازدهم برای ایجاد سرمایه گذاری و رفع بیکاری
پازوکی نخستین و مهمترین چالش پیش روی دولت دوازدهم را مساله بیکاری دانست و بیان کرد: راهکار اساسی برای از میان برداشتن این مساله، افزایش سرمایه‌ گذاری در اقتصاد ملی است و برای این مهم باید فضای کسب ‌وکار مناسب تولید و اشتغال باشد. بنابراین دولت باید با مجموعه قوا(قوه مقننه و قضاییه) و تمامی افراد، گروه ها و احزاب مخالف و موافق در جامعه همکاری کند تا این همکاری به ایجاد فضایی برای سرمایه گذاری خارجی و داخلی منجر شود که این افزایش سرمایه ‌گذاری داخلی و خارجی، بستری برای افزایش اشتغال و افزایش تولید ملی ایجاد می کند و در چنین شرایطی سطح رفاه عمومی جامعه بالا می رود.

این کارشناس اقتصادی یادآور شد: بحث هایی همچون چهار درصدی ها که در رقابت های انتخاباتی شکل گرفت باید از ادبیات اقتصادی ایران خارج شود زیرا اقتصاد زنجیره‌ ای به ‌هم‌ پیوسته است و برای رفع بیکاری باید تمامی زنجیره‌ های اقتصاد به شکلی درست پیوستگی خود را حفظ کنند. اگر خواهان حل معضل بیکاری هستیم باید اتحادی همه‌ گیر برای جذب سرمایه گذاری ایجاد شود که این امر بدون همکاری احزاب و گروه های مختلف و دولت به دست نمی آید.

**وظیفه احزاب و گروه های مخالف دولت کمک به سطح سیاست گذاری در جامعه
ظریفیان در ادامه گفت: در بسیاری از کشورها، وقتی یک نامزد در رقابت انتخاباتی به پیروزی می رسد دیگر نامزدها به خوبی با او اعلام همکاری می کنند اما در ایران گاهی مشاهده می شود که این فضا شکل نمی گیرد. برای نمونه در روزهای پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات 96 بسیاری از رسانه های گروه های مخالف همان نگاه تند گذشته را ادامه دادند که این برخورد نمی تواند سازنده باشد. بنابراین منافع ملی و انسجام اجتماعی برای پیشرفت کشور ایجاب می کند، که گروه ها و احزاب مخالف به جای اینکه به دنبال دوقطبی کردن جامعه باشند باید از یک طرف به آسیب شناسی خود بپردازند که چرا جامعه اقبال خاصی به آنها نداشته است و از طرفی نیز باید به جای اینکه در این چهار سال بخواهند دولت را تخریب کنند با تقویت و رشد خود، سطح سیاست گذاری در جامعه را ارتقا دهند. همانگونه که حسن روحانی نیز در سخنان خود، تمام گروه ها و احزاب را به همکاری با دولت فراخواند.

معاون وزیر علوم دولت اصلاحات در پایان اظهار داشت: در فضا و ظرفیتی که وجود دارد اگر کشورمان با مشکل و بحران جدی از خارج مرزها روبرو نشود ما می توانیم در چهار سال آینده شاهد پیشرفت و ارتقای جامعه باشیم.

*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: مهدی احمدی**انتشار دهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**9370**2002**9131

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید