خبر فوری

فرصت روحانی

در گزیده ای از این گزارش می خوانیم: بهار سال گذشته آخرین بهار حیات آیت ‌ا… هاشمی رفسنجانی بود؛ بهاری که شاید به خوبی می‌ دانست زمستانش یعنی خداحافظی با ملت. مبارزه در زمان رژیم سابق، تلاش برای پیروزی انقلاب اسلامی، سازماندهی تشکیلات مختلف در کشور و… همه و همه به او قدرت تشخیص عملکرد ملت در هر برهه ‌ای را داده بود. چنان‌ که به خوبی می‌دانست نیاز مردم چیست. همین مردم در سال 92 به کاندیدایی رأی دادند تا مجری برنامه ‌های سازندگی و توسعه ‌ای باشد که او آغاز کرده بود. آیت ‌ا… هاشمی پس از عدم احراز صلاحیتش، دکتر حسن روحانی را نزدیک ‌ترین فرد به خود برای اجرای برنامه‌ ها دید و به صراحت گفت: «حسن روحانی با مشورت بنده قدم در راه انتخابات گذاشت و با احترامی که برای کاندیداهای دیگر قائلم به دکتر روحانی رأی می ‌دهم و وی را برای تصدی قوه مجریه مناسب می‌ دانم».

تایید آیت‌ا… هاشمی یعنی تعیین تکلیف رأی میلیون‌ ها شیفته اعتدال و خدمت به کشور، و زمینه‌ ساز حضور روحانی در جایگاه ریاست ‌جمهوری شد. بنابراین تعجب ندارد که روحانی در بیشتر سخنرانی ‌هایش از آیت ‌ا… هاشمی یاد کند، چراکه چارچوب اداره دولت و کلید موفقیت را از ایشان دریافت کرده است. وضعیت انتخابات 96 هم همین‌ گونه بود، چنان ‌که محمد شریعتمداری، معاون رئیس ‌جمهور، عنوان کرده بود: «حضور در انتخابات 96 خواسته آیت ‌ا… هاشمی از روحانی بود.» و عین این جمله را حسن روحانی چند روز قبل بر سر مزار آیت ‌ا… هاشمی بیان کرد: «هاشمی از من خواست نامزد شوم و حتی گفت که رقبایت چه کسانی خواهند بود». آنچه رئیس ‌جمهور بیان کرد گویای آن است که آیت‌ا… هاشمی تدابیری برای دولت دوم روحانی اندیشیده و در چند مورد نیز اشاره ‌ای به آن داشته است، مانند مرداد 95 که با اشاره به پیشرفت ‌ها در علوم پایه و حوزه ‌های تخصصی علم و تکنولوژی گفت که دولت دوم آقای روحانی می ‌تواند ما را به آنجا برساند.

** روحانی 96 از دیدگاه ابطحی
محمدعلی ابطحی معاون پارلمانی دولت اصلاحات در توصیه به حسن روحانی به «آرمان» می‌ گوید: دکتر حسن روحانی دهه‌ انتهایی حیات آیت ‌ا… هاشمی را مد نظر قرار دهد و مثل او رفتار کند. رفتار آیت‌ا… هاشمی با آنچه ملت انتظار داشتند تطابق داشت. انتظار می ‌رود آقای روحانی همچنین عمل کند. وی افزود: روحانی 96 باید مانند آیت ‌ا… هاشمی در آخرین دهه حیاتش باشد.

** توصیه آیت‌ا… هاشمی به روحانی
آیت‌ا… هاشمی واقف بود که روحانی توانایی به ثمر رساندن برنامه‌ ها در بخش ‌های مختلف مانند سازندگی، بهبود فضای اجتماعی و اقتصادی، رفاه و… را دارد. آیت ‌ا… هاشمی به خوبی واقف بود که رأی مردم در اردیبهشت 96 به روحانی است و می ‌تواند مشکلات را حل کند، چنان ‌که فاطمه هاشمی دختر آیت ‌ا… این‌ چنین به این نکته اشاره کرده بود که «پدرم بارها گفتند من مطمئن هستم اگر روحانی دوباره به میدان بیاید رأی خوبی خواهد آورد و بهتر از دور اول مشکلات کشور را حل خواهد کرد.» روحانی چند روز پیش بر سر مزار آیت‌ا… هاشمی گفت: «حضور، مشارکت، فداکاری و نشاط مردم، بار مسئولیت ما را صدچندان کرده است، همه تلاش ما این است به وعده‌ هایی که به مردم داده‌ ایم، عمل کنیم و در مقام عمل خواست آنها را محقق کنیم.»

رئیس ‌جمهور برنامه خود را به نحوی تنظیم کرده که در مسیر تعیین ‌شده آیت ‌ا… هاشمی گام بردارد، چنان‌که در 9 اردیبهشت با بیان اینکه «امروز ما باید راه هاشمی را ادامه دهیم»، تصریح کرد: «ما مسیر عدالت، اعتدال و اصلاحات را رها نخواهیم کرد. ما در مسیری که در سال 92 با هم آن را آغاز کردیم، تا امروز در همان مسیر حرکت کرده ‌ایم، امروز هم باید راه را ادامه بدهیم.» اما ریل‌ گذاری آیت ‌ا… هاشمی برای دولت دوم روحانی به چه نحوی بود؟ پاسخ این سوال را یاسر هاشمی فرزند کوچک آیت ‌ا… چنین داده است: پدر فکر می ‌کرد، برنامه ‌ای که آقای روحانی در دور اول آغاز کرد در دور دوم تکمیل شود. ایشان پیش ‌بینی می ‌کرد مردم حمایت می ‌کنند تا برنامه آقای روحانی به نتیجه برسد و فکر می‌ کردند که این برنامه‌ ها در چهار سال دوم کامل می ‌شود و مردم نتایج آن را می‌ بینند. آیت ‌ا… هاشمی امیدوار بود بعد از دولت‌های نهم و دهم و آمدن آقای روحانی، کشور در حوزه اقتصادی، فرهنگی و شاخص‌های فساد و تورم و… دوباره به مسیر خود بازگردد.»

** اکنون زمان ترمیم است
دکتر حسن روحانی وعده داده است که مسیر آیت‌ا… هاشمی را طی کند که رفتار و عملکرد او نشان داده برخلاف این مسیر حرکت نخواهد کرد، اما پیمودن این مسیر به سادگی میسر نیست و نیازمند برنامه‌ ریزی است. بنابراین اکنون بیشتر آگاهان این پیشنهاد را به دکتر روحانی دارند که اقدامات خود را برای تحقق خواست آیت ‌ا… هاشمی آغاز کند که همان آبادانی کشور در تمام عرصه‌ هاست. شاید بتوان در کلام از 4 سال برای رسیدن به هدف سخن گفت، اما عیان است که باید مقدمات پیمودن مسیر را فراهم کرد. یعنی روحانی باید از هم‌ اکنون به فکر سازماندهی استانداران و مدیران استانی و منطقه‌ ای باشد که اگر زمان بگذرد، این امور با چالش‌ هایی مواجه خواهد شد. 4 سال دولت اول زمان خوبی برای شناخت نقاط ضعف و کاستی ‌ها بود. بنابراین اکنون زمان ترمیم است نه آغاز، چرا که چشم 24‌میلیون رأی ‌دهنده و حتی کسانی که به دیگر کاندیداها رأی داده‌اند به روحانی است که برای رسیدن به اهداف تعیین‌ شده چه برنامه‌ای دارد.

** 3 خواسته آیت ‌ا… هاشمی
آیت ‌ا… غرویان استاد حوزه و دانشگاه هم درباره انتظارات آیت ‌ا… هاشمی از دکتر حسن روحانی به «آرمان» گفت: آیت ‌ا… هاشمی سه خواسته از حسن روحانی داشت که شامل مردمداری و مردم ‌دوستی‌؛ اعتدال و اخلاق نیکو و مهربانی بود. آرمان‌ های آیت‌ا… هاشمی در این سه مورد تعریف می ‌شود و روحانی باید راه هاشمی را ادامه دهد. وی در پاسخ به این سوال که مگر سازندگی مدنظر آیت‌ا… هاشمی از آرمان ‌های ایشان برای دکتر روحانی نبود، توضیح داد: سازندگی زیرمجموعه مردمداری است. سعادت، توسعه و پیشرفت کشور در مردمداری و به فکر مردم بودن جای می ‌گیرد.

** اندیشیدن به توسعه ملی
مهدی مطهرنیا، آینده‌پژوه سیاسی، در مورد نگرش و دیدگاه آیت ‌ا… هاشمی به دولت روحانی به «آرمان» می ‌گوید: روحانی اگر بخواهد در مسیر آنچه آیت ‌ا… هاشمی برای آینده ایران می‌ خواست گام بردارد، باید به توسعه ملی ایران و ایرانیان توسعه‌ یافته در آینده جهان بیندیشد و گام ‌هایی مستحکم، استوار و شجاعانه و قاطعانه در برابر موانع گوناگون و ابعاد مختلف ملی منطقه ‌ای و بین ‌المللی بردارد. این کار ساده ‌ای نیست، اما او باید در این مسیر حرکت کند.

** اعتدال؛ اندیشه هاشمی
نعمت احمدی از حقوقدانان نزدیک به آیت ‌ا… هاشمی به ذکر خاطره‌ای از مرحوم هاشمی بسنده کرد و گفت: آیت ‌ا… هاشمی می ‌گفت با حضور شخصیت اعتدالی مانند دکتر روحانی، دیگر خیالم از آینده انقلاب راحت است. احمدی گفت: آیت ‌ا… هاشمی در واپسین روزهای زندگی ‌اش درباره آقای روحانی به من گفت: «با وجود این دولت دیگر می ‌توانم با خیال راحت از این دنیا به جهان باقی بروم».

** شرایط تحول مهیاست
در همین راستا یک فعال سیاسی اصلاح‌ طلب و نماینده مجلس ششم به «آرمان» می ‌گوید: ‌«آقای روحانی در موقعیت اوج قرار داشته و وضعیت مناسبی دارد تا بتواند به خوبی کارها را پیش ببرد. البته این بدین معنی نیست که او در دولت اول خود خوب عمل نکرد، بلکه در مجموع دولت اول موفق بوده است. از سوی دیگر سختی ‌هایی که وجود داشت موجب می‌شد که این عملکرد مطلوب به خوبی جلوه نکند و به اندازه‌ ای که انتظار می‌رود نتایج خود را در زندگی مردم نشان ندهد. در این دولت قطعا کارهای جدی و حیاتی صورت می‌گیرد که بخشی از آن در همین دوره آثار خود را نشان خواهد داد و بخشی از آن به‌طور طبیعی در دولت بعدی آشکار خواهد شد.» احمد شیرزاد ادامه داد: «بردی که آقای روحانی داشته بسیار شیرین و قاطع بوده که در نتیجه می ‌تواند با پشتوانه این رأی مردمی، خیلی جدی ‌تر در صحنه حاضر شود که آثار اعتماد به نفس را در اظهارات اخیر روحانی می ‌بینیم. اتفاق دیگری که افتاده این است که بحران کاهش شدید قیمت نفت در سال 94 را پشت سرگذاشته ‌ایم. وضعیت قیمت نفت هرچند ایده ‌آل نیست اما مساعد‌تر از گذشته است. می ‌توان از اقدامات بسترساز و زمینه ‌ساز در دولت قبل آقای روحانی بهره‌ برداری کرد، بخصوص در زمینه ریل‌ گذاری‌هایی که در اقتصاد انجام شد و به قول آقای جهانگیری اکنون می ‌شود، ماشینی که از ته دره درآمده را شست و به حرکت درآورد. شرایط برای اینکه این دولت بتواند خودی نشان دهد و صحنه جامعه را با یک تحول چشمگیر بخصوص در زمینه اقتصادی روبه ‌رو کند مهیاست، اما نباید فرصت را از دست داد.»

*منبع: روزنامه آرمان، 1396،3،7
** گروه اطلاع رسانی**9128**2002**انتشاردهنده: فاطمه قنادقرصی

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید