خبر فوری

نظررهبری ومراجع تقلید درمورد حج فصل‌الخطاب است/امسال مشکلی نداریم

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از خبرنگار مهر، حامد دارابی امروز جمعه در سخنرانی پیش از خطبه کرمانشاه گفت: عملیات حج امسال بنابه کسب اجازه از رهبری از اسفند سال گذشته آغاز شد.

وی تصریح کرد: بعد از حادثه منا مسئولین کشور مراسم حج را به حالت تعلیق درآوردند اما امسال حدود ۵۰ کشور در موسم حج شرکت می کنند و ایران آخرین کشور بود که دعوت شد.

مدیر حج و زیارت استان کرمانشاه تصریح کرد: امسال عربستان از ۶ ماه قبل دستورالعملی به کشورها داده بود که براساس آن عمل کنند و ۱۰ بند آخر آن دچار اشکال بود و ایران نمی توانست با این شرایط تصمیمی برای حج بگیرند.

 وی ادامه داد: با توجه به شرایط تعیین شده از سوی عربستان  ۵ اسفند تیم مذاکره ما به کشور عربستان رفت و عربستان از دستورالعمل خود عقب نشینی نکرد و اقتدار جمهوری اسلامی ایران اجازه این را نداد و اولین بار در تاریخ حج مسئولین عربستان هر ۱۰ شرط ایران را پذیرفتند.

دارابی اشاره ای به ۱۰ شرط مذکور داشت و گفت: با توجه به حادثه منا ما دیگر در عربستان سفارت نداشتیم وآنها نیز در ایران سفارت نداشتند و می خواستند از طریق کشور سومی کار ویزای ایران را انجام دهند که نهایتا عربستان پذیرفت ویزای ایرانیان به صورت الکترونیکی صادر شود.

وی تصریح کرد: مورد بعدی دیه کشته شدگان حادثه منا بود و عربستان یکی از دلایل عدم پرداخت دیه را نداشتن کنسولی در ایران عنوان کرده بود که با توجه به مذاکره تیم مذاکره کننده ما هم اکنون بخشی از این دیه پرداخت و به خانواده آن شهدا تقدیم شد.

مدیر حج و زیارت استان کرمانشاه افزود: مورد بعدی تامین امنیت و کرامت عزت زائران بود که عربستان قبول کرد که تمامی اقدامات را برای امنیت زائرین جمهوری اسلامی ایران بخصوص زائرین ایرانی تامین کنند.

وی ادامه داد: در اتفاق منا حدود ۵۰۰ زائر ایرانی جان خود را از دست دادند. اما علی رغم مخالفت عربستان و مقصر خواندن خود زائرین در حادثه منا، اقتدار جمهوری اسلامی باعث شد پرونده ای که ۲ سال پیش مختومه شد، مجددا باز شود.

دارابی خاطرنشان کرد: تا امروز حدود۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان دیه به خانواده شهدای زائر داد اما اعتقاد ما این است که باید کامل بپردازد و عربستان تضمین دهد دیگر چنین اتفاقی نیفتد.

وی گفت: با توجه به کشته شدن ۷ هزار نفر که حدود ۵۰۰ نفر آن عربستانی بودند، همه به این نتیجه رسیدند عمدی در کار نبوده است و تنها به دلیل عدم مدیریت بحران عربستان این اتفاق افتاد.

مدیر حج و زیارت استان کرمانشاه گفت: انشالله در موسم حج امسال شاهد پرداخت دیه شهدای منا خواهیم داد. امسال حدود ۱۵۰۰ سهمیه برای خانواده شهدای منا گرفتیم و امسال ۳۵ درصد زائرین حج از زائرین ایرانی هستند.

وی اشاره ای به شایعات منتشر شده در شبکه های اجتماعی داشت و  گفت: ۳۰ سال است که عربستان به ایرانی ها توهین می کند و توهین های او چیز جدیدی نیست و ما هم در شعارهایمان مرگ بر آل سعود می گوییم اما فلسفه حج جدا از این مسائل است.

دارابی یادآور شد: حج فریضه واجب الهی است و ما یک سال بعد از حادثه کشتن ۴۰۰ زائر ایرانی توسط عربستان به این کشور زائر اعزام کردیم.

وی تاکید کرد: دلسوزتر از مقام معظم رهبری برای این کشور نیست و تمام مراجع تقلید نیز با شرایط فعلی مانعی برای حج نیست. اگر خدشه ای به عزت و کرامت زائران ایرانی وارد شود مطمئنا مقام معظم رهبری دستور توقف حج را می دهند.

مدیر حج و زیارت استان کرمانشاه افزود:  ایشان بارها اعلام کردند که حج را عزتمندانه برگزار کنید. در مباحث دینی فصل الخطاب ما نظر مراجع تقلید است و در صورت اختلاف نظر آنها فصل الخطاب مقام معظم رهبری است. و در صورت کوچکترین مشکلی تمام قوای ما نیز پیگیر خواهند بود. در صورت کوچکترین مشکل رهبری اجازه نمی دهند ۸۶ هزار ایرانی به حج اعزام شوند.

وی ادامه داد:  ۸ هزار زائر سهمیه امسال استان است و نسبت به سال قبل حدود ۲ هزار افزایش یافته است. همچنین تعداد زائران اهل سنت ما افزایش یافته اما آن استقبال که باید از سوی شیعیان نشده است.

دارابی تاکید و خاطرنشان کرد: ما در هر جایی کوچکترین مشکلی را متوجه حج ببینیم به دستور رهبری حج را متوقف خواهیم کرد و شرایط حج امسال مناسب است و علی رغم اینکه مدتی عربستان ورود هواپیماهای ایرانی را به خاک عربستان ممنوع کرده بود ۵۰ درصد اعزام ها با هوپیماهای ایرانی صورت می گیرد و ۷۰ قلم کالای اولیه حجاج را از کالاهای ایرانی برای آنها به عربستان می بریم.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید