جشنواره تئاتر ساحلی در قشم برگزار می‌شود

حجت‌الاسلام سیدمهدی موسوی اجاق در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد برنامه های جدید فرهنگی در جزیره قشم بیان داشت: قشم دارای۸ انجمن هنری با ۲۳۰۰ هنرمند عضو انجمن‌هاست، جالب است بدانیم که انجمن نمایش قشم با ۴۰۰ عضو جزو پر رونق‌ترین انجمن‌های هنری قشم است که این‌ها همه بیانگر استقبال مردم جزیره از هنر است.

وی عنوان کرد: برگزاری جشن اردیبهشت تئاتر، برگزاری جشنواره تئاتر استانی در قشم و راهیابی یک گروه نمایش به جشنواره فجر به عنوان تنها بخشی از فعالیت‌ها و موفقیت‌های حوزه تئاتر و نمایش جزیره‌ قشم و همچنین اولین جشنواره توانمندسازی بانوان قشم با هدف معرفی و گسترش فرهنگ و هنر بومی محلی به‌ویژه در حوزه‌های هنرهای سنتی و صنایع  دستی زنان سخت‌کوش و اهمیت مشارکت زنان  این خطه در معیشت خانواده از اولین  برنامه‌های  سال ۹۵ بود.

اوجاق خاطرنشان کرد: همایش شعر بومی محلی استان هرمزگان نیز برای اولین بار در این دوره برگزار شد. همچنین نمایشگاه گلستان هنر با نمایش بیش از۲۳۰ اثر فاخر شامل تذهیب، خوشنویسی، خطاطی، نقاشی و عکاسی از اساتید برجسته ایران در قشم برگزار شد؛ این نمایشگاه مقارن شد با برگزاری مسابقات فوتبال هنرمندان جهان که فرصت مغتنمی بود برای بازدید و آشنایی هنرمندان جهان با آداب و رسوم و فرهنگ قشم و اقوام ایرانی که به ویژه آثار قابل توجهی از هنرمندان قشمی در این نمایشگاه عرضه شده بود.

به گفته اوجاق، از نکات قابل توجه نمایشگاه گلستان هنر در قشم بازدید مسعود سلطانی‌فرد معاون رئیس جمهور،  پورمحمدی قائم مقام صدا و سیما و کاراندیش معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از این نمایشگاه بود که در نوع خود بی‌نظیر بود. در پاره‌ای دیگر، نمایشگاه آثار هنرمندان جزیره، برگزاری هفته فرهنگی کرمانشاه و اصفهان، که اگرچه همه‌ی این‌ها با کمبود بودجه مواجه بود، مورد استقبال مردم قرار گرفت.

او در ادامه با اشاره به برگزاری جشن اردیبهشت تئاتر در قشم از آمادگی چهار گروه نمایش از قشم جهت ارائه کار به همراه تجلیل از فعالان حوزه هنرهای نمایشی قشم در این آئین هنری هم‌زمان با سراسر کشور خبر داد.

تئاتر باید در سبد اقتصادی خانوارها قرار بگیرد

اجاق که معتقد به ترویج هنر در قشم است و تاسیس اولین سینمای قشم را نیز در کارنامه دارد در بحث اجرای نمایش‌ها ابرازداشت:  به دلیل استقبال مردم و حضور زیاد تماشاچیان، باید به اجرای عمومی روی بیاورند؛ به عقیده من تئاتر باید در سبد اقتصادی خانوار قرار بگیرد.

او در ادامه از برگزاری آیین بزرگ‌داشت مفاخر قشم و تجلیل از شخصیت‌ها، از جمله برنامه‌های فرهنگی پیش رو در سال‌جاری یاد کرد.

وی خاطرنشان کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد در سال جاری همچنین هفتمین نمایشگاه قرآنی را در بخش‌های گوناگون نمایشگاهی و جشنواره با هدف توسعه و ترویج علوم و معارف قرآنی در ماه رمضان برگزار خواهد کرد؛ از برنامه‌های قرآنی  در سال ۹۵ “سفر کاروان شمیم وحی ” با حضور قاری  برجسته کشوری  استاد حامد شاکرنژاد که  مقارن با روزهای پایانی ماه مبارک رمضان  بود و  با اجرای  برنامه‌های فرهنگی، خیریه مورد استقبال مردم قرار گرفت.

اجاق در ادامه از برگزاری جشنواره موسیقی جنوب کشور نیز برای اولین بار در قشم خبر داد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سازمان منطقه آزاد قشم برگزاری جشنواره ملی حفظ چهل حدیث رضوی از برنامه‌های موضوعی جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع)، برگزاری آزمون‌های سراسری قرآن ویژه کارکنان دولت و داوطلبان آزاد و اختصاص تسهیلات و هدایای ارزنده به برگزیدگان از جمله برنامه‌های پیش روی این اداره کل اعلام کرد.

وی افزود: همچنین سومین مراسم انتخاب و معرفی کتاب سال و تجلیل از خادمان، ناشران، مولفان و کتابداران جزیره از دیگر برنامه‌های پیش روی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سازمان منطقه آزاد قشم در سال جاری است.

اوجاق، برگزاری نمایشگاه بزرگ کتاب ناشران کشور، برنامه‌های ویژه دهه مبارک فجر، دهه کرامت و ایام  محرم و صفر، همچنین جشنواره ملی نقاشی لافت با حضور هنرمندان مطرح کشور، و نشست‌های متعدد ادبی و فرهنگی، راه‌اندازی سینمای مجتمع تجاری سیتی‌سنتر قشم از دیگر برنامه‌های سال‌جاری این اداره کل در منطقه آزاد قشم می توان نام برد. 

اجاق با بیان اینکه انجمن‌های فرهنگی، هنری و ادبی خانه هنرمندان، به‌صورت منظم  و روزانه نشست‌های ادبی، هنری و فرهنگی خود را برگزار می‌کنند، گفت: این مرکز به زودی تبدیل به پایگاهی برای هنرمندان جزیره‌ی قشم خواهد شد. اجاق معتقد است با توجه به اینکه هنرمند روح لطیفی دارد، باید درک شود و به او میدان داده شود تا بتواند پیش برود.

اجاق گفت: مجموعه ارشاد با همکاری هنرمندان تغییرات فیزیکی زیادی در این کانون ایجاد کرده و حتی مجهزترین استودیو در هرمزگان را ایجاد کرده‌ایم تا محلی برای حفظ موسیقی بومی محلی باشد و مردم با هنر قشم آشنا شوند.

او با اشاره به برگزاری کارگاه‌های آموزشی با هدف پرورش استعدادها، به تاسیس دفتر سینمای جوان در قشم اشاره کرد که صرفا در مراکز استان‌ها دفتر دارند، وی افزود: تاسیس سینمای قشم نیز به واسطه تاسیس این دفتر اتفاق افتاد، که امسال خوشبختانه تولید فیلم مستند نیز در برنامه داریم. راه‌اندازی سینمای خلیج فارس در تالار آینه مجتمع فرهنگی خلیج فارس در روزهای  پایانی سال ۹۵ از مهم‌ترین  برنامه‌های انجمن سینمای جوان بود که با استمرار فعالیت آن در طول سال و  هماهنگی انجام شده با سینماهای کشور، فیلم‌های  به روز  همزمان  با سراسر کشور  به روی پرده خواهد رفت.

وی افزود: همچنین سعی بر آن داریم با اقدامات و پیگیری‌های صورت گرفته و مشارکت بخش خصوصی دومین سینمای جزیره در مجتمع تجاری تفریحی سیتی سنتر(۲) ظرف چند ماه آینده راه‌اندازی گردد.

او در ادامه از اعزام هنرمندان رشته‌های مختلف به جشنواره‌ها و اعزام هنرمندان موسیقی به خارج از کشور با هدف معرفی هر چه بیشتر فرهنگ و هنر قشم به کشور و جهان خبر داد. اجاق همچنین به برگزاری همایش “توانمندی‌های زنان جزیره” در روستای نقاشه اشاره کرد که با استقبال مردم مواجه شده بود و در سال‌جاری نیز ادامه خواهد داشت.

وی در ادامه از حمایت های پیش روی این اداره کل در بحث تولید موسیقی بومی تا سقف ۶۰ میلیون تومان برای ده اثر، و از حمایت‌های این اداره کل از برنامه‌های کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد و همچنین حمایت از چاپ  کتاب مولفان بومی و ساکنان قشم خبر داد.

اجاق گفت: در سال‌جاری برای اولین بار جشنواره تئاتر ساحلی برای ساحل‌نشینان از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سازمان منطقه آزاد در قشم برگزار خواهد شد.

وی در بحث خرید کتاب از وزات فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در سال۹۴، ۷۰میلیون تومان کتاب خریداری و توزیع شد که امسال۱۵۰ میلیون تومان حواله اهدای کتاب از وزارت ارشاد جهت توزیع در سطح کتابخانه‌های جزیره، خریداری شده است. اجاق در بحث تجهیز کتابخانه‌ها نیز گفت: ۱۰ کتابخانه در حال حاضر در دست تجهیز است که با این رقم، مجموع کتابخانه‌ها جمعاً به ۱۸ کتابخانه در سطح جزیره خواهد رسید.

اجاق در ادامه با اشاره به اینکه سال گذشته از سری برنامه‌های  موضوعی جشنواره  بین‌المللی  امام رضا(ع) هم‌زمان با سراسر کشور جشنواره حفظ چهل حدیث رضوی برگزار شد که در سال ۹۶ مقرر است در سطح  ملی و با حضور  شرکت کنندگان از سراسر کشور برگزار گردد.

او در پایان از صدور پروانه فعالیت تعداد ۷ چاپخانه دیجیتال، ۶ موسسه قرآنی، ۳۴ موسسه فرهنگی هنری در زمینه‌های  گوناگون،۴۶ کانون آگهی و تبلیغات، ۲۳ کانون فرهنگی هنری مساجد در سطح جزیره قشم، ۴ کتاب‌فروشی،۲۰مرکز عرضه محصولات  فرهنگی و سمعی و بصری، ۷نمایندگی خبرگزاری (ایرنا، فارس، مهر، اعتبار آنلاین، ایسنا، پانا، صدا و سیما)، ۲سایت خبری محلی (هرمز آنلاین، قشم آزاد )، ۶ نشریه محلی، ۷ مرکز ارائه خدمات بازی‌های رایانه‌ای و فعالیت  ۲۳خبرنگار فعال و نیز فعالیت مطلوب و سازمان یافته خانه مطبوعات قشم در  انعکاس و رویدادهای متعدد منطقه خبر داد.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید