خبر فوری

3هزار کنتور هوشمند آب بروی چاه های کشاورزی هرمزگان نصب شد

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از ایرنا، مسعود رازمند سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: کنتورهای هوشمند، میزان برداشت آب از هر چاه را مطابق پروانه بهره برداری و برابر میزان حجم برداشت سالانه درج شده در پروانه را تنظیم و از برداشت اضافی جلوگیری و آب برداشتی از چاه ها را اندازه گیری می کند.
وی بیان داشت: پروژه ملی طرح احیا و تعادل بخشی منابع آبی بسیار مورد تاکید وزارت نیرو و دولت خدمتگذار است و به طور جدی در دستور کار شرکت آب منطقه ای قرار دارد.
این مسئول اظهارکرد: بهترین روش مدیریت از این منابع آبی زیرسطحی گرانبها، اندازه گیری و کنترل میزان آب ورودی و خروجی به آن هاست و باید به اندازه ظرفیت هر مخزن زیرزمینی از آن استفاده شود و از برداشت غیرمجاز و اضافه خودداری شود.
رازمند اضافه کرد: منابع آب زیرزمینی از مهم ترین ذخایر استراتژیک کشور است که زیرساخت مهم در توسعه و رشد است و این ذخایر در طول سال های طولانی به تدریج شکل گرفته و امروز برای مصارف صنعت و کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرند.
وی یادآورشد: در سه دهه اخیر در اثر حفر چاه های متعدد بدون مجوز و برداشت مازاد از دشت های کشور، میزان این منابع ارزشمند آبی به شدت کاهش یافته و باعث تخریب کمی و کیفی این منابع و بروز خسارات متعددی از جمله فرونشست زمین شده است.
این مسئول افزود: آمار مربوط به سفره های آب زیرزمینی اهمیت این موضوع را نشان می دهد که در مناطق خشک به عنوان تنها منبع در دسترس برای مصارف مختلف کشاورزی، صنعت و شرب می شود و لازم است مصرف و بهره برداری از آن را مدیریت کنیم تا برای نسل های آینده میراث ارزشمندی به یادگار بماند.
18 سال خشکسالی و کم آبی در هرمزگان موجب خشک شدن 365 حلقه چاه آب آشامیدنی، 18 دهنه چشمه و قنات،100 حلقه چاه آب و کاهش آب 135حلقه چاه بین30 تا 70 درصد شده و همچنین از 74 دشت موجود در هرمزگان تمامی آنها دارای عملکرد منفی هستند و 38 دشت ممنوعه بوده و آب مابقی دشت های این استان نیز شور اعلام شده است.
وسعت زمین های کشاورزی این استان 160 هزار هکتار(51درصد زراعی و 49درصد باغی) با تولید سالانه افزون بر 2 میلیون و 80 هزار تن محصول می باشد که براساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان، اولویت اجرای سامانه های آبیاری نوین در این استان با محصولات استراتژیکی همچون گندم، کلزا، کنجد، گیاهان دارویی، جو و دانه های روغنی است.
تاکنون بیش از 91 هزار هکتار از زمینهای کشاورزی هرمزگان به شبکه آبیاری نوین مجهز شده است.
7195/2094
خبرنگار: رقیه غلامی زاده **انتشار دهنده:هومن محمدکرمی

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید