خبر فوری

پایان رقابت و ضرورت همدلی

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، به رغم برخی بداخلاقی های بسیار که در تب و تاب تبلیغات انتخاباتی صورت گرفت، اما برآیند انتخابات اخیر، فارغ از رای مثبت و دوباره ملت ایران به تداوم جریان اعتدال؛ مشارکت آگاهانه و همبستگی مردم در رویدادهای مهم و سرنوشت ساز است.
نگاهی به گذشته رویدادهای سیاسی و اجتماعی در ایران نشان می دهد که با وجود افتراق های عقیدتی و تفاوت در خط مشی های سیاسی و فکری در جامعه ایران به ویژه میان نخبگان سیاسی دیده می شود؛ وحدت و وفاق ملی همواره اصلی ارزشمند و مورد پذیرش همه گروه ها و جریان های فکری، عقیدتی، مذهبی و سیاسی در کشور بوده است در واقع حفظ وحدت و وفاق ملی از ضرورت هایی است که هر نظام سیاسی ملی برای بقای خود، ملزم به حفظ آن است. وفاق و همدلی به ویژه در فضای انتخابات، بایسته ای است که هم در جریان رقابت ها و تبلیغات انتخاباتی و هم در فضای پس از انتخابات، به دلایلی توجه به آن ضرورت دارد.

1- فضای رقابت ها در انتخابات 29 اردیبهشت ماه، هر چند به گونه ای بود که تخریب و توهین به اهرم تبلیغاتی تبدیل شد و شعارسازی هایی همچون تقسیم جامعه به طبقات اقلیت و اکثریت و فرادست و فرودست به عنوان یک برند انتخاباتی، جامعه را با خطر چند دستگی روبرو ساخت، اما مشارکت گسترده آحاد مردم در روز انتخابات نشان داد که «وحدت در کثرت»، اصلی است که همه ملت به آن باور دارند و تحت الشعاع تمایزهای عقیدتی، فکری و چندگونگی های سیاسی قرار نمی گیرد.
در سایه وحدت در کثرت است که 80 میلیون تن فارغ از تمایزات عقیدتی، قومیتی، مذهبی و دینی، اما مشترکات ارزشی ملی و میهنی، در کشوری به نام ایران موجودیت یافته اند.

2- حضور گسترده مردم در انتخابات بیش از هر چیز از انسجام، اعتماد و مشارکت یا به عبارتی بهتر«سرمایه اجتماعی» بالا در جامعه حکایت دارد. هر اندازه اعتماد مردم در سطوح گوناگون فردی، اجتماعی و ساختاری بیشتر باشد، مشارکت آنان در عرصه های مختلفی نظیر انتخابات بیشتر خواهد بود و به همین ترتیب انسجام و همبستگی بالایی خواهند داشت. در انتخابات اخیر، مردم نشان دادند که به رغم کاستی ها و خلاء هایی اجتماعی- اقتصادی و فرهنگی – سیاسی که درکشور وجود دارد، جامعه همچنان در مسیر توسعه و تقویت سرمایه اجتماعی حرکت می کنند.
بر همین اساس گروه ها و جریان های رقیب در انتخابات 96، باید برای ترغیب مردم به تعامل، همدلی و وفاق تلاش کنند و فضای جامعه را به سمتی ببرند که وفاق و همبستگی بیشتر میان گروه ها و جریان های مختلف سیاسی بیانجامد نه برعکس.

3- رهبر معظم انقلاب در سال 94 شعار «همدلی و همزبانی دولت و ملت» را مطرح کردند. این شعار نه مختص یک دوره زمانی خاص که الگویی است که باید در منش و کنش همیشگی مردم و مسوولان، مدنظر قرار گیرد. مردم، نه تنها عمومیت جامعه که قشرهای گوناگون و همچنین گروه ها و جریان های سیاسی را نیز شامل می شود. تاکید بر وفاق و همدلی به ویژه در رفتارهای سیاسی نخبگان، ضمن حفظ دستاوردهای معنوی نظام و مردم، زمینه ساز تحکیم وحدت ملی در کشور خواهد بود. همدلی و همزبانی و داشتن روحیه وفاق و همبستگی، امری مختص مردم نیست و دولتمردان و مسوولان نیز باید آن را سرلوحه رفتار ها و سیاست های خود قرار دهند.

4- حفظ وحدت و همدلی، زمینه ساز تقویت امنیت ملی است. پافشاری بر اختلاف های سیاسی پس از انتخابات، افزون بر تشنج آفرینی، ایجاد تفرقه و چند دستگی نتیجه دیگری ندارد و همین امر نیز دستاویزی خواهد بود برای آنانکه بیرون از مرزها به کمین نشسته اند تا میان مردم و نظام، ملت و دولت، گروه های و جریان های سیاسی و همچنین گروه های مذهبی، دینی و قومی؛ فتنه انگیزی کنند.
دمیدن در آتش تفرقه و بهانه آفرینی برای دشمنی، هم انسجام و وحدت ملی را خدشه دار می سازد هم در میانه بحران و آشوب های منطقه ای، بستر را برای ستیزه جویی فرصت طلبان فراهم می کند.
پژوهشم**3050**1601**خبرنگار: فاطمه دوله** انتشاردهنده: شهناز حسنی

ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران و جهان، https://t.me/Irnaresearch با ما همراه شوید.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید