خبر فوری
هرمزبان:

چرا به آمریکا می‌گوییم شیطان بزرگ؟

  رضا خسروی
 
  از جمله ضروریت‌های یک ملت انقلابی، دشمن‌شناسی است. دشمن‌شناسی به معنای شناخت ویژگی‌ها، روش‌ها، عناصر قدرت و نقاط ضعف دشمن، موجب می‌گردد تا ما در مقابله با دشمن نه تنها منفعل نشویم بلکه بر دشمنان غالب گردیم.
از همین رو شناخت دشمنان انقلاب اسلامی ضرورتی انکارناپذیر است؛ که می‌بایست مورد توجه قرار گیرد. اهمیت دشمن‌شناسی در انقلاب، زمانی روشن‌تر می‌گردد که بدانیم عده‌ای خواسته یا ناخواسته به تعبیر مقام معظم رهبری(ره) به دنبال بزک کردن چهره پلید و زشت دشمنان انقلاب اسلامی و در رأس آنان آمریکا هستند. این در حالی است که آمریکا در عمل اثبات نموده است که دشمن درجه یک ملت و انقلاب اسلامی است.
برای شناخت بهتر آمریکا ضروری است به تعبیر رهبر کبیر انقلاب رجوع کنیم که فرمودند: «آمریکا شیطان بزرگ است». این تعبیر حضرت امام(ره) دارای ظرافت‌های جالبی است که می‌بایست بدان‌ها پرداخته شود. سؤال اصلی این است که وجه شبه آمریکا و شیطان چیست؟ در پاسخ باید گفت آمریکا و شیطان شباهتهایی از نظر ویژگی و روش دارند که بدانها می‌پردازیم.

ویژگی‌ها
1. عداوت: «ان‌الشیطان لکم عدو فتخذوه عدوا» البته شیطان دشمن شماست پس او را دشمن بدانید (فاطر6)
قرآن کریم شیطان را به دشمن قسم خورده انسان معرفی می‌کند: «فبعزتک لاغوینهم اجمعین(82. ص). عداوت شیطان تا جایی است که انسان را به حمله تمام عیار از چهار طرف تهدید می‌کند: «ثم لاتینهم من بین ایدیهم و من خلفهم و عن ایمانهم و عن شمائلهم» سپس از پیش رو و پشت سر و از طرف راست و از طرف چپ آنها به سراغشان می‌روم (اعراف 17)
باید گفت که عداوت و دشمنی آمریکا نسبت به مردم و انقلاب اسلامی همانند عداوت شیطان بر کسی پوشیده نیست. اقدامات خصمانه آمریکا در طول 37 سال پیروزی انقلاب اسلامی، نهایت دشمنی و عداوت آنان را نشان می‌دهد. از اقداماتی چون جاسوسی، حمایت و کمک به منافقین و تروریسم در ترور استوانه‌های انقلاب و مردم، تحریک و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی از صدام در حمله به ایران اسلامی و تحریم‌های اقتصادی که تنها گوشه‌ای از جنایات آمریکاست. امام خامنه‌ای(ره) درباره عداوت آمریکا می‌فرمایند: «اولین حکومتی و دولتی که با این حرکت ]انقلابی[ مردم
]ایران در سال57‌[ بجد شروع کرد مخالفت کرد، آمریکا بود…»
2. ضعف نیرنگ: «ان کیدالشیطان کان ضعیفا» زیرا که نقشه شیطان همانند قدرتش ضعیف است. نساء 76
ویژگی دیگری که قرآن درباره شیطان بیان می‌کند؛ ضعف در نیرنگ و فریب است. گرچه شیطان از هر حربه‌ای برای فریب و نابودی انسان بهره می‌برد اما باید دانست که مکر شیطان تنها برای کسانی کارساز است که رابطه آنها با قادر متعال و قدرت بی‌انتها یعنی حضرت حق گسسته شده ولی کید شیطان برای بندگان خالص خدا کارساز نخواهد بود. باید گفت که آمریکا در جهت دستیابی به مقاصد شوم خود و سرنگونی انقلاب اسلامی از هیچ حربه و نقشه‌ای فروگذار نکرده است؛ اما با وجود نقشه‌های شوم آمریکا و تلاش در نابودی انقلاب اسلامی، به مدد الهی و تبعیت از ولایت همان‌گونه که امام خمینی(ره) فرمودند: آمریکا هم هیچ غلطی نمی‌تواند بکند».
3. تکبر و فخرفروشی: قال ما منعک الا تسجد اذ امرتک قال انا خیر منه خلقتنی من نار و خلقته من طین. خداوند فرمود چون تو را به سجده امر کردم چه چیز تو را بازداشت از اینکه سجده کنی گفت من از او بهترم مرا از آتش آفریدی و او را از گل آفریدی (12، اعراف).
ویژگی دیگر شیطان تکبر و خودبرتربینی اوست. و همین خصلت باعث نافرمانی او در برابر خداوند و رانده‌شدنش از جوار رحمت الهی گردید. مطلبی که امیر بیان علی(ع) نیز بر آن در نهج‌البلاغه اشاره می‌فرمایند: «اعترضته الحمیهًْ فافتخر علی آدم بخلقه و تعصب علیه لاصله. شیطان بر آدم علیه‌السلام به جهت خلقت او از خاک، فخر فروخت، و با تکیه به اصل خود که از آتش است دچار تعصب و غرور شد». (خطبه 192)
مطالعه تاریخ شکل‌گیری آمریکا چهره متکبر و خودبرتربین آنان را نمایان می‌کند. براساس آمار دقیق، در هر 28 ساعت یک سیاه‌پوست توسط پلیس آمریکا کشته می‌شود و این، بالاترین رقم کشتار سیاهان در جهان است. کشتار بیش از 10 میلیون سرخ‌پوست توسط سفیدپوستان آمریکا در طول دو قرن گذشته و تبعیض نژادی گوشه‌ای از این خصلت آنان را به تصویر کشیده است. امام خامنه‌ای(ره): «تاریخ اروپا و آمریکا از برده‌داری شرمسار است، از دوره استعمار سرافکنده است.»
4. غیرقابل اعتماد: «و قال‌الشیطان لما قضی الامر ان‌الله وعدکم وعدالحق و وعدتکم فاخلقتکم و ما کان لی علیکم من سلطان الا ان دعوتکم فاستجبتم لی فلا تلومونی ولوموا انفسکم ما انا بمصرخکم و ما انتم بمصرخی انی کفرت بما اشرکتمون من قبل ان‌الظالمین لهم عذاب الیم.» و چون کار از کار گذشت ]و داوری صورت گرفت[ شیطان می‌گوید در حقیقت خدا به شما وعده داد وعده راست و من به شما وعده دادم و با شما خلاف کردم و مرا بر شما هیچ تسلطی نبود جز اینکه شما را دعوت کردم و اجابتم نمودید پس مرا ملامت نکنید و خود را ملامت کنید من فریادرس شما نیستم و شما هم فریادرس من نیستید من به آنچه پیش از این مرا ]در کار خدا[ شریک می‌دانستید کافرم آری ستمکاران عذابی پردرد خواهند داشت (22 ابراهیم).
غیرقابل اعتماد بودن از جمله ویژگی‌های بارز شیطان است. شیطان طبق آیات قرآن کریم نه تنها برای دشمنان خود بلکه برای دوستان و پیروانش نیز تکیه‌گاه و دوستی غیرقابل اعتماد است. امام علی(ع) در نهج‌البلاغه این خصوصیت شیطان را این‌گونه بیان می‌فرمایند: «ان الشیطان الیوم قد استفلهم و هو غداً متبری منهم و متخل. امروز شیطان آنها را به تفرقه دعوت کرد، و فردا از آنها بیزاری می‌جوید، و از آنها کنار خواهد کشید». (خطبه 181)
از همین رو باید همیشه هوشیار بود که وعده‌های شیطان همیشه بر اساس دروغ و نیرنگ بوده اعتماد کردن به او نتیجه‌ای جز خسران و زیان به همراه نخواهد داشت: «و حذرکم عدوا نفذ فی‌الصدور خفیفاً و نفث فی الاذان نجیاً فاضل و اردی و وعد فمنی. و شما را پرهیز داد از دشمنی شیطانی که پنهان در سینه‌ها راه می‌یابد، و آهسته در گوش‌ها راز می‌گوید، گمراه و پست است، وعده‌های دروغین داده، در آرزوی آنها به انتظار می‌گذارد. (خطبه 83)
تاریخ نشان داده که در هیچ زمینه‌ای و هیچگاه اعتماد به شیطان بزرگ آمریکا سودآور نبوده و آمریکا برای هیچ کشوری حتی دوستان و پیروانش قابل اعتماد نبوده است؛ چه رسد برای کشور اسلامی ما که در مبانی و اصول در نقطه مقابل آمریکا قرار دارد.
آمریکا، زمانی صدام را حمایت مالی، تسلیحاتی و اطلاعاتی می‌نمود، و حتی تسلیحات شیمیایی و کشتار جمعی را در اختیار او می‌گذاشت و زمانی دیگر به جرم داشتن همین تسلیحات به عراق حمله کرد. همچنین جاسوسی سرویس‌های جاسوسی آمریکا از کشورهای هم‌پیمان با او نظیر آلمان و فرانسه از دیگر نشانه‌های غیرقابل اعتماد بودن اوست. وعده‌های پوچ و توخالی آمریکا در برجام و مذاکرات هسته‌ای نمونه‌ای مشهود از غیرقابل اعتماد بودن شیطان بزرگ آمریکاست.
روش‌ها
1. زینت دادن اعمال زشت: «و زین لهم الشیطان اعمالهم» شیطان اعمالشان را برای آنان آراسته بود. (عنکبوت، 38)
ویژگی دیگر شیطان زینت دادن اعمال زشت، در جهت ترویج و انتشار معاصی و منکرات در عالم است. توجیهات شیطانی گاه منجر به ارتکاب زشت‌ترین منکرات از سوی انسان می‌شود. سیاست آمریکا در قبال دیگر کشورها و وقایع دنیا نیز همین گونه است. آمریکا در دفاع از ظالم و عادی جلوه دادن اعمال ضد انسانی و ضد بشری کشورهای غاصب و ظالم منطقه نظیر رژیم کودک‌کش صهیونیستی و مزدوران خودفروخته منطقه مانند عربستان و آل‌خلیفه در بحرین، تمام تلاش خود را به کار برده است؛ که نمونه آن استفاده از حق ظالمانه وتو در جلوگیری از محکومیت کشتار مسلمانان در فلسطین توسط اسرائیل است.
در قضیه تروریسم، آمریکا نیروهای مقاومت را تروریسم معرفی کرده ولی تروریست‌های وحشی در سوریه را معترضان میانه‌رو می‌خواند؛ کشتار وحشیانه مردم یمن را حق عربستان می‌داند ولی دفاع مردم سوریه از خود را ناحق جلوه می‌دهد. حمله به عراق، افغانستان، پاکستان و سوریه، و به راه انداختن کودتاهای رنگین و آشوب در دیگر کشورها به جهت سرنگونی حکومت‌ها را حق خود می‌داند ولی کمک به مقاومت از سوی ایران را مداخله در مسائل دیگر کشورها معرفی می‌کند. کشتار وحشیانه مردم افغانستان با پهپادهای خود را دفاع از حقوق بشریت و مبارزه با تروریسم می‌خواند ولی مخالفت با همجنس‌بازی را نقض حقوق بشر می‌داند. اینها تنها بخشی از عملکرد دولت آمریکا در زیبا جلوه دادن زشتی‌ها در دنیاست.
2. گام به گام جلو آمدن: یا ایها الذین آمنوا ادخلوا فی‌السلم کافه و لا تتبعوا خطوات الشیطان انه لکم عدو مبین. ای کسانی که ایمان آورده‌اید همگی به اطاعت ]خدا[ درآیید و گام‌های شیطان را دنبال مکنید که او برای شما دشمنی آشکار است. (بقره 208)
از جمله ویژگی‌های شیطان در فریب و گمراه نمودن انسان گام به گام جلو آمدن اوست. شیطان با این حربه گام به گام انسان را از هدایت و صراط مستقیم دور کرده و نهایتاً به ورطه ضلالت و گمراهی می‌کشاند. از همین رو امام علی(ع) در فرازی از بیانات خود به این سیاست شیطان اشاره می‌فرمایند: «و شما را پرهیز داد از دشمنی شیطانی که… آرام آرام دوستان خود را فریب داده، راه رستگاری را بر روی دربند شدگانش می‌بندد.» (خطبه 83)
سیاست‌های آمریکا بر همین اصل استوار است. سیاست گام به گام جلو آمدن و تحت فشار گذاشتن حریف تا جایی که دیگر چیزی برایش باقی نماند تا عرض‌اندام کند. در مواجهه آمریکا با انقلاب اسلامی ایران شاهد این سیاست شیطانی هستیم. برخی تصور می‌کردند که مذاکره با آمریکا در رابطه با انرژی هسته‌ای می‌تواند گره‌های مشکلات کشور را حل نماید، درحالی که به خوبی روشن است که مسائل هسته‌ای بهانه‌ای بیش نیست. تجربه برجام گویای همین مطلب است. گرچه آمریکا بر روی کاغذ و نه در عمل تحریم‌های مربوط به هسته‌ای را برداشت اما بعد از برجام شاهد تحریم‌های ظالمانه به بهانه صنعت دفاعی و موشک‌ها بوده‌ایم و بعد از موشک‌ها نوبت به حمایت از مقاومت و حزب‌الله و دفاع از مردم فلسطین و بعد از آن حقوق بشر است؛ و این زنجیره کماکان ادامه خواهد داشت.
3. ایجاد ترس: «انما ذلکم الشیطان یخوف اولیائه». در واقع این شیطان است که دوستانش را می‌ترساند.
 (آل عمران، 175) ایجاد رعب و وحشت از دیگر حربه‌ها و روش‌های شیطان در مواجهه با انسان است. اما باید به این نکته توجه نمود که طبق آیات قرآن، تنها کسانی از شیطان ترس دارند که شیطان را ولی خود قرار داده‌اند؛ در حالی که قرآن مؤمنین را از ترس شیطان بر حذر داشته و آنان را تنها به ترس از خداوند ترغیب می‌کند: «انما ذلکم الشیطان یخوف اولیاءهًْ فلا تخافوهم و خافون ان کنتم مؤمنین». در واقع، این شیطان است که دوستانش را می‌ترساند؛ پس اگر مؤمنید از آنان مترسید و از من بترسید. (همان)
یکی از روش‌های شیطان بزرگ آمریکا، نیز تهدید و ایجاد رعب در میان دشمنانش است. جمله معروف آنان یعنی: «گزینه نظامی روی میز است» سالهاست که توسط مسئولان آنها بارها تکرار شده است. تهدیدات نظامی آمریکا، و ترس از قدرت نظامی آمریکا، باعث انفعال بسیاری از کشورهای به اصطلاح جهان سوم و حتی کشورهای اسلامی شده است؛ که ناشی از همان عدم ایمان راسخ و محکم است. در حالی که انقلاب اسلامی ایران که از ابتدا براساس ایمان و اعتقاد به هدف مقدس خود شکل گرفته است، هرگز در برابر تهدیدات شیطان بزرگ از ادامه راه خود باز نایستاده و با قدرت به سوی اهداف خود پیش می‌رود و به فرموده امام خمینی(ره): «ما آمریکا را زیرپا می‌گذاریم».
4. وعده فقر: «الشیطان یعدکم الفقر». شیطان شما را به هنگام انفاق وعده فقر و تهیدستی می‌دهد. (بقره، 268)
ویژگی دیگر شیطان دادن وعده فقر به کسانی است که به دنبال کسب خیر و فضائل و انفاق در راه خداوند هستند. در حالی که یاری رساندن به دیگران از توصیه‌های قرآن کریم و بزرگان دین است: «کونا لظالم خصماً و للمظلوم عونا. دشمن ظالم و یاور مظلوم باشید.» (نامه 47، نهج‌البلاغه)
از جمله راهکارهای شیطان بزرگ برای جلوگیری از یاری رساندن به مظلومان تهدید به تحریم‌های ظالمانه است. سالهاست که انقلاب اسلامی به دلیل دفاع از مظلومان و مستضعفان عالم، مورد هجمه‌های بی‌امان استکبار و آمریکا و تحریم‌های ظالمانه آنها قرار گرفته است.
5. مصرف‌گرا کردن: «ان المبذرین کانوا اخوان‌الشیاطین». چرا که تبذیرکنندگان برادران شیطانند. (اسراء، 27)
ترویج روحیه اسراف و تبذیر از جمله روش‌های شیطان در سوق دادن انسان به سوی تباهی و خسران است. انسان‌هایی که به درد اسراف و تبذیر مبتلا گشته‌اند، از قناعت بی‌بهره‌اند و با کمترین احساس کمبود و بحران و فشارهای اقتصادی در ایمانشان خلل وارد خواهد شد. شیطان بزرگ با استفاده از بوق‌های تبلیغی و قدرت رسانه‌ای خود سعی در ترویج و القای روحیه مصرف‌گرایی و اسراف در جوامع دیگر و به خصوص کشورهای انقلابی، دارند. آمارها بیانگر آن است که کشور ما در مصرف دارو، مواد غذایی، آرایشی و مصرف سوخت و انرژی جزء بالاترین کشورهای مصرف‌کننده به شمار می‌رود. در تجربه برجام نیز شاهد بودیم که آنان به دنبال منافع خود، از تبادل فناوری و علم به کشور ما خودداری نمودند و در عوض نسبت به قراردادهای خرید هواپیما و یا قرارداد مجدد پژو از خود رغبت نشان دادند. امام خامنه‌ای(دام‌ظله) با توجه به این مطلب می‌فرمایند: «مصرف‌گرایی به صورت اسراف، یکی از بیماری‌های خطرناک هر ملتی است.»
6. تفرقه‌افکنی: «انما یرید الشیطان ان یوقع بینکم العداوه و البغضاء» شیطان می‌خواهد در میان شما عداوت و کینه ایجاد کند. (مائده، 91)
راهکار دیگر شیطان در مواجهه با انسان، ایجاد تفرقه و دشمنی بین آنان است. فضای تفرقه و دشمنی به شیطان در تسلط بر انسان و انحراف آنان از مسیر صحیح کمک شایانی می‌کند.
شیطان بزرگ آمریکا در مواجهه با کشورهایی که در مقابل او ایستاده‌اند، از همین استراتژی استفاده می‌نماید. آمریکا به خوبی می‌داند که وحدت امت اسلامی،‌ می‌تواند سد محکمی در برابر استکبار جهانی و در رأس آن آمریکا ایجاد کند و منافع آمریکا را در این کشورها به خطر اندازد. از همین رو تمام تلاش خود را در ایجاد تفرقه بین امت اسلام به کار گرفته است. امام خامنه‌ای(دام‌ظله) می‌فرمایند: «استکبار تلاش می‌کند تک‌تک دولت‌ها و حکومت‌های اسلامی را با چیزهای جزیی و با وعده‌ای واهی از بدنه دنیای اسلام جدا کند و وضع همین چیزی می‌شود که هم اینک در جهان اسلام وجود دارد.»
روش‌های مقابله
1. استعانت از خداوند متعال: «و اما ینزغنک من الشیطان نزغ فاستعذ بالله». هرگاه وسوسه‌هایی از شیطان متوجه تو گردد به خدا پناه ببر. (فصلت، 36)
پناه بردن به خداوند به عنوان بهترین تکیه‌گاه و یاری‌کننده عامل محفوظ ماندن از شر شیطان است. در مواجهه با شیطان بزرگ و لشکریان او نیز ایمان راسخ و اعتقادات محکم و روحیه انقلابی است که می‌تواند انقلاب اسلامی را در برابر این دشمن قسم خورده محفوظ بدارد: «الا ان اولیاء الله لا خوف علیهم و لا هم یحزنون.» آگاه باشید، که بر دوستان خدا نه بیمی است و نه آنان اندوهگین می‌شوند. (62، یونس)
امام خامنه‌ای(دام‌ظله): معنای جنگ نامتقارن این است که… ما امکاناتی داریم که او ندارد؛ آن امکان چیست؟ توکل، اعتماد به خدا، اعتماد به پیروزی نهایی، اعتماد به قدرت انسان، به قدرت اراده انسان مؤمن؛ این را ما داریم.»
2. پذیرش نصایح رهبری: انسان در مقابل حربه‌های شیطان نیازمند به ارشاد و هدایت و راهنمایی کسانی دارد که دلسوز و آگاه به مسائل زمان و نقشه‌های شیطان هستند، حقیقتی که امام علی(ع) در نهج‌البلاغه بدان اشاره می‌فرمایند: ان الشیطان یسنی لکم طرقه … فاصدفوا عن نزغاته و نفثاته و اقبلوا النصیحه ممن اهداها الیکم و اعقلوها علی انفسکم.» بدون شک شیطان راه‌های خود را برای شما هموار می‌کند… از وساوس و افساد او روی بگردانید و از آنان که پند و خیرخواهی به شما هدیه می‌دهند پذیرش داشته باشید، و آن را محکم بر خود ببندید. (خطبه 121)
همچنان در برابر شیطان بزرگ آمریکا نیز ما نیازمند به ارشاد فردی آگاه و دلسوز برای هدایتگری و تبیین راه صحیح از نادرست و دل سپردن به نصایح و فرامین او هستیم. مصداق چنین شخصی در زمان غیبت امام عصر(عج)، ولی فقیه جامع‌الشرایط است. لذاست که امام خمینی؛ ولایت فقیه را رمز محفوظ ماندن انقلاب از خطرات معرفی می‌کنند: «پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما آسیبی نرسد».
3. بصیرت: از دیدگاه امیرمؤمنان علی(ع)، بصیرت سلاح انسان در مواجهه با حملات و خطرات شیطان است: «الا و ان الشیطان قد جمع حزبه و استجلب خیله و رجله و ان معی لبصیرتی ما لبست علی نفسی و لا لبس علی. آگاه باشید که شیطان حزب خود را جمع کرده، و سواره و پیاده‌های لشکر خود را فراخوانده است اما من آگاهی لازم به امور را دارم، نه حق را پوشیده داشتم، و نه حق بر من پوشیده ماند.» (خطبه 10)
در مقابله با شیطان بزرگ آمریکا نیز بصیرت، (به معنای شناخت دشمن و شناخت راهکارها و نحوه عملکرد دشمن و شناخت مسیر حق از باطل) نقش اساسی در دفع حملات و آسیب‌ها ایفا می‌کند به همین دلیل مقام معظم رهبری(دام‌ظله) یکی از شاخصه‌های انقلابی بودن را شناخت دشمن و حساسیت در برابر او می‌دانند: «دشمن را بشناسیم؛ دشمنان جهانی که خودشان را به وسیله انواع و اقسام اقلام آرایشی رسانه‌ای و تبلیغاتی بزک می‌کنند و در مقابل چشم قرار می‌دهند، بشناسیم؛ آمریکا را بشناسیم.»
4. قطع ارتباط و مبارزه: قطع ارتباط با شیطان و در گام بعد مبارزه با او عامل محفوظ ماندن از آسیب‌های اوست. دوری کردن از هر آنچه که رنگ شیطانی و بوی شیطانی دارد، باعث نجات انسان از شر شیطان خواهد شد. بنابراین نمی‌شود با شیطان رقابت کرد ولی از آسیب‌های آن در امان ماند. «فاجعلوا علیه حدکم و له جدکم. مردم آتش خشم خود را بر ضد شیطان به کار گیرید، و ارتباط خود را با او قطع کنید.» (خطبه 192)
در مواجهه با شیطان بزرگ آمریکا نیز باید همین سیاست را در پیش گرفت. علت آن هم مشخص است؛ چرا که اولاً تاریخ نشان داده هرکس با آمریکا رفاقت کرد سیلی خورده است. نمونه آن دکتر مصدق بود که با وجود اعتماد به آمریکا، ‌دولتش با کودتایی که آمریکایی‌ها به راه انداختند سرنگون شد. ثانیاً مبانی، اصول، اهداف و ارزش‌های ما با آمریکا در تضاد است و هرگز قابل جمع نخواهد بود. به همین دلیل است که امام خامنه‌ای(دام‌ظله) می‌فرمایند: «ما یکی از سیاست‌های اساسی‌مان قطع رابطه با آمریکاست.»

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید