خبر فوری

فرهنگ کرمانشاه مانع از توسعه‌یافتگی آن است

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از خبرنگار مهر، اسدالله رازانی امروز سه‌شنبه در نشست صمیمی استاندار کرمانشاه با اصحاب فرهنگ و هنرکه در محل سالن شهدای دولت استانداری کرمانشاه برگزار شد، با ابراز خرسندی از برگزاری این نشست، فصل بهار را هم بهار طبیعت و هم بهار سیاست به واسطه برگزاری انتخابات دانست.

وی با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در روزهای آینده گفت: یکی از رخدادهای مهم کشور اینروزها در حال رقم خوردن است و تا ۳ روز دیگر برگزار می شود و اینروزها بازار رقابت در زمینه و معرفی و مناظره کاندیدها برقرار است.

رازانی افزود: چون تجسم مردم سالاری در کشور ما انتخابات ریاست جمهوری است- این انتخابات هم مثل همه انواع انتخاباتی که در کشور برگزار می شود- برگزار خواهد شد و انتخابات بسیار مهم و جدی است و حتما به لحاظ اهمیت از انواع دیگر انتخابات اینکه کشور را دولت اداره می کند و اهم امور کشور در دولت تعیین تکلیف می شود از اهمیت بالایی برخوردار است.

استاندار کرمانشاه گفت: به حمدالله بعد از انقلاب با قانون اساسی و میراث امام (ره) این ساختار به وجود آمده که به رای مردم مراجعه شود و نسبت به تعیین سرنوشت خودشان اقدام کنند و همگان از مردم تا نظام و همه ساختارها و جریان‌های سیاسی موضوع را جدی گرفته اند و مشاهده می کنید که به ویژه این مناظره‌ها با نهایت شفافیت در حال برگزاری است.

وی افزود: گاهی اشخاص، ارباب رسانه ها و فرهنگ و هنر از اینکه در مناظره‌ها احیانا محدوده‌های اخلاق رعایت نمی‌شود، اظهار نگرانی و دلخوری می کنند ولی فکر می‌کنم اگر از این لایه ظاهری که رعایت محدودهای حدود اخلاق و شخصیتی است فراتر برویم، چون این مناظره ها موجب می شود که کسانی که قرار است در تصدی اهم امور کشور قرار بگیرند به خوبی شناسایی شوند و لایه‌های پنهان زندگیشان هم به معرض دید مردم گذاشته شود و مردم در شناخت و شفافیت کامل تصمیم بگیرند، این قابل تحمل و شاید موجب خوشحالی هم است.

رازانی ادامه داد: در عین حال برای تاریخ ما حتما این نتیجه را دارد که کسانی که پا درعرصه سیاسی می‌گذارند بدانند که کارنامه‌اشان هم پیش از انتخابات ریاست جمهوری و هم دوران  ریاست جمهوری در دید مردم گذاشته می شود و باید مواظبت بیشتری از خود و اطرافیانشان داشته باشند.

وی گفت: یکی از برکات انتخابات این است که جریان ها و اشخاص و کاندیداهای در سطح ریاست جمهوری یعنی رئیس امور اجرائی کشور و نفر دوم در ساختار قدرت و سلسله مراتب کشور بعد از مقام معظم رهبری، بر همه جریانات و ساختارهای سیاسی ثابت شده که به رای تک تک مردم ایران از روستائیان تا تهیدستان، شهری، روستایی، فرهنگی، غیرفرهنگی و… نیازمند هستند.

استاندار کرمانشاه افزود: با توجه به موارد فوق این افراد باید خودشان را با خواست مردم تنظیم کنند و وعده‌هایی را بدهند و بدانند که بعدها در معرض دید مردم قرار می گیرند و کسی هم که برنده می شود باید به سمت اجرای تعهدات برود و به نظر من این صحنه، صحنه بسیار زیبایی است و تعبیر بهار سیاسیت برای روزها تعبیری بی ربط نباشد.

وی با اشاره به سخنان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه گفت: امیدوارم در پایان این جلسه به این نتیجه برسیم که این نشت مطلقا انتخاباتی و سیاسی نیست. ما به شما نگفتیم که در این جلسه چه بفرمایید، ممکن است شما در این جلسه زبان انتقاد به دولت باز کنید و سپس هم، رسانه ها برداشت خودشان را از این جلسه منتشر کنند و ممکن است برآیند این جلسه اصلا موجب تضعیف بوده و نشان بده کارنامه ما در این حوزه ضعیف بوده است.

رازانی تاکید کرد: ما محتوای این جلسه را از قبل تعیین نکردیم و چون استانداری مجری انتخابات است ما از جانبداری از هر کاندیدایی اعم از ریاست جمهوری طبق قانون منع شده‌ایم و باید مستقل عمل کنیم … و آنچه که مقام معظم رهبری بیان کردند که «انتخاب و رای مردم حق الناس است» را مد نظر داریم و ما حق نداریم در جلسه ای که نشته‌ایم کاندیدایی را که دوست داریم تبلیغ کنیم وآنکه را دوست نداریم علیه او سخن بگوییم. جلسه مطلقا هدف سیاسی و انتخاباتی ندارد.

وی افزود: اینکه این جلسه دیر برگزار شده از حدود ۱.۵ سالی که من در استان هستم را قبول دارم، اما بخشی از آن به دوره مدیر قبلی ارشاد، آقای رحیمی زنگنه برمی گردد که گاهی اختلاف و کدورتی بین استانداری و مدیرکل ارشاد در آن ایام بود و اینجور جلسات تشکیل نمی شد. اما در زمان آقای جعفری من تعجیل داشتم که زودتر این جلسه برگزار شود.

استاندار کرمانشاه با اشاره به سخنان مدیرکل ارشاد گفت: موارد ذکر شده خیلی خوب بود و به شرط حیات بنده، این موارد منشا تغییرات و پیشرفت‌هایی در امور فرهنگی استان خواهد شد و سازو کارهایی برای آن عرض خواهم کرد.

 وی افزود: در خصوص اصطلاح کلی فرهنگ و هنر معتقدم هنر اوج تعالی و تکامل زندگی انسان است و از جمله اهداف خلقت انسان رسیدن به مرزهای هنر است. انسان از مرحله نیازهای زیستی فرا رود به نیازهای متعالی روح که هنر است خواهد رسید.

رازانی گفت: یک هنرمند اگر به اندازه ۲ قرص نان درآمد داشته باشد یک قرص نان تهیه می کند و نصفی را برای تهیه گل تخصیص می دهد و معتقد است هم غذای جسم باید مهیا شود هم به غذای روح توجه داشته باشد.

وی یادآور شد: امروز عمده صاحب نظران در همه دولتها و نظام ها معتقدند که توسعه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ریشه و پایه در فرهنگ دارد. فرهنگ مقدم بر سایر ابعاد و بخش های زندگی است.

استاندار کرمانشاه تاکید کرد: مادامی که ما در حوزه فرهنگ تعابیر خاصی نداشته باشیم و دچار مسائل فرهنگی باشیم توسعه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی هم اتفاق نخواهد افتاد.

وی تصریح کرد: در این رابطه «ماکس وبر» دانشمند معروف آلمانی در یکی از آثارش تحت عنوان «اخلاق پروتستانی و روح سرمایه داری» اشاره ای دارد و نوشته است بعد از رنسانس و روشنگری فرهنگ کار و صرفه جویی و پس انداز بر تولید ثروت تکیه می کند و پس از انتشار و غلبه دین پروتستانی است که اروپا به پیشرفت می رسد.

رازانی گفت: بسیاری از افراد از جمله محمدعلی جمالزاده، مهندس بازرگان و دکتر زیبا کلام براین اصل معتقد هستند.

وی با بیان اینکه امروز افرادی که معتقدند راه توسعه کشور ما از مسیر فرهنگ و هنر می گذرد بسیار هستند، گفت:  من گرچه صاحب نظر نیستم اما گرایشم مشخص است و معتقدم مسائل کشور ما هرآنچه که هست حتی این مناظرات و اشکالاتی که از گرفتاریها می گیرند اگر مسیر توسعه را پیش بگیرد از کشورهای همسایه عقب نخواهیم ماند.

استاندار کرمانشاه افزود: مشروعیت ۱۰۰ سال پیش در کشور ما شروع شده است و ما دارای قانون اساسی هستیم. کره جنوبی کمتر از ۵۰ سال از ما عقب تر بود اما تولید سرانه آنها امروز چند برابر کشور ماست.

وی یکی از دلایل عقب‌ماندگی از مسیر توسعه را نسبت به کشورهای دیگر مسائل فرهنگی دانست و گفت: در مورد استان کرمانشاه نیز می توان گفت با وجود آثار تاریخی همچون بیستون کرمانشاه و اینکه کرمانشاه در تاریخ  و از نظر غنای فرهنگی همزاد ایران است، اما دچار عقب‌ماندگی‌هایی است.

رازانی  تاکید کرد: کشور ما سابقه بت‌پرستی و بردگی ندارد اما در عین حال در مناسبات اجتماعی و فرهنگی مسائل و مشکلاتی دارد که در عین داشتن آن ریشه، این مسائل مانع توسعه ما است.

وی افزود: نوع زندگی استان کرمانشاه با نوع زندگی در مرکز کشور یا استان هایی چون یزد و آذربایجان و…تفاوت دارد و آنها در حوزه مصرف بسیار کم مصرف تر است و همین همدان در همسایگی ما بسیار به پس‌انداز معتقدند.

استاندار کرمانشاه تصریح کرد: فرهنگ فوق در استان های کرد نشین خیلی کمتر است و ما بلافاصله آنچه که تولید کرده ایم را مصرف می کنیم و تشکیل ثروتی اصلا به وجود نمی‌آید و سرانه سپرده‌گذاری بانک‌ها در استان کرمانشاه بسیار نسبت به استان‌های دیگر پایینتر است.

وی با اشاره به اقدامات دولت‌ها پس از انقلاب برای استان‌های کشور از جمله در حوزه راه، دانشگاه و… انجام می‌دهند، گفت: استان کرمانشاه از این نظر هم‌اکنون در رتبه ۱۱ و ۱۲ کشور است، یعنی ما از میانه جدول بالاتر هستیم اما از نظر شاخص‌های اقتصادی، توان اقتصادی مردم جزو استان‌های آخر و دهک‌های سوم کشور(در صورت تقسیم استان‌های کشور به ۳ دهک) هستیم.

رازانی تصریح کرد: اگر بخواهیم کاری در راستای توسعه استان کرمانشاه انجام دهیم، باید در توسعه فرهنگ کار کنیم و این جلسه نیز در همین راستا است و به امید خدا از این به بعد براساس همین روحیه رفتار خواهیم کرد.

وی با اشاره به صحبت های انجمن های هنری استان کرمانشاه، گفت: انجام کار پژوهشی و داشتن یک سالن خوب برای موسیقی از جمله پیشنهادات شما بود که خوشبختانه یک سالن پیش بینی شده و حتما این را به سمت اجرا می بریم. همه پیشنهادات شما در دستور کار ما خواهد بود.

استاندار کرمانشاه گفت: در خصوص اجرای جشنواره فرهنگی در قشم دو مسئله وجود داشت آن زمان ما با فرهنگ و ارشاد استان در کدورت بودیم و این اتفاق افتاد و دیگر اینکه قشم یک محل گردشگری است اگر بخواهیم در یک جشنواره فرهنگی، فرهنگ کرمانشاه را معرفی کنیم جایش قشم نیست چون جمعیتی ندارد و یک جای گردشگری است.

وی افزود: در چنین مواردی باید در مراکز استانهایی همچون مشهد، تبریز و تهران جشنواره فرهنگی برگزار کنیم.

رازانی گفت: جشنواره اعتدال هم که قرار بود در سفر دکتر روحانی انجام شود تصویب نشد اما امیدوارم در آینده آنچه که انجام شده است از بین نرود.

رازانی گفت: در مورد اینکه در خصوص مبلمان شهری با هنرمندان هماهنگ شود کار پسندیده ای است و شهرداری امروز توانسته شهر را سامان دهد و هم به لحاظ زیربنایی و هم ظاهر سازی و زیبا سازی شهر کارهای بسیاری صورت گرفته است و ما هم حمایت می کنیم.

وی گفت: در نظر است سراب قنبر را پارک کنیم، ورودی ها را سامان دهیم، فضای سبز ایجاد کنیم و در این خصوص از توانایی اصحاب فرهنگ و هنر استفاده خواهیم کرد.

استاندار کرمانشاه در خصوص مجوز برای چاپ کتاب در استان، وام های کم بهره برای نشر و حمایت از نشد، در حوزه نویسندگی و کارهای فرهنگی در مساجد و مابقی آنچه مطرح شد تلاش خواهیم کرد.

رازانی در پایان گفت: پیشنهاد من به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که در اسرع وقت از نمایندگان انجمن ها یک کارگروه تشکیل دهند و ماهیانه یک جلسه برگزار کنند و هر سه ماه یکبار هم با استانداری جلسه بگذارند تا به برنامه ها رسیدگی شود.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید