خبر فوری

تنور انتخابات با سفر کاندیداها به هرمزگان داغ شد

خبرگزاری مهر – گروه استان ها، رضا زرگر؛ انتخابات در استان هرمزگان از رنگ و بوی دیگری برخوردار است. سه انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای شهر و روستا و میان دوره ای مجلس در غرب استان هرمزگان برگزار می شود. از این رو شاهد تبلیغات کاندیداهای میان دوره مجلس در سه شهرستان غرب استان هرمزگان هم هستیم.

تبلیغات انتخاباتی با سفر دکتر حسن روحانی در قامت کاندیدای انتخاباتی و ریاست جمهوری به هرمزگان آغاز شد. دکتر حسن روحانی در ابتدای ورود به استان با حضور در سالن فجر با مردم دیدار و گفتگو کرد و سپس با حضور در پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس به عنوان رئیس جمهوری این پروژه بزرگ ملی که به دست توانمند قرارگاه خاتم الانبیا سپاه ساخته شده است را مورد بهره برداری قرار داد.

به فاصله کمتر از ۲۴ ساعت از سفر روحانی، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی دیگر کاندیدای ریاست جمهوری به استان هرمزگان سفر کرد و در ابتدای ورود به محله دوهزار یکی از محلات حاشیه نشین و بافت فرسوده شهر رفت و سپس با علمای شیعه و سنی استان دیدار و گفتگو کرد.

حجت الاسلام رئیسی همچنین مانند حسن روحانی با حضور در سالن فجر بندرعباس در دیدار با طرفدارانش به بیان دیدگاه ها و نظراتش پرداخت. حضور دو کاندیدا سرشناس و مطرح انتخابات ریاست جمهوری فضای انتخاباتی استان را از ابتدایی روزهای انتخابات وارد فضای هیجانی کرد.

در این بین ۱۸۰ کاندید شوراهای شهر و روستا هم با حضور در تجمعات مردمی و حضور در محل سخنرانی دو کاندید ریاست جمهوری به نوعی مشغول به تبلیغات زیرپوستی و نامحسوس بوده اند. طرفداران این کاندیداهای شورای شهر به صورت چهره به چهره از فضای بوجود امده انتخابات ریاست جمهوری بهره برداری کردند.

علیرغم اینکه هنوز زمان رسمی تبلیغات شوراهای شهر و روستا آغاز نشده است اما از دو ماه گذشته کانال ها و گروه های تبلیغاتی کاندیداهای شورای شهر و روستا در فضای مجازی با عناوین مختلف هممچون حامیان راه اندازی شد و با انتشار استیکرها و پوسترهای تبلیغاتی به نوعی تبلیغات غیررسمی و به گفته مسئولان قضایی و هیئت اجرایی و هیئت نظارت استان تبلیغات غیر قانونی را شروع کرده اند.

از سوی دیگر مطالب، تصاویر و فیلم های تبلیغاتی کاندیداها در این فضا دست به دست می شود و متاسفانه تخریب رقبا هم به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این فضا کلید خورده است. تا جاییکه مدیرکل دادگستری استان هرمزگان از دریافت ۹ تخلف انتخاباتی و تذکر به ۷۳ کاندیدای شوراهای شهر و روستا در استان خبر داد.

۹ تخلف انتخاباتی در استان هرمزگان گزارش شد/۷۳ نفر تذکر گرفتند

رئیس کل دادگستری هرمزگان گفت: دراین دوره از انتخابات تاکنون ۷۳ نوع جرم و تخلف انتخاباتی از ۷۳ نفر در استان گزارش شده است.

حجت الاسلام محمدصادق اکبری در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه کاندیداها قبل از زمان رسمی اعلام شده برای تبلیغات اقدام به تبلیغات زودهنگام نکنند. بیان داشت: این تخلفات در قالب ۹ پرونده در شعب ویژه دادگستری در حال رسیدگی است.

وی استفاده از امکانات مادی و معنوی دولت و بیت المال به نفع یا بر علیه کاندیدها را یکی از تخلفات انتخاباتی دانست که یکی از ۹ پرونده تشکیل شده به همین موضوع اختصاص دارد.

به گفته مقام عالی قضایی هرمزگان ، یک مسئول در یکی از شهرستان ها با عنوان و مسئولیت دولتی خود برای یکی از کاندیدها تبلیغات کرده است.

حجت الاسلام اکبری اضافه کرد: در یکی دیگر از موارد تخلف، رأی اولی ها را جمع کرده و برای یکی کاندید خاص تبلیغ کرده اند.

رئیس کل دادگستری با اشاره به عناوین برخی از مهمترین تخلف های انتخاباتی تصریح کرد: مهمترین راهبرد دستگاه قضایی در این زمینه پیشگیری از تخلف است که با فرایندهای مختلف دنبال می شود که روال آن از اطلاع رسانی و دعوت دوستانه آغاز شده و در شرایطی ممکن است در نهایت به صدور حکم جلب و سیر قضایی بینجامد.

رئیس هیئت عالی نظارت بر انتخابات میان دوره ای مجلس و ریاست جمهوری در هرمزگان تصریح کرد: نتیجه رسیدگی ها ممکن است صدور حکم محکومیت فرد متخلف باشد که دامنه آن از شخص کاندیدا تا فعالان ستاد تبلیغاتی و هواداران وی یا ناظر و مجری گسترده است و برای دستگاه قضایی هیچ تفاوتی ندارد که متخلف چه کسی است.

حجت الاسلام اکبری به تمام دست اندرکاران انتخابات توصیه کرد: به گونه ای رفتار کنند که پس از برگزاری انتخابات بتوان صحت آن را به راحتی اعلام کرد.

کاندیداهای شوراهای شهر و روستا از تخریب رقبا پرهیز کنند

همچنین حسین هاشمی تختی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: سعی کرده ایم افرادی در هیئت های نظارت منصوب شوند که آخرت خودشان را به دنیا نفروشند و در تایید و رد صلاحیت افراد حق الناس رعایت شود و اجازه ندهند فشارهای بیرونی در نظرات آنها تاثیرگذار باشد.

وی با بیان اینکه تمامی اسناد و مدارک کاندیداها بررسی شد، عنوان کرد: از روزی که افراد رد صلاحیت شده اعتراض کردند ساعتها بر روی یک پرونده زمان گذاشتیم تا حقی ضایع نشود و در آخرت سربلند باشیم.

هاشمی تختی اظهارداشت: هیئت نظارت استان بر اساس شاخص های معین شده در رد و تایید صلاحیت ها اظهار نظر کرده است و حتی روابط دوستی و فشارها در نتیجه نهایی تاثیرگذار نبوده است.

وی خاطرنشان کرد: مشروعیت نظام در برگزاری انتخابات پر شور است. همه مردم در پای صندوق های رای حضوری فعال داشته باشند. و گزینه های صالح  و کارآمد را راهی ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا کنند.

عضو هیئت نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا در هرمزگان خطاب به کاندیداهای شوراهای شهر و روستا گفت: کاندیداها در راستا و چارچوب قانون عمل کنند و با رعایت اخلاق در زمان تعیین شده تبلیغات سعی در معرفی خود داشته باشند و از تخریب رغبا پرهیز کنند.

وی خاطرنشان کرد: تمامی اعضای هیئت نظارت آمادگی دارند در هر زمان تا روز انتخابات مشکلی اگر وجود دارد در رفع آن تلاش کنند.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید