خبر فوری

ورود ۱۲ میلیون گردشگر در سال ۹۵ به مناطق آزاد

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از خبرنگار مهر، محمدعلی زم معاون اجتماعی، فرهنگی و گردشگری مناطق آزاد کشور در نشست خبری که ظهر روز یکشنبه در سالن اجتماعات دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد برگزار شد، گفت: در مناطق آزاد با مقاومت هایی برای رشد و توسعه این مناطق روبرو بوده ایم. 

وی گفت:زمانی بودکه مردم حس می کردند هیچ نفعی از قبال مناطق آزاد برای آنها وجود ندارد، اما حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی به عنوان یک راهکار برای توسعه جوامع محلی در دستور کار دبیرخانه و سپس تصویب در هیات دولت قرار گرفت و همه مناطق از این بخش برخوردار شدند.

معاون اجتماعی، فرهنگی و گردشگری مناطق آزاد کشور بیان کرد: برخی از دانشگاه ها از واحدهای استانی منفعل و به عنوان یک واحد مستقل فعالیت می کنند. به عنوان مثال دانشگاه آزاد کنکور ویژه در مناطق آزاد برگزار می کند. دانشگاه هایی مانند خواجه نصیر نیز واحدی در مناطق آزاد احداث خواهند کرد. و تمام دانشگاه های مناطق به زودی به برندهای بین المللی تبدیل می شوند. از کشور عراق نیز سعی داریم دانشجو و دانش آموز به منطقه آزاد اروند برای تحصیل بیاید، همیشه این محدودیت در خط مرزی برای اقامت خارجی ها وجود داشت اما اکنون این محدودیت با همکاری دستگاه های امنیتی و در طور سه سال مذاکره برطرف شده و دانش آموزان عراقی برای یک دوره تحصیلی بدون ویزا می توانند در مناطق آزاد تحصیل کنند.

محمدعلی زم همچنین درباره قاچاق در مناطق آزاد نیز گفت: شایعات جانسوزی در این باره پیچیده بود و برای اولین بار دبیرخانه مناطق آزاد راه را برای نظارت دستگاه های بازرسی باز کرد و اجازه داد که در تمام این مناطق این بررسی ها انجام شود .

وی گفت: اگر تا سال ها پیش تنها جزیره کیش فعالیت گردشگری انجام می داد ولی اکنون برای همه مناطق الزام شده است که در این حوزه کار کنند و هرسال براساس شاخص ها در پذیرش گردشگر داخلی و خارجی سرمایه گذار و توسعه امکان اقامتی و تفریحی رشد داشته باشند. در طول سه سال گذشته جزیره کیش به اندازه دو برابر همه دوران ها تخت مسافرتی و  هتل اضافه کرده است.

زم ادامه داد: ۵۶۵ روستا در هفت منطقه داریم که این روستاها فاقد عنصر درآمدزایی و اقتصاد بودند. تصمیم گرفتیم برای رفع موانع و جبران کمبودهای اعتباری برای تامین زیرساخت ها از بنیاد مسکن کمک بگیریم و مسئله اقتصاد روستا را هدف قرار دادیم. چون بر این باور بودیم که محور مشترک برای توسعه روستاهای آزاد مناطق گردشگری است. با بنیاد مسکن به تفاهم رسیدیم که ۵۰ درصد آنها و ۵۰ درصد ما سرمایه گذاری کنیم در منطقه آزاد اروند زیرساخت های ۲۷ روستا از ۱۰۵ روستا تامین شد.

معاون اجتماعی، فرهنگی و گردشگری مناطق آزاد افزود: در جزیره قشم نیز اتفاقات خوبی افتاده است از جمله اینکه باغ آیین های سنتی در روستای سلخ ایجاد شده است که انواع موسیقی های فراموش شده را احیا کرده اند. صنایع دستی نیز به طور جدی مورد توجه قرار گرفته شده و در حال برند سازی و ورود به بازار به صورت جدی است.

وی درباره تعداد گردشگران مناطق آزاد گفت: حدود ۱۲ میلیون گردشگر در سال ۹۵ به مناطق آزاد رفتند که ۱۲ هزار و ۴۰۰ میلیون تومان درآمد حاصل از ورود این گردشگران بوده است. سهم منطقه آزاد ارس از میان هفت منطقه به لحاظ جذب گردشگر بیشتر بود. پس از آن جزیره کیش و قشم دارای رتبه های بعدی بودند.

زم همچنین بیان کرد: ما خود را درگیر هتل سازی نکردیم با جوامع محلی مشارکت کردیم و گفتیم می توانید یک طبقه از خانه خود را به مهمانپذیر تبدیل کنید یا وام های محلی گرفته و یک اتاق به خانه افزوده و آن را به مهمان اختصاص دهید. پیدایش واژه کاشانه مهمان به عنوان یک اقدام سراسری در همه خانه هایی که مهمان می پذیرند به صورت تابلو نصب شده است.

وی افزود: در روزهای اولی که دولت شروع به کار کرد صددرصد برنامه جزیره کیش توسط نیروهایی بود که از تهران می رفتند اما اکنون بانک هنرمندان جزیره کیش ایجاد شده است و هنرمندان این مناطق شناسایی شده اند و اگر رویدادی در آنجا شود با کمک آنهاست.

معاون اجتماعی، فرهنگی و گردشگری مناطق آزاد گفت: با وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز تفاهمنامه ای برای برگزاری هفته های فرهنگی استان ها در مناطق آزاد بسته ایم که یکی از آنها هفته فرهنگی کردستان در منطقه آزاد انزلی و دیگری هفته فرهنگی کرمانشاه در جزیره قشم بوده است.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید