خبر فوری
هرمزبان:گروه جامعه: قائم مقام وزیر در ستاد بزرگداشت مقام معلم با بیان اینکه سونامی بازنشستگی فرهنگیان در راه است گفت: جایگزین کردن این افراد علاوه بر جذب به تربیت نیروی انسانی نیز نیاز دارد.

ضرورت ظرفیت سازی در حوزه تربیت معلمان جدیدالورود

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، اسفندیار چهاربند، قائم مقام وزیر در ستاد بزرگداشت مقام معلم و رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش امروز 9 اردیبهشت‌ماه، با حضور در نشستی خبری به جایگاه ممتاز و بی بدیل نظام تعلیم و تربیت در رشد و توسعه کشور اشاره کرد و گفت: حقی که جامعه بر گردن نظام تعلیم و تربیت دارد ساختن آینده است اما تحقق این حق بدون ایجاد ساز و کارهای لازم شدنی نیست.

وی با بیان اینکه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش چهار رکن در برابر معلم تعریف شده است که نسبت به این قشر دارای حقوق و تکالیفی هستند اظهار کرد: حاکمیت، خانواده، اجتماع و رسانه‌ از این دست محسوب می‌شوند. ایجاد نظام تعلیم و تربیت پویا و آینده ساز نیازمند توجه به حقوق و تکالیف این چهار حوزه است.

چهاربند با اشاره به اینکه با مطالعه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و نظام‌های آموزش و پرورش دنیا می‌توان به جایگاه مهم معلم در تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت دست یافت، اظهار کرد: در این سند بیش از 35 راهکار و پنج هدف عملیاتی به موضوع معلم اختصاص یافته است، اما بعضا توازنی بین حق و تکالیف ارکان‌های یاد شده با موضوع معلم وجود ندارد.

تکریم معلم حمایت عملیاتی می‌طلبد

وی با تأکید بر اینکه تکریم معلم نباید به یک هفته و برگزاری چند مراسم بزرگداشت محدود شود گفت: حاکمیت، جامعه، خانواده و رسانه باید به آنچه که تکلیفشان در قبال معلم است در طول سال توجه کنند تا توانسته‌ باشند گامی در جهت بزرگداشت مقام معلم بردارند. به عنوان مثال حاکمیت با قانون برنامه توسعه، قانون بودجه و مصوبات دولت می‌تواند به وظایفش در قبال معلم عمل کند چرا که شرط لازم و کافی این است که معلم در مصوبات دیده و حمایت شود تا مقام او مورد تکریم قرار گیرد وگرنه بدون حمایت عملی و اجرایی مقام معلم تجلیل نمی‌شود.

رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش همچنین مشارکت، همدلی و همسویی خانواده‌ها با معلمان را از تکالیف این قشر در برابر معلمان به منظور تکریم آنها برشمرد و گفت: جامعه و نهادهای مردمی و مؤسسات و نهادهای غیردولتی نیز می‌توانند معلمان را در انجام تکالیفشان حمایت و بدین جهت در تکریم معلم گام بردارند. در این میان نقش رسانه بی‌بدیل است به نحوی که در سند تحول یک راهکار مستقل و سریع در این زمینه به این رکن اختصاص داده شده است.

چهاربند با تأکید بر اینکه تکریم معلم نگاهی مستمر و فرایندی را می‌طلبد به تبیین سیاست‌های این وزارتخانه پرداخت و گفت: نهادینه شدن تکریم معلم در اندیشه، باور و منش آحاد جامعه و مقابله با عوامل بازدارنده ، تعظیم و تکریم معلم و تبیین نقش آنان در تحولات فرهنگی، انقلابی و امنیت ملی، ایجاد و حمایت از تشکل‌ها‌ی صنفی در زمینه معلمان و رصد و ارزیابی فعالیت نهادهایی که در قبال مقام معلم دارای تکلیف هستند از این جمله است.

نقش معلم در امنیت ملی

قائم مقام وزیر در ستاد بزرگداشت مقام معلم به نقش معلم در امنیت ملی اشاره و عنوان کرد: جامعه‌ای که از معلمان الگوسازی نکند، سایرین براساس اهداف خودشان به الگوسازی برای کودکانشان می‌پردازند. هر چند معلم معصوم نیست اما بیش از سایر اقشار برای هویت و تربیت حرفه‌ای وی سرمایه گذاری شده است و میزان آسیب پذیری وی کمتر از سایر صنوف و حرفه‌ها است.

چهاربند در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه چه تمهیداتی برای تربیت معلمان به منظور اینکه بتوانند الگوهایی مؤثر برای دانش‌آموزان باشند در پیش گرفته‌اید گفت: تفاوت اصلی معلمی با سایر شغل‌ها همین الگو بودن است، بدین منظور در مصاحبه‌هایی که برای جذب معلمان صورت می‌گیرد علاوه بر احراز رتبه علمی آنان در پی کشف شخصیت و هویت آنان نیز هستیم. این مهم طی دو سال گذشته در مدارس غیردولتی نیز مورد توجه جدی‌تری قرار گرفته است و مؤسسان این مراکز را مکلف می‌کند تا از معلمانی استفاده کنند که آموزش‌های معلمی را سپری کرده باشند. این چالش در حوزه مدارس غیردولتی وجود دارد اما به تدریج در پی ترمیم آن هستیم؛ هر چند که مؤسسان این مدارس به خاطر منافع خود همواره در پی استفاده از معلمانی با شخصیت و هویت دینی و فرهنگی هستند.

وی در ادامه سخنان خود به برنامه‌های در نظر گرفته شده برای هفته معلم اشاره و عنوان کرد: دیدار معلمان با مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و رئیس مجلس شورای اسلامی و همچنین حضور در مرقد مطهر امام راحل به منظور تجدید بیعت با آرمان‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران از جمله این برنامه‌ها است.

مراسم تجلیل معلمان برتر، استانی برگزار می‌شود

چهاربند از اجرایی نشدن برنامه ملی تجلیل از معلمان برتر خبر داد و گفت: امسال این برنامه به صورت استانی برگزار می‌شود چرا که ملاک‌های ارزیابی باید با توجه به شرایط فرهنگی، اجتماعی، جغرافیایی استان‌ها تعریف شود تا توازن صحیح به وجود آید و انتخاب‌ها عادلانه باشد و این همان امری است که در سال‌های گذشته سبب رنجش خاطر برخی معلمان شده بود.

رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش به ارائه آماری از تعداد معلمان و فرهنگیان پرداخت و گفت: در مجموع وزارت آموزش و پرورش دارای 928 هزار کارمند است که از این تعداد 54 در صد از بانوان و الباقی از آقایان هستند. همچنین 575 هزار نفر از افراد یاد شده معلم هستند.

سونامی بازنشستگی فرهنگیان در راه است

چهاربند به تبیین موضوع بازنشستگی فرهنگیان نیز پرداخت و گفت: از سال 96 تا 1404 شاهد بازنشستگی 640 هزار نفر از فرهنگیان خواهیم بود. ظرفیت موجود دانشگاه فرهنگیان در این زمینه کافی نیست و ما نیاز به مشارکت سایر دانشگاه‌ها داریم تا براساس استاندارهای دانشگاه فرهنگیان در این زمینه ورود پیدا کنند.

وی ادامه داد: این امر می‌تواند با مدیریت و ظرفیت سازی به یک فرصت تبدیل شود، در غیر این صورت تهدیدی بزرگ برای تعلیم و تربیت کشور است. این مهم مشارکت سایر سازمان‌ها، ارائه مجوز استخدام، تأمین منابع مالی اجرای تشریفات جذب و ظرفیت سازی در حوزه تربیت معلم را می‌طلبد؛ چرا جایگزین کردن این افراد علاوه بر جذب به تربیت نیروی انسانی نیز نیاز دارد.

وی به میزان دریافتی معلمان نیز اشاره و عنوان کرد: از سال 92 تا 96 در حوزه حقوق و دستمزد فرهنگیان با افزایش 85 درصدی روبرو بوده‌ایم، اما رشد ایجاد شده هنوز پاسخگوی نیاز اقتصادی و معیشتی فرهنگیان نیست و حقوقی منصفانه و مطلوب محسوب نمی‌شود.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید