تمبر ملی خلیج فارس رونمایی می شود/برگزاری فسیتوال موسیقی مرزداران

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از خبرنگار مهر، علیرضا درویش نژاد عصر چهارشنبه در نشستی با خبرنگاران در تشریح برنامه های روز ملی خلیج فارس و همایش بین المللی فرهنگی و هنری خلیج فارس بیان داشت: ششمین تور ملی دوچرخه سواران اقوام ایرانی به مناسبت گرامیداشت روز ملی خلیج فارس ، روز ملی ارتش و ادای احترام به حماسه سازان تاریخ ساز ایران اسلامی و به یاد آتش نشانان فداکار دهم اردیبهشت در روز ملی خلیج فارس در محل اختتامیه هفتمین جشنواره بین المللی فرهنگی – هنری خلیج فارس در بندر لافت به کار خود پایان می دهند.

وی افزود : پیام ششمین دوره تور ملی دوچرخه سواران اقوام ایرانی، ۳۵۵ میلیون تن پسماند غذای ایرانیان، که ۸۰ میلیون از ۹۰۰ میلیون گرسنه را سیر می کند است. دوچرخه سواران این تور در مسیر حرکت خود اقداماتی همچون کاشت درخت و نهال به یاد بزرگان ایران را در هر شهر انجام می دهند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان عنوان کرد: اعضای تور دوچرخه سواران اقوام ایران در نهم اردیبهشت وارد استان هرمزگان می شوند و در مراسم اختتامیه جشنواره در جزیره لافت مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

وی اظهارداشت: در اختتامیه هفتمین جشنواره بین المللی فرهنگی – هنری خلیج فارس از تمبر ملی خلیج فارس با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی می شود.

درویش نژاد ابرازداشت: تمبر ملی خلیج فارس توسط انجمن تمبر هرمزگان طراحی و اجرا شده است که در اختتامیه جشنواره در بندر لافت با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر مقامات رونمایی می شود.

وی افزود: تمبر به عنوان یک کالای فرهنگی بین المللی از جایگاه ویژه ای در معرفی هر کشور برخوردار است و از این طریق می توان پیام ایران را به همه کشور ها ارسال کرد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان اضافه کرد : امروز تمبر به محصول بسیار ارزشمندی تبدیل شده و مجموعه داران بسیاری در جهان از این محصول به عنوان سند تاریخی استفاده می کنند و به همین دلیل برای دفاع ار هویت نام خلیج فارس بسیار تاثیر گذار و ارزشمند است.

درویش نژاد به سبقه چاپ تمبر خلیج فارس  در ایران و جهان اشاره کرد و بیان داشت :انجمن تمبر هرمزگان در قدم بعدی تصمیم دارد کلیه تمبر هایی که در ایران و جهان با نام خلیج فارس چاپ شده را جمع آوری و بعنوان یک سند تاریخی معتبر به نمایش بگذارد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان گفت: دومین نشست بین المللی علمی «مرور تاریخ فرهنگی اجتماعی خلیج فارس» در بندر تاریخی لافت با حضور اندیشمندان بین المللی و ایرانی برگزار می شود.

درویش نژاد عنوان کرد: نشست بین المللی علمی «مرور تاریخ فرهنگی اجتماعی خلیج فارس» ۹ اردیبهشت از ساعت ۹ صبح الی ۱۵ عصر در بندر لافت با حضور دکتر ویلم فلور ایران شناس مطرح هلندی برگزار می شود.

وی افزود: جمعی از برجسته ترین مورخان، محققان، پژوهشگران ملی و استانی در این همایش حضور دارند و پیرامون مسائل فرهنگی و اجتماعی خلیج فارس به تبادل نظر و گفتگو می پردازند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان به معرفی ویلم فلور پرداخت و اظهارداشت: وی از مورخان بین المللی در حوزه ایران به ویژه خلیج فارس هستند و پنج اثر وی در مورد خلیج فارس به زبان فارسی ترجمه شده که جزء آثار برتر در این حوزه است که در این آثار به نام خلیج فارس ،جایگاه ، قدمت و ساختار اجتماعی ، سیاسی ، قومی آن پرداخته شده است.

فستیوال منطقه ای موسیقی مرز داران خلیج فارس و سواحل مکران در بندرعباس

درویش نژاد عنوان کرد: استان های جنوبی که همجوار با خلیج فارس هستند به لحاظ مشترکات فرهنگی ، هنری ، اجتماعی دارای قرابت و نزدیکی بسیاری هستند که معرفی آن می تواند در معرفی خلیج فارس بسیار مؤثر باشد.

وی اضافه کرد : موسیقی جنوب آمیخته با دریا و مرتبط با مفاهیم و اسطوره های جاری در این حوزه است که به بخش های مختلف، آیینی ، درمانی، سرور و شادمانی، عزاداری و … تقسیم می شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان خاطر نشان کرد : حضور اقوام مختلف با مذاهب و عقاید گوناگون نیز بر غنای موسیقیای جنوب آمیخته است و این موسیقی آیینه تمام نمای زندگی مردم جنوب و خلیج فارس است.

درویش نژاد به معرفی گروه های موسیقی شرکت کننده در این فستیوال پرداخت و بیان کرد : دومین فستیوال منطفه ای موسیقی خلیج فارس و سواحل مکران می تواند در دراز مدت نقش به سزایی در معرفی ظرفیت موسیقیایی و آیینی خلیج فارس داشته باشد.

وی اظهار داشت : سعی شده است از بهترین گروه های موسیقی در هر منطقه استفاده شود که شامل گروه های موسیقی سرنا نوازی میناب، لیوای هرمز، زریف بندرکنگ، نغمه هرمزگان، گروه موسیقی «میسان اقوام عرب» و «مندیر» اقوام بختیاری از خوزستان ، «لیان» از بوشهر، رقص شمشیر «مالکی» از سیستان و بلوچستان هستند.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید