مناظره‌های دانشجویی راه ایجاد شورونشاط در دانشگاه است

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام‌والمسلمین امیر ابراهیم‌زاده صبح چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در تحسین مجموعه جهاد دانشگاهی و خدمات ارزنده این نهاد انقلابی به جامعه دانشگاهی، گفت: مسابقات مناظرات دانشجویان ایران در راستای بسترسازی برای کرسی‌های آزاداندیشی و ایجاد فضای گفتگو و گفتمان شکل‌گرفته است و گامی برای تمرین دانشجویان برای تحمل آرای مخالف و طرح اندیشه در قالب ادب و نقد منصفانه است.

وی از آماده نشدن فضا در دانشگاه برای تحقق منویات رهبری به‌خصوص درزمینهٔ کرسی‌های آزاداندیشی انتقاد کرد و افزود: جهاد دانشگاهی به‌حق گام‌های خوب و موفقی برای پیاده کردن فرهنگ اصیل گفتمان سازی و شناسایی نخبگان  برداشته است و می‌توان از جهاد دانشگاهی به‌عنوان آغازگر این حرکت روشنگرانه در کشور و استان البرز یادکرد؛ چراکه به ورود افراد شاخص به میدان عمل کمک کرده و زمینه‌سازی برای تمرین گفتمان نموده است.

مسئول نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه خوارزمی یادآور شد: مسابقات مناظره دانشجویی در چند جهت می‌تواند به پیاده کردن فرهنگ اصیل گفتمان سازی کمک کند، اول اینکه این فضا اتمسفر شناسایی نخبگان دانشجویی را فراهم می‌کند؛ چراکه حداقل در استان البرز غیرازاین حرکت خوب و روشنگرانه، فضای دیگری دیده نشده است.

افراد شاخص در مناظرات نحوه گفتمان را تمرین می کنند

وی ادامه داد:  دوم اینکه افرادی شاخص وارد میدان می‌شوند و گفتمان را تمرین کرده که فردا در مناصب دولتی حضور خواهند داشت و در حقیقت از اکنون و طی این فرایند نحوه صحیح نقد کردن را یاد می‌گیرند.

ابراهیم‌زاده در ادامه افزود: پیش‌ازاین در دانشگاه‌ها در زمان انتخابات میتینگ‌های مختلف وجود داشت ولی اینکه به شکل منسجم بوده باشد و دانشجویان باهم به رقابت بپردازند، وجود نداشت و این قضیه به نام جهاد دانشگاهی ثبت‌شده است و ای‌کاش همه دانشگاه‌ها، این فرهنگ را در دانشگاه خود پیاده کنند.

وی اضافه کرد: شاید چند سال طول بکشد تا این فرهنگ جا بیفتد که به یاری خدا جهاد دانشگاهی استارت کار را زد و در سال گذشته این مسابقات با حضور پور شور دانشجویان برگزار شد.

وی با اشاره به حضور درخشان بانوان دانشجو در دور گذشته مسابقات البرز اظهار کرد: غرب باید این بانوان را ببیند و بداند در کشور ما دخترانی تحصیل می‌کنند که بعدها در پست‌های مهم کشور می‌توانند خود را نشان دهند و این از برکات نظام اسلامی است که بانوان در عرضه اجتماع حضور دارند.

مناظره میدان تخریب نیست

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه خوارزمی در توصیه به مسئولان برگزاری این دوره از مسابقات مناظره دانشجویان تأکید کرد: کانالیزه کردن دوره‌های آموزشی با حضور فعالان سیاسی، فرهنگی و اقتصادی کشور برای آمادگی شرکت‌کنندگان در مسابقات مناظره می‌تواند تأثیر بسزایی داشته باشد و گرچه ما از این بی‌اخلاقیهای در مناظرات رنج می‌بریم و نیاز است که این دوره‌ها برگزار شود همچنین انتخاب داوران از مجموعه دانشگاه‌های کل استان می‌تواند مثبت باشد.

وی گفت: دانشجویان باید به‌عنوان تمرین و نه هدف به این مسابقات نگاه کنند زیرا مناظره میدان تخریب نیست بلکه میدان ارائه اندیشه، بروز تفکر، زیرساخت فکری عملیاتی، ارائه پیشنهاد و انتقاد سازنده است و باید به رقیب به چشم رفیق نگریست؛ چراکه همه زیر لوای پرچم توحید با گرایش‌های مختلف زندگی می‌کنند و در کل خطوط قرمز نظام را رعایت کنند.

ابراهیم‌زاده  بابیان اینکه اختلاف‌سلیقه در این موارد هیچ اشکالی ندارد خاطرنشان کرد:  دانشجویان از اکنون باید تمرین کنند که در عین تحمل مخالف، اندیشه خود را به منصه ظهور برسانند.

مشارکت حداکثری که مدنظر مقام معظم رهبری است اشاره به همین نشست‌های هم‌اندیشی دانشجویی استوی افزود:  امیدوارم شرکت‌کنندگان به این مسابقات به چشم یک میدان مسئولیت نگاه کنند تا اگر در آینده مسئولیتی را بر عهده گرفتند بتوانند نقطه نظرات خود را در چارچوب ادب و متانت بیان کنند.

ابراهیم‌زاده دوره قبل از مناظرات دانشجویی استان البرز را عالی عنوان کرد و گفت: مطلوب است جهاد دانشگاهی در طول سال نیز مناظره کنندگان را با حضور در کارگاه‌های بصیرتی پشتیبانی کند تا دانشجو بعدازاین فضا به حال خود رها نشود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر لزوم استفاده از مقوله‌های عمومی در مناظرات برای جلوگیری از صدمه وارد شدن به اصول تصریح کرد: علاوه بر این محوریت بصیرت در انتخابات برای برگزاری مسابقات خوب است تا دانشجو وارد فضای انتخاب اصلح شود و نه روی شخص بلکه روی شاخص‌ها متمرکز شود.

مسئول نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه خوارزمی گفت: مشارکت حداکثری که مدنظر مقام معظم رهبری است اشاره به همین نشست‌های هم‌اندیشی است و بهترین راه برای ایجاد شورونشاط سیاسی در دانشگاه‌ها مناظرات دانشجویی است و این حرکت گام مؤثری است برای ایجاد فرهنگ در جامعه چراکه فرهنگ هر جامعه در دانشگاه ساخته می‌شود.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید