خبر فوری

اجتماعی شدن مسجد یعنی خدمت کردن به مردم

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از خبرگزاری مهر، حجت الاسلام و المسلمین محمد جواد حاج علی اکبری رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در همایش ائمه جمعه و جماعات نواحی سه گانه غرب استان تهران ناحیه شهید اشرفی اصفهانی ، شهید شاه آبادی و امام موسی صدر که امروز در سالن الغدیر شهریار برگزار شد ضمن تسلیت ایام شهادت امام موسی کاظم علیه السلام با اشاره به برنامه های کاری سال جدید گفت: ما در سال گذشته یک نقطه عطفی را داشته ایم و آن هم دیدار امامان جمعه و جماعت با رهبر معظم انقلاب بود که از نظر کمی و کیفی یکی از کم نظیر ترین دیدارهای سال گذشته می توان آن را نام برد که در این دیدار مطالبات رهبر انقلاب از مسجد و نقش آن در تمدن اسلامی باز خوانی شد که تاثیر آن نه در تهران بلکه در تمامی استانها قابل لمس است.

رئیس رسیدگی به امور مساجد در ادامه به برخی از محورهای سخنان رهبری اشاره کرد و افزود : برخی از نکته های که در سخنان رهبر انقلاب بود برای ما محور قرار گرفته البته نه فقط برای تحسین بلکه برای راهبرد و عملیاتی شدن در مرکز از ابتدا تمامی راهبردها و نقشها بر اساس رهنمودهای رهبری بوده است .

وی در ادامه گفت : برخی از تاکیدات رهبری مانند هسته فرهنگی مساجد که در دیدار سال گذشته تاکید داشتند بسیار نقش آفرین است این جمله همان جمله معروف امام است که فرمودند مساجد سنگر است که برای اجرای این تاکید رهبری برنامه های خوبی اجرا و تبین شده است. 

حجت الاسلام حاج علی اکبری در ادامه به جایگاه اجتماعی مساجد اشاره کرد و گفت : نکته ای بعدی که در صحبتهای مقام معظم رهبری بسیار مهم است جایگاه اجتماعی مساجد است . مقام معظم رهبری تاکید داشتند که مساجد باید محور اجتماعی قرار گیرند که در مرکز این یک اصل برای ما قرار گرفته است .

رئیس رسیدگی به امور مساجد با تعریف اینکه اجتماعی شدن مسجد یعنی خدمت کردن به مردم ادامه داد : مساجد در شرایط آشفته فعلی باید  محور اجتماع قرار گیرند و محور اجتماعی خود را تقویت کنند . به اینگونه که اول خدمت کنیم بعد دعوت . چرا چون که در دعوت تلخی های وجود دارد ولی اگر در زمانی و برنامه ای دعوت به مسجد و … صورت گیرید که خدمتی هم انجام شده باشد این تلخب به شیرینی تبدیل می شود . این نوع دعوت همراه خدمتم در سیره تمامی ائمه علیهم السلام وجود داشته است و هرجا را که ما نگا میکنیم در تاریخ می بینیم که اهل بیت علیهم السلام قرق در خدمت کردن به مردم هستند.

حجت الاسلام حاج علی اکبری تاکید کرد : مساجد باید موضوع محوری بودن مسجد در اجتماع را مورد بحث قرار دهند و امام جماعت و مسجد باید محور امور اجتماعی قرار گیرند  خصوصا در موضوعاتی مانند ازدواج ، قرض الحسنه جوانان و..

وی در ادامه صحبتهای خود با اشاره به نکته ای دیگر از سخنان رهبر انقلاب که فرمودند مسجد باید مسجدی برقرار باشد گفت : مسجد نباید مانند کلیسا باشد و در ساعات مشخصی برای عبادت کردن درب های آن باز شود و بعد از آن مردم را بیرون کنیم مسجد باید مسجد برقراری باشد . خوشبختانه در مرکز تا کنون هر قدامی صورت گرفته است بر این اساس بوده و برنامه های که به نواحی و مساجد ابلاغ شده بر اساس راهبرد عملیاتی و فکری بوده است و این خواسته حضرت آقا از ابتدای کار از ما بوده است که کار را با نقشه راه شروع کنیم .

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به اینکه سال ۹۶ هم مانند سال گذشته شعار مرکز مسجد و بانوان است از همه مساجد درخواست کرد که برای خود یک برنامه داشته باشند و گفت : ما یک برنامه پنج ساله داریم و یک برنامه سالانه که تابع همان برنامه پنج ساله است . در واست ما از مساجد این است که هر مسجد برنامه ای محوری برای خود در دست داشته باشند خصوصا امسال باید هر مسجد یک برنامه داشته باشد و این برنامه ریزی و مدیریت کار امام جماعت است امامان جماعت در مساجد باید برنامه ها را مدیریت و رهبری کنند به گفته مقام معظم رهبری مدیریت امام جماعت در مسجد یکی مدیریت طبیعی است نه دستوری الحمد الله روحانیت ما در موضوع مدیریت در این جهان آشفته سربلند است و یک نمونه مدیریت به روز و کار آمد مانند ولایت فقیه را به جهان دارد نشان داده است که این خود یک اتفاق بزرگ در جامعه کنونی است .

حجت الاسلام حاج علی اکبری با ذکر مثالهای از مدیریت امام راحل و رهبر انقلاب ادامه داد : یکی از درس های  بزرگی که ما روحانیون از امام راحل و رهبر انقلاب باید یاد بگیریم همین مدیریت شفاف و اشراف این بزرگوارن است که برای نمونه میتوان به برنامه های بلند مدت و چندین ساله مقام معظم رهبری در حوزه های امنیتی و علمی کشور را نام برد که ما امروزه این امنیت و آسایشی را که داریم حاصل  برنامه های ۲۵ سال پیش رهبری در حوزه موشکی و … است . روحانیت باید با این الگو گیری در تمامی بخشهای مسجد برنامه داشته باشد و یک رکن اصلی برای مدیریت برنامه ریزی است .

وی در ادامه تاکید کرد : مساجد در کنار برنامه های قرآنی که دارند و باید داشته باشند یک برنامه ای ویژه ای هم از امسال برای مظلومیت زدایی از نهج البلاغه داشته باشند چرا که تفسیر حقیقی و درک حقیقی قرآن جز با نهج البلاغه میسر نمی باشد .

حجت السلام حاج علی اکبری با اشاره به ایام انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا و شروع تبلیغات کاندیده ها گفت : کاری که مسجد به مناسبت جایگاهی که دارد باید انجام بدهیم و مسئولیم در برابر آن لبیک گفتن به رهبر معظم انقلاب است که فرمودند باید حضور در انتخابات حداکثری باشد . این حضور برای کشور از هر جهت مهم و ضروری است .

وی در ادامه به اهمیت تبیین شاخص های انقلاب اسلامی در مساجد اشاره کرد و افزود : کاری که امامان جماعت می توانند در راستای صحبتهای رهبر انقلاب انجام دهند این است که شاخص های فرد اصلح و انقلابی و ولایی را برای مردم روشن کنند . باید برای مردم روشن شود که کشور به چه فردی نیاز دارد اما نباید اسم فردی از تریبون مسجد برده شود چرا که مسجد برای همه مردم و سلایق است  اینطور نشود که مسجد ستاد تبلیغات شخص خاصی شود . در کنار انتخابات ریاست جمهوری از انتخابات شوراها غافل نشویم چرا که در انتخاب شهردار و امور اجرایی شهر تاثیر گذار هستند .

در ابتدای این همایش حجت الاسلام و المسلمین کرمی معاونت فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد گزارشی از عملکرد پنج ساله مرکز رسیدگی به امور مساجد ارئه کرد و گفت : در این پنج سال رشد بسیار خوبی در زمینه ای مختلفی مانند امام جماعت های اولی،حل پرونده های اختلافی ، حل پرونده های که به معاونت حقوقی رسید و حضور موثر در فضای مجازی داشته ایم تا جای که امروزه از چندین کشور در سایت ما پیام گذاشته می شود و از ما برای مساجد خود در خارج از کشور برنامه درخواست میکنند .  

وی در ادامه به برنامه های ارتقا سطح علمی امامان جماعت پرداخت و اظهار داشت : در این مدت تعداد بسیار زیادی مقاله در سایت قرار گرفته است و چندین آزمون علمی و تخصصی برگزای شده است . در مدت این پنج سال نه تنها برای امامان جماعت بلکه برای خدام و خانواده هایشان کلاسهای تخصصی و عمومی برگزار شده است . در این پنج سال خادم و خانواده اش در سطح و جایگاه بسیار عالی قرار گرفته است .

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید