خبر فوری

رابطه معناداری بین آشنایی دانشجویان با جنگ نرم و راههای مقابله با آن

 

5-2.یافته های تحلیلی

اطلاعات مربوط به سئوال  «کدام یک از برنامه های رسانه های صوتی و تصویری فارسی زبان ( رادیو و تلویزیون، اینترنت، ماهواره)  را ترویج دهنده جنگ نرم می دانید؟»  به تفکیک در جدول( 4) خلاصه شده است.

جدول شماره 4: توزیع فراوانی برنامه های صوتی، تصویری فارسی زبان فرامرزی ترویج دهنده جنگ نرم

برنامه های رادیویی ترویج دهنده جنگ نرم

تعداد درصد برنامه های رسانه های تصویری ترویج دهند جنگ نرم تعداد درصد
علمی و آموزشی 3 5/2 سریال و فیلم سینمایی 47 2/39
اخبار و تحلیل سیاسی 47 2/39 علمی 3 5/2
طنز 29 2/24 پزشکی 1 8/0
اجتماعی 27 5/22 اجتماعی وخبری 24 20
پزشکی 1 8/0 آموزشی 4 5/2
هنری و موسیقی 13 8/10 طنز 13 8/10
جمع 120 100 میزگردها 10 3/8
      سرگرمی ها و مسابقات 18 15
      جمع 120 100

بر اساس اطلاعات جدول (4) 3نفر(5/2%) از پاسخگویان برنامه های علمی و آموزشی، 47نفر(2/39%) اخبار و تحلیل سیاسی، 29نفر(2/24%) طنز، 27نفر(5/22%) برنامه های اجتماعی، 1نفر (8/0%) برنامه های پزشکی و 13نفر(8/10%) برنامه های هنری و موسیقی از برنامه های رادیویی فارسی زبان را  ترویج دهنده جنگ نرم گزارش کرده اند.

47نفر(2/39%) از پاسخگویان سریال، 3نفر (5/2%) برنامه های علمی، 1نفر(8/0%) برنامه های پزشکی، 24نفر(20%) اجتماعی وخبری، 4نفر (5/2%) آموزشی، 13نفر(8/10%) برنامه های طنز، 10نفر (3/8%) میزگردها و 18نفر(15%) سرگرمی ها  از برنامه های تصویری را ترویج دهنده جنگ نرم گزارش کرده اند.یافته های مربوط به سئوال  « چه روزنامه های[7]  داخلی را مطالعه می کنید؟ کدام یک از روزنامه ها شما را با جنگ نرم آشنا می کنند؟ کدامیک از روزنامه ها راههای مقابله با جنگ نرم را بیشتر آموزش می دهند؟[8] »  به تفکیک در جدول (5) خلاصه شده است.

جدول5: توزیع فراوانی روزنامه های مورد مطالعه و روزنامه های آشنا کننده پاسخگویان با جنگ نرم و و روزنامه های ارائه دهنده ی راههای مقابله با جنگ نرم

روزنامه های(رسانه های کتبی) مورد مطالعه

روزنامه های آشنا کننده با جنگ نرم روزنامه های ارائه دهنده راههای مقابله با جنگ نرم
  تعداد درصد تعداد درصد تعداد درصد
کیهان 26 22 28 7/23 35 9/29
همشهری 14 9/11 8 8/6 4 4/3
جام جم 18 3/15 16 6/13 14 12
ایران 6 1/5 6 1/5 8 8/6
اطلاعات 14 9/11 12 2/10 19 2/16
جوان 10 5/8 8 8/6 8 9/6
سایر 28 7/23 36 5/30 28 9/23
هیچکدام 2 7/1 4 4/3 1 8/0
جمع 118 100 120 100 120 100

 بر اساس اطلاعات جدول (5) میزان روزنامه های  مورد مطالعه توسط پاسخگویان به این شرح می باشد: 26نفر(2%) کیهان، 14نفر(9/11%) همشهری، 18نفر(3/15%) جام جم، 6نفر(1/5%) ایران، 14نفر(9/11%) اطلاعات، 10نفر(5/8%) جوان، 28نفر(7/23%) سایر روزنامه ها و 2نفر(7/1%) هیچ کدام از روزنامه ها را مطالعه نمی کنند.

روزنامه های آشناکننده با جنگ نرم از دیدگاه پاسخگویان به این شرح می باشد: 28نفر(7/23%) کیهان، 8  نفر(8/6%) همشهری، 16نفر(6/13%) جام جم، 6نفر(1/5%) ایران، 12نفر(2/10%) اطلاعات، 8نفر(8/6%) جوان، 36نفر(5/30%) سایر روزنامه ها و 4نفر(4/3%) هیچ کدام از روزنامه ها را آشنا کننده با جنگ نرم نمی دانند.

روزنامه های روزنامه های ارائه دهنده راههای مقابله با جنگ نرم از دیدگاه پاسخگویان به این شرح می باشد: 35نفر(9/29%) کیهان، 4نفر(4/3%) همشهری، 14نفر(12%) جام جم، 8نفر(8/6%) ایران، 19نفر(2/16%) اطلاعات، 8نفر(9/6%) جوان، 28نفر(9/23%) سایر روزنامه ها و 1نفر(8/0%) هیچ کدام از روزنامه ها را روزنامه های ارائه دهنده راههای مقابله با جنگ نرم نمی دانند.

یافته های  مربوط به سئوال  «آیا از ماهواره استفاده می کنید؟ چنانچه استفاده می کنید دلایل آن را بیان کنید.»   در جدول شماره 6  خلاصه شده است.

جدول 6 : توزیع فراوانی استفاده پاسخگویان از ماهواره

گزینه‌ها تعداد درصد
بلی 34 3/28
خیر 86 7/71
جمع 120 100

بر اساس اطلاعات جدول (6) از مجموع پاسخگویان 34نفر(3/28%) پاسخ بلی و 86نفر(7/71%) پاسخ خیر داده اند. دانشجویانی که پاسخ مثبت داده اند،  به تنوع، جذابیت، غیر تکراری بودن برنامه های ماهواره ها اشاره کرده اند.یافته های  مربوط به سئوالات زیر در جدول شماره 7 خلاصه شده است.

جدول7: توزیع آماری راههای مقابله با جنگ نرم

  میزان استفاده از رسانه های داخلی(رادیو، تلویزیون و روزنامه ها) تمسک به آموزه های دینی پرهیز از اختلافات قومی و مذهبی شرکت دانشجویان در همایش ها و کنفرانس های مر تبط با جنگ نرم
گزینه‌ها تعداد درصد تعداد  درصد تعداد درصد تعداد درصد
خیلی کم 5 2/4 1 8/0 4 3/3
کم 3 5/2 9 5/7 1 8/0 4 3/3
متوسط 24 20 7 8/5 15 5/12 24 20
زیاد 77 2/64 29 2/24 35 2/29 50 7/41
خیلی زیاد 16 3/13 70 3/58 68 7/56 38 7/31
جمع 120 100 120 100 120 100 120 100

 بر اساس اطلاعات جدول(7)،  3 نفر(5/2%) در حد “کم”، 24نفر(20%) در حد “متوسط”، 77نفر(2/64%) در حد “زیاد” و 16نفر(3/13%) در حد “خیلی زیاد”  استفاده از رسانه ها ی داخلی را یکی از راههای مقابله با جنگ نرم گزارش کرده اند.

5 نفر(2/4%) “خیلی‌کم”، 9نفر(5/7%) “کم”، 7نفر(8/5%) “متوسط”، 29نفر(2/24%) “زیاد” و 70نفر3(58%) “خیلی زیاد” تمسک به آموزه های دینی را یکی از راههای مقابله با جنگ نرم گزارش کرده اند.

1نفر(8/0%) “خیلی‌کم”، 1نفر(8/0%) “کم”، 15نفر(5/12%) “متوسط”، 35نفر(2/29%) “زیاد” و 68نفر(7/56%) “خیلی زیاد”   پرهیز از اختلافات قومی و مذهبی را یکی از راههای مقابله با جنگ نرم گزارش کرده اند.

 4نفر(3/3%) “خیلی‌کم”، 4نفر(3/3%) “کم”، 24نفر(20%) “متوسط”، 50نفر(7/41%) “زیاد” و 38نفر(7/31%) “خیلی زیاد” میزان شرکت دانشجویان در همایشها و کنفرانسهای مرتبط با جنگ نرم را یکی از راههای مقابله با جنگ نرم گزارش کرده اند.

از دانشجویان خواسته شد تا میزان آشنایی خود را از  جنگ نرم در یک پیوستار 5 درجه ای گزارش کنند. یافته ها در جدول شماره 8 خلاصه شده است.

جدول 8: میزان آشنایی دانشجویان از جنگ نرم و راههای مقابله با آن

گزینه ها میزان آشنایی دانشجویان با جنگ نرم

میزان آشنایی دانشجویان با راههای مقابله با جنگ نرم

کم 1 8/0 5 2/4
متوسط 14 7/11 13 8/10
زیاد 60 50 80 7/66
خیلی زیاد 45 5/37 22 3/18
جمع 120 100 120 100

 همان طور که جدول(8)  نشان می دهد، 1نفر(8/0%) در حد “‌کم”، 14نفر(7/11%) در حد “متوسط”، 60نفر(50%) در حد “زیاد” و 45نفر(5/37%) در حد “خیلی زیاد” ،  از پاسخگویان با جنگ نرم آشنا بوده اند.

در مجموع 5 نفر(2/4%) در حد“کم”، 13نفر(8/10%)درحد“متوسط”،80نفر(7/66%)درحد “زیاد” و 22نفر(3/18%) در حد “خیلی زیاد” با راههای مقابله با جنگ  آشنایی داشته اند.

 5-3.یافته های استنباطی

در مرحله دوم، رابطه میان میزان آشنایی دانشجویان با جنگ نرم و راههای مقابله با آن سنجیده شد.یافته ها به شرح زیر می باشد.

فرضیه‌ی اصلی:

بین آشنایی دانشجویان با جنگ نرم و راههای مقابله با آن رابطه ی معناداری وجود دارد.H0≠ H1[9]

یعنی هرقدر دانشجویان با اهداف جنگ نرم آشنا باشند به همان نسبت با راههای مقابله با آن نیز آشناترند  و بین این دو رابطه معنی داری وجود دارد.

فرضیه های فرعی

الف.بین سواد رسانه ای دانشجویان (استفاده از برنامه های اگاهی بخش رسانه های داخلی مثل رادیو، تلویزیون، روزنامه) و مقابله با جنگ نرم رابطه ی معناداری وجود دارد.      H0≠ H1

ب.بین تمسک به آموزه های دینی و  مقابله با جنگ نرم رابطه ی معناداری وجود دارد.  H0≠  H1

ج.بین پرهیز از اختلافات قومی و مذهبی و مقابله با جنگ نرم رابطه ی معناداری وجود دارد. H0≠ H1

د.بین تقویت هویت ملی دانشجویان و مقابله با جنگ نرم رابطه ی معناداری وجود دارد. H0≠ H1

ه.بین شرکت دانشجویان در همایش‌های علمی (مرتبط با جنگ نرم) و مقابله با جنگ نرم رابطه ی معناداری وجود دارد. H0≠ H1

با استفاده از نرم افزار و آزمون همبستگی پیرسون، یافته ها در جدول شماره 9خلاصه شد.

جدول 9: رابطه معناداری بین آشنایی دانشجویان با جنگ نرم و راههای مقابله با آن

متغیرها

 

تعداد

 

میانگین

انحراف معیار

مقدار

r

سطح اطمینان

(P.Value)

مقابله با جنگ نرم 120 99/24 22/4

 

407/0

 

001/0

آشنایی با جنگ نرم 00/23 62/3
ی مقابله با جنگ نرم 120 99/24 22/4

 

734/0

 

001/0

استفاده دانشجویان از رسانه های ملی 22/28 68/4
مقابله با جنگ نرم 120 99/24 22/4

 

627/0

 

001/0

تمسک دانشجویان به آموزه های دینی 25/4 12/1
مقابله با جنگ نرم 120 99/24 22/4

 

214/0

 

001/0

پرهیز از اختلافات قومی و مذهبی 58/1 44/8
مقابله با جنگ نرم 120 99/24 22/4

 

546/0

 

001/0

تقویت هویت ملی 36/4 829/0
مقابله با جنگ نرم 120 99/24 22/4

 

765/0

 

001/0

شرکت در همایشهای مرتبط با جنگ نرم 41/7 91/1

یافته های فرضیه اصلی :

الف- با توجه به اطلاعات جدول(9)؛ مقدار r به دست آمده (407/0) نشان دهنده همبستگی قوی بین دو متغیر است و  میزان خطای اندازه‌گیری (001/0) است یعنی با 95% اطمینان  فرض تحقیق پذیرفته می شود و ارتباط معنی‌داری بین میزان آشنایی دانشجویان با جنگ نرم و مقابله با آن وجود دارد.            (05/0<001/0 =  و 407/0=r).

ب- یافته های فرضیه های فرعی

1-   ب- با توجه به اطلاعات جدول(9)؛ مقدار r به دست آمده (734/0) نشان دهنده  همبستگی بسیار قوی و مثبت و مستقیمی بین دو متغیر وجود دارد  و میزان خطای اندازه‌گیری (001/0) به دست آمد. یعنی با اطمینان 95% فرض تحقیق پذیرفته می شود و ارتباط معنی‌داری بین استفاده دانشجویان از رسانه های داخلی (رادیو، تلویزیون، روزنامه) و مقابله با جنگ نرم وجود دارد.                                                             (05/0<001/0 =  و 734/0=r)

2-   ب- با توجه به اطلاعات جدول(9)؛ مقدار r به دست آمده (627/0) نشان دهنده همبستگی بسیار قوی و مثبت و مستقیم بین دو متغیر میزان تمسک دانشجویان به آموزه های دینی و مقابله با جنگ نرم وجود دارد. و میزان  خطای اندازه‌گیری (001/0) به دست آمد. یعنی  با 95% اطمینان فرض تحقیق پذیرفته می شود و رابطه معناداری بین دو متغیر میزان تمسک دانشجویان به آموزه های دینی و   مقابله با جنگ نرم وجود دارد. (05/0<  و 627/0=r )

3-   ب- با توجه به اطلاعات جدول(9)؛ ؛ مقدار r به دست آمده (214/0) نشان دهنده همبستگی مثبت و مستقیم بین دو متغیر پرهیز از اختلافات قومی و مذهبی و ر  مقابله با جنگ نرم است. میزان خطای اندازه‌گیری (001/0) به دست آمد. یعنی با 95% اطمینان فرض تحقیق پذیرفته می شود و رابطه معناداری بین دو متغیر پرهیز از اختلافات قومی و مذهبی و  مقابله با جنگ نرم وجود دارد.                                          (05/0<001/0 =  و 214/0=r)

 4-   ب- با توجه به اطلاعات جدول(9)؛ ؛ مقدار r به دست آمده (546/0) نشان دهنده همبستگی بسیار قوی و مثبت و مستقیم بین دو متغیر تقویت هویت ملی و   مقابله با آن است.میزان خطای اندازه‌گیری(001/0) به دست آمد. یعنی  با 95% اطمینان فرض تحقیق پذیرفته می شود  و ارتباط معنی‌داری بین دو متغیر وجود دارد.

(05/0<  و 546/0=r)

5-   ب- با توجه به اطلاعات جدول(9)؛ مقدار r به دست آمده (765/0) نشان دهنده همبستگی بسیار قوی و مثبت و مستقیم بین دو متغیر شرکت دانشجویان در همایش‌های علمی (مرتبط با جنگ نرم) و ر مقابله با جنگ نرم است.  میزان خطای اندازه‌گیری(001/0) به دست آمد. یعنی با 95% اطمینان فرض تحقیق پذیرفته می شود و ارتباط معنی‌داری بین شرکت دانشجویان در همایش‌های علمی (مرتبط با جنگ نرم) و  مقابله با آن وجود دارد.

(05/0<  و 765/0=r)

نتیجه‌گیری و پیشنهادات

نکته مهمی که باید توجه کرد، نقش رسانه های نوشتاری در جهت دهی به افکار واذهان است و تاثیر بسزایی که در آگاهی بخشیدن به افراد جامعه بخصوص قشر تحصیلکرده دارند، می تواند جامعه را به التهاب و یا به آرامش و امنیت بکشانند.در میان رسانه های کتبی مورد مطالعه در چهار بعد بررسی شده، کیهان رتبه اول را دارد و سپس جام جم قرار می گیرد. این روزنامه ها به عنوان یک منبع و فرصت داخلی، رسالت سنگین تری در آگاهی بخشی و اطلاع رسانی به آحاد جامعه بر اساس واقعیتها دارند.

 33/28% بینندگان برنامه های ماهواره ای هستند که  درصد بالایی است و نباید بی تفاوت از کنار دلایل ذکر شده  از سوی آنها گذشت و برنامه ریزان و نگهبانان رسانه های داخلی باید با تنوع بخشی و زیباسازی و جوان پسند کردن برنامه های تصویری داخلی بر اساس ارزشهای اسلامی و ایرانی جامعه، و منابع فرهنگی غنی ایرانی تلاش نمایند و از تکرار فیلم ها و سریالها در رسانه های داخلی بپرهیزند. ایران آثار ادبی و تاریخی برجسته ای به میراث دارد که می تواند سوژه مناسبی برای ساختن هر فیلم و سریال و برنامه ای قرار گیرد. مثل مثنوی معنوی، گلستان و بوستان، لیلی و مجنون و شاهنامه فردوسی و…

5/87% اذعان داشتند که با جنگ نرم آشنا هستند و 75% اذعاد داشتند که راههای مقابله با جنگ نرم را می شناسند. این نکته بسیار جالب و قابل توجهی است  که مربیان تربیتی در ابعاد گوناگون و در سطوح خرد و کلان، رسالت دشمن شناسی خود را به نسل جوانان ایفا نمودند و جای  امیدواری است که می تواند  امنیت و انسجام جامعه را تضمین نماید. اما نباید از نقش آفرینی برنامه های ماهواره ای و سایتهای مخرب اینترنتی در جهت تخریب هویت آحاد جامعه و بخصوص جوانان غافل شد. همچنان باید میزان آگاهی ها در دو زمینه جنگ نرم و راههای مقابله با آن بالا باشد تا  کمترین ضربه از جانب دشمن وارد شود.

5/77% در حد زیاد و خیلی زیاد استفاده از رسانه های داخلی و 5/82% تمسک به آموزه های دینی و 9/85% پرهیز ار اختلافات قومی و دینی و 4/73% شرکت در همایشهای مرتبط با جنگ نرم را به عنوان راهکارهای مناسب مقابله با جنگ نرم گزارش کرده اند.

نتایج این تحقیق با نتایج تحقیق دهقانی فیروزآبادی(1390) و مریم شریفی زاده در زمینه میزان آشنایی دانشجویان از جنگ نرم و راههای مقابله با آن و میزان تمسک به آموزه های دینی، داشتن هویت قویتر،  شرکت در همایشها و کنفرانسهای دانش افزایی در رابطه با جنگ نرم همسو می باشد و آنها را تایید می کند. یعنی دانشجویان متدین تر و دارای هویت ملی قویتر، بیشتر از سایر دانشجویان با جنگ نرم و راههای مقابله با آن آَشنایی داشته اند و دانشجویان عضو انجمن های دانشجویی و بسیجی و کسانی که بیشتر در کنفرانسهای مرتبط با جنگ نرم و جنگ های رنگی شرکت می کنند، نسبت به سایر دانشجویان میزان آشنایی بیشتری با جنگ نرم و راهکارهای مقابله با آن داشته اند.

همچنین نتایج این تحقیق در رابطه با میزان استفاده از رسانه های داخلی در افزایش آشنایی دانشجویان با جنگ نرم و راههای مقابله با آن نیز با نتایج تحقیق مولایی کرمانی و عباس زاده (1390)  و علی گرانمایه پور(1390) و امیر قدسی(1390)که رسانه های جمعی را به مثابه ابزاری در قدرت نرم  و ابزار آگاهی بخشی به جامعه می دانند، هماهنگ و همسو است.  هم چنین نتایج یافته های این تحقیق در رابطه با هویت ملی با نتایج تحقیق اشتیاقی و همکارانش و حیدری و همکارانش نیز همسو می باشد و آنها را تایید می کند.

با توجه به همبستگی بسیار قوی میان استفاده از رسانه های داخلی با میزان آشنایی و مقابله با جنگ نرم (765/0)، توجه به نقش محوری و اساسی آنها را نباید از نظر دور داشت. لذا برای مقابله با جنگ نرم، باید از ابزار نرم استفاده کرد. با وجود رسانه های فرامرزی مثل اینترنت، ماهواره و همچنین سایتها و برنامه های تخریب کننده ی هویتها و فرهنگهای بومی و ملی و دینی از یکسو و قدرت سریع اشاعه فرهنگ(خشونت و سکس و خیانت در داخل خانواده) بدون برخورد با هیچ مانع و سدی، بسیار ضروری است که مسئولین در سطح کلان به نقش رسانه های داخلی توجهی و یژه مبذول دارند. با تخصیص اعتبار لازم برای ساخت برنامه های مبتنی بر ارزشها و فرهنگ خودی ودر قالب سبک زندگی و نیاز امروز انسان، باید تلاشی مضاعف داشته باشند.

اهمیت شرکت در همایشها و کنفرانسها (با همبستگی 734/0)در جهت دانش افزایی مرتبط با جنگ نرم از ضرورتهای دنیای دانشگاهی امروز جوانان است. سرمایه گذاری در این زمینه، به معنای مصرف نیست. این هزینه ها در دراز مدت به سازندگی و بیمه کردن جامعه در برابر اهداف شوم نظام سرمایه داری یکته تاز می انجامد.

تمسک به آموزه های دینی با میزان همبستگی بسیار بالا(673/0) در مرتبه بعدی از اهمیت قرار می گیرد. این موضوع ضرورت توجه اهل حوزه و فقه و تلاش پی گیر آنها را برای به روز کردن احکام و فتواها متناسب با نیاز امروز با حفظ ارزشهای اصیل قرآنی و دوری از هر نوع تعصب خشک و کور را می طلبد. توجه به این نکته بر شدت دین گرایی آحاد جامعه بخصوص نسل جوان می افزاید.

 هویت ملی با همبستگی قوی و مثبتی که بامیزان آشنایی با جنگ نرم و مقابله با آن دارد(546/0)، این نکته را آشکار و مبرهن می سازد که هویت دو بعد دارد؛ اول این که هویت متاثر از  جنگ نرم دچار بحران و تزلزل خواهد شد، و دوم این که می تواند خود به عنوان عامل و سدی قوی در برابر جنگ نرم  ایستادگی نماید. این که هویت در چه جهتی مقاوم گردد به عملکرد مسئولین در عرصه های تصمیم سازی و تصمیم گیری و همچنین نحوه برخورد خانواده ها با ماهیت دنیای خشن و سکولار فضای مجازی دارد. آموزش در این مرحله، از گزینه های دست اول می باشد.

 لذا تلاش غرب برای کسب و گرفتن آنچه جهان اسلام دارد و او ندارد، مثل خانواده، صله رحم، احترام به بزرگترها، ازدواج بر اساس ارزشها و… این زنگ هشدار را به صدا درآورده که همه باید نسبت به ارزشهای مذکور احساس مسئولیت نمایند و دولت و ملت با هم در برابر ضدارزشهای القاء شده از سوی غرب تلاش نمایند و جلوی هر آنچه به ساختار مقدس خانواده آسیب وارد می کند، سد ایجاد کنند. عمل به آموزه های دینی و قرآنی و سیره پیامبر(ص) و ائمه علیهم السلام، قویتر از هر عاملی کارساز است. به شرطی که در سیره مسئولین طراز اول  تجلی یابد. زیرا مردم به رهبرانشان اقتدا می کنند. نکته ی مهمی که مقام معظم رهبری نیز بر آن تاکید دارند.

پرهیز از اختلافات قومی و دینی با همبستگی(214/0) بالا نشان می دهد که آنچه جامعه را در برابر جنگ نرم بیمه می کند، همبستگی، انسجام و اتحاد اقوام این مرز و بوم است. البته اختلاف سلیقه و اندیشه از عوامل پویایی و رشد جامعه است و تنها در دنیای مردگان سکون وجود دارد. اما نباید اختلافات به حدی ریشه ای و ناهماهنگ باشد که انسجام جامعه را از هم بپاشد و شیرازه زندگی را در عرصه های خصوصی و عمومی  مختل سازد.

در نهایت آشنایی با جنگ نرم و راههای مقابله با آن دریچه ای است به سوی منویات مقام معظم رهبری در جهت سبک زندگی اسلامی، جلوگیری از فروپاشی خانواده ها و ارزش مقدس خانواده و ازدواج، تحدید جمعیت و تهدید نسل، ازدواج آسان و زندگی شاد و همراه با تقوا.

با توجه به ویژگی های جنگ نرم، قشر دانشجو  بهترین عامل و کنشگر برای عرصه جنگ نرم و استفاده های سوء  مطامع سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حتی شخصی دشمنان می باشند.  همچنین میزان آشنایی آنها با اهداف جنگ نرم و راههای مقابله با آن  می تواند تا حدودی آنها را در برابر مطامع شوم آن بیمه نماید.

مقابله با جنگ نرم به خصوص در جامعه اسلامی ما، حفظ دین، فرهنگ، آرمان و ارزشهای اخلاقی جامعه است. با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری، وظیفه نخبگان و خواص در امر مقابله با جنگ نرم در درجه اول بصیرت یابی و بصیرت دهی و در درجه دوم اهتمام در امور علمی، اقتصادی و امنیتی است.

در این پژوهش دانشجویان منبع قدرتی هستند که به افسران جنگ نرم تعبیر شده اند. این افسران برای امنیت از تهی شدن در برابر دشمن و بالابردن توان مقابله با جنگ نرم، وظایف مهمی دارند که به اختصار به آنها اشاره می شود؛

اول. ولایت پذیری و دفاع از حریم ولایت،  وجود ولایت فقیه به عنوان بزرگترین عامل در جلوگیری از بوجود آمدن انقلاب مخملی در ایران نشان داد که تفاوت ایران با گرجستان، اوکراین و حتی کشور قدرتمندی همچون شورو ی سابق (ماه پیشانیان، 1389 : 60-35) در وجود جایگاه ولایت فقیه در ساختار حکومتی و سیاسی و مذهبی می باشد. بنابراین افسران جوان باید در اولین گام ها ولایت پذیری و دفاع از حریم ولایت را در صدر برنامه های خود برای مقابله با جنگ نرم قرار دهند.

دوم.حفظ هویت ایرانی اسلامی اساس جنگ نرم برای تحت تاثیر قرار دادن باورهای فرهنگی و اعتقادی جامعه هدف می باشد.

سوم.مقابله رسانه ای و بالا بردن سواد رسانه ای.  جنگ نرم در حوزه رسانه ها اتفاق می افتد و جوانان و بالاخص دانشجویان از مصرف کنندگان حداکثری آنها هستند، اگر از سواد رسانه ای کافی برخوردار نباشند، نخواهند توانست در فضای سنگین رسانه  ای جهان تاب بیاورند. اگر یک اصل را بپذیریم که اطلاع رسانی از ابزار مهم جنگ نرم است، بنابراین در حوزه رسانه و نشریات دانشجویی به صورت ویژه افسران جوان باید فعال باشند.

از راهکارهای مقابله با تهدید، مدیریت تهدید است.  از طریق دشمن شناسی، تمرکز بر روحیه خودباوری، گسترش و تعمیق توانایی‌های علمی به ویژه در زمینه علوم راهبردی در سطح ملی و منطقه ای، توجه لازم و ضروری به مهندسی فرهنگ، بازشناسی نمادهای ملی- دینی و تأکید بر توجه عمومی به این نمادها، افزایش امید به پیشرفت و تعالی در جامعه در این راستا،  توجه لازم به حرکت‌های علمی و انجام طرح‌های توسعه ای است.

پی نوشت:

[7]  منظور روزنامه های داخلی است.

[8]  ( سئولات جداگانه پرسیده شدند. برای رعایت اقتصاد مکانی مقاله پشت سرهم آورده شده اند.

مراجع

-احمدی، مجتبی؛ زارع درخشان، ابوذر؛ همازاده ابیانه، حسین (1389) از تهاجم فرهنگی تا جنگ نرم، چاپ اول، شرکت انتشارات کیهان.

-احمدی،حمید(1383)، قومیت و قوم گرایی در ایران، افسانه و واقعیت،تهران: نشر نی.

-اشتیاقی، معصومه و علیزاده، توحید و کاظمیان، مهرداد(1391)، اینترنت و هویت دینی دانشجویان، مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه مازندران)، مطالعات ملی، ویژه نامه شماره 2، سال سیزدهم: 119- 144.

-افتخاری، اصغر(1387)، دوچهره قدرت نرم، معنا و مفهوم، قدرت نرم و سرمایه اجتماعی، جلد اول، تهران: دانشگاه امام صادق(ع)، پژوهشکده مطالعات بسیج.

-افتخاری، اصغر(1387)، انقلاب رنگی، طراحی چهارچوب تحلیلی در انقلاب رنگی و جمهوری اسلامی ایران، ویراسته فرزاد پور سعید، تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی.

-افتخاری، اصغر(1391)، « مفهوم و جایگاه جنگ نرم در گفتمان انقلاب اسلامی  (بر اساس اصول قرآن کریم) » پژوهشنامه انقلاب اسلامی، سال اول، شماره 2 : 27-1.

-اکبری، عباس (1388) پدافند غیر عامل در برخی از جنگ های گذشته و اخیر، شماره 17، چاپخانه نهاجا.

-برمن، ادوارد(1366)، کنترل فرهنگ، ترجمه حمید الیاسی، تهران: نشر نی.

-بیگی، مهدی (1389)؛ قدرت نرم، با مقدمه دکتر محمدباقر خرمشاد، چاپ دوم؛ اردیبهشت 1389، چاپ سوم: شهریور 1389، انتشارات دانشگاه امام صادق (ع).

-پورنقی، کیسان (1390) درآمدی بر شناخت ابعاد تهاجم فرهنگی و نحوه مقابله با آن، مطالعات راهبردی، سال چهاردهم، بهار 1390 شماره 1، پیاپی 51.

-تقی زاده، حمید (1390)، جنگ نرم علیه انقلاب اسلامی و راهکارهای مقابله با تاکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری، فصلنامه علمی – تخصصی عملیات روانی؛ سال هشتم ؛ ش 29:  116-93.

-جمعی از مؤلفان (1390) دانستنی های سیاسی ویژه جنگ نرم، معاونت سیاسی، ویژه کارکنان ناجا، انتشارات سازمان عقیدتی سیاسی ناجا.

-جنیدی، رضا (1389)؛ تکنیک های عملیات روانی و شیوه های مقابله؛ چاپ دوم، مؤسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی؛ به نشر.

-حسینی، حسین(1389)؛ جنگ نرم: از تهدید تا پاسخ؛ فصلنامه علمی – تخصصی عملیات روانی؛ سال هفتم ؛ ش 26؛ تابستان 89 :  62-33.

-حیدری، آرمان و اکوانی، سید حمدالله و کشفی، محمد باقر(1392)،« رسانه ها و هویت فرهنگی: مطالعه دانش آموزان متوسطه شهر اسوج»، فصلنامه مطالعات ملی، 55، سال چهاردهم، شماره 3: 148-123.

-ذکایی،  محمد سعید و فاخره، خطیبی(1384)، «بررسی حضور در فضای مجازی و هویت مدرن پژوهشی در بین کاربران اینترنتی جوان ایرانی» فصلنامه علوم اجتماعی، ش33 : 40-23.

-رفیع، حسین؛قربی، سید محمدجواد(1389)، کالبد شکافی قدرت نرم و ابزارهای کاربرد آن، فصلنامه مطالعات بسیج، سال سیزدهم، شماره 47:

-رنجبران، داود (1388) جنگ نرم، چاپ ششم، تهران: ساحل اندیشه.

-سیف، علی‌اکبر (1383) روش‌های اندازه‌گیری و ارزشیابی آموزشی، تهران: دوران.

-شارع پور، محمود(1386 ) جامعه شناسی آموزش و پرورش ،چاپ چهارم، تهران: سمت.

-شریفی راد، مریم (1390) بررسی میزان آشنایی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز با جنگ نرم و راههای مقابله با آن، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز.

-شهیدی نیا، سید امین(1372)، نقش تبلیغات در زمینه های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، پیام پتروشیمی، شماره 5.

-ضیایی پرور، حمید(1387)، جنگ نرم، ویژه جنگ رسانه ای، جلد 2، تهران: ابرار معاصر.

-قدسی، امیر (1390) نقش رسانه ملی در ایجاد قدرت نرم و مقابله با جنگ نرم (بأ تاکید بر بازتولید سرمایه اجتماعی)، مطالعات راهبردی، سال چهاردهم، بهار 1390 شماره 1، پیاپی 51.

-قربان زاده سوار، قرانعلی و  ناطقی، هاشم(1390)؛ جنگ نرم و جمهوری اسلامی؛ فصلنامه علمی – تخصصی عملیات روانی؛ سال هشتم؛ ش 31 : 146- 129.

-کاستلز،مانوئل( 1380)، عصر اطلاعات: قدرت هویت، ترجمه حسن چاوشیان، تهران: طرح نو.

-گاردنر،جرج(1383)، جنگ روانی و تبلیغات، تهران: معاونت فرهنگی ستاد مشرک سپاه.

-گرانمایه پور، علی (1390) بررسی نقش رسانه ها در شکل  گیری انقلاب های رنگی، مطالعات راهبردی، سال چهاردهم، بهار 1390 شماره 1، پیاپی 51.

-ماه پیشانیان، مهسا(1389)؛ مرگ انقلاب لاله ای و نقش آن درجنگ نرم علیه جمهوری اسلامی ایران؛ فصلنامه علمی  تخصصی عملیات روانی؛ سال هفتم؛ ش 25؛ بهار 89 : 60-35.

-متفکر، حسین (1385)؛ جنگ روانی؛ چاپ سوم؛ تهران: بهار.

-محمدی نجم، سید حسین(1388)؛ نقش رسانه های جدید در شکل گیری افکار عمومی- بررسی موردی حوادث پس از  انتخابات ریاست جمهوری خرداد( 1388)؛ فصلنامه علمی – تخصصی عملیات روانی؛ سال ششم؛ ش 24: 108-96.

-محمود مولایی کرمانی، بتول؛ عباس زاده، محمد (1390) مطالعه جامعه شناختی رسانه های جمعی به مثابه ابزاری در قدرت نرم (با تأکید بر انقلاب اسلامی)، مطالعات راهبردی، سال چهاردهم، بهار 1390 شماره 1، پیاپی 51.

-مرادی، حجت الله (1388) قدرت نرم، چاپ اول 1388، معاونت فرهنگی- اجتماعی سازمان بسیج مستضعفین.

-مرادی، حجت الله(1388)؛ کاربرد فنون تبلیغات در جنگ نرم؛ فصلنامه علمی – تخصصی عملیات روانی؛ ش 23 : 96-75.

-منصوری، جواد(1378)، شناخت استکبار جهانی، مشهد: انتشارات آستان قدی رضوی، شرکت به نشر.

-نای، جوزف. اس (1389)؛ قدرت نرم؛ چاپ چهارم؛ شهریورماه؛ با مقدمه دکتر اصغر افتخاری؛ (مترجمان: سید محسن روحانی، مهدی ذوالفقاری)؛ تهران: دانشگاه امام صادق (ع).

-نائینی، علی محمد(1388)؛ مقدمه ای بر روشهای انقلابهای رنگی؛ فصلنامه علمی –تخصصی امنیت روانی؛ ش 22 : 88-59..

-ایزدی، حجت الله(1387)، « مبانی قدرت نرم در جمهوری اسلامی ایران»، فصلنامه مطالعات بسیج، سال یازدهم، شماره 40: 7- 30.

-یوسفی، علی (1380) روابط بین قومی و تاثیر آن بر هویت ملی اقوام در ایران، فصلنامه مطالعات ملی، شماره 8، سال دوم : 2 .

-Cardoso, F.H (1972). “Development and underdevelopment in Latin America” New Left Review, 74.

-Furtado, C (1984).The economic Growth of Brazil: A Survey from Colonial to Modern Times, West port, Ont.: Greenwood Press.

-Jacques, Ellul (1965); propaganda: the forma

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید