خبر فوری
هرمزبان:مدیر عامل برکنارشده بانک سرمایه با افشای پشت پرده برکناری خود، از نقش بدهکاران کلان بانک در برکناری وی خبر داد.

بدهکاران کلان گفتند تو را برمی‌داریم

پس‌لرزه‌های فساد مالی بزرگ صندوق ذخیره‌ فرهنگیان ادامه دارد. در حالی که پرونده بدهکاران کلان بانک سرمایه برای فساد مالی 8 هزار میلیارد تومانی در جریان است، مدیرعامل بانک سرمایه هفته گذشته برکنار شد و علیرضا پیش پویان شاد به عنوان مدیرعامل جدید بر صندلی مدیرعاملی تکیه زد؛ تغییری پر بحث و اما و اگر که مدیرعامل برکنار شده تصمیم گرفت درباره آن سکوت نکند.
مدیرعامل برکنار شده بانک‌سرمایه در گفتگو با فارس درباره علت برکناری خود گفت: در ابتدای کار ما 6 ماه به بدهکاران کلان فرصت دادیم و پس از آن از کسانی که این بدهی را تعیین تکلیف نکرده بودند، شکایت کردیم. پس از آن تهدیدات جانی و غیرجانی علیه ما شروع شد.
محمدرضا خانی، اظهار داشت: با شماره‌های مختلف و ناشناس تماس می‌گرفتند و تهدید می‌کردند و حتی حربه‌هایی برای تطمیع هم به کار می‌بردند. ما گفتیم تنها راه حل مشکل شما پرداخت بدهی به بانک است. آخرین تهدیدی که شد این بود که گفتند تو را برمی‌داریم.
اداره بانک با وام سایر بانک‌ها!
وی افزود: بانکی که در طی 11 سال به خاطر بدهکاران کلانی که داشت، وام با نرخ‌ 37 درصد از بانک‌های دیگر وام گرفته بود اما به این بدهکاران کلان با نرخ 25 و 26 درصد پرداخت کرده بود. اما من این بدهی را صفر کردم.
مدیرعامل سابق بانک‌سرمایه تصریح کرد: این اقدام در بانک‌سرمایه و شبکه بانکی کم‌نظیر است. 274 بازنشسته در بانک بود و اغلب آنها با شبکه بدهکاران ارتباط داشتند و من عذر همه آنها را خواستم. یعنی بدهکار خودش رئیس‌شعبه تعیین کرده بود، خودش مسئول در ستاد انتخاب کرده بود و خودش کمیته اعتبارات تعیین کرده بود. من 274 بازنشسته را در اوج احترام، عذرشان را خواستم و به جای آنها نیروهای جوان و متعهد استخدام کردم.خانی با بیان اینکه 43 درصد از کل مطالبات معوق بانک وصول شد، خاطرنشان کرد: رقم مطالبات مشکوک‌الوصول که در دست 31 نفر بدهکار عمده بود و از این 31 نفر هم 10 نفر دانه‌درشت‌تر هستند، 8 هزار میلیارد تومان است.
وی خبر داد: قبل از عید نوروز جلسه‌ای با تدبیر دادسرای پولی و بانکی آقای پسندیده و بچه‌های وزارت اطلاعات تشکیل و این 31 بدهکار کلان دعوت شدند. در آن جلسه اعلام شد تا پایان اردیبهشت ماه به شما فرصت می‌دهیم که این بدهی را تسویه کنید.
مدیرعامل سابق بانک سرمایه گفت: این جلسه که تشکیل شد و بدهکاران با این تهدید روبرو شدند، به این نتیجه رسیدند که مدیرعامل باید عوض شود. چون اگر مدیرعامل عوض شود، پیگیری ماجرا سه، چهار ماه عقب می‌افتد و بدهکاران هم در این مدت لابی‌هایی می‌کنند و راهکارهایی برای رسیدن به خواسته‌هایشان پیدا می‌کنند.
تمام هدف‌شان
 تغییر مدیرعامل بود
خانی درباره فشار بدهکاران کلان به وزیر تصریح کرد: از آن طریق فشار آوردند و از اسفند ماه فشار را بیشتر کردند.
وی افزود: من یک جلسه به همراه مستندات پیش وزیر رفتم. همه اسناد و مدارک را به ایشان دادم. در بررسی عملکرد متوجه شدند که عملکرد مطلوب بوده و حتی به بانک مرکزی رفتند و مسئولان بانک مرکزی به آنها اعلام کرد بهترین عملکرد بانک سرمایه در 11 سال گذشته، دوره مدیریت خانی بوده است. اما برای آنها عملکرد مهم نبود.
این کارشناس بانکی در پاسخ به این سؤال که خود مجموعه وزارتخانه در وصول مطالبات و پیش‌برد بانک کمک کردند؟ عنوان کرد: نه. تمام هدف‌شان تغییر مدیرعامل بود.
بدهی 500 میلیارد تومانی آموزش و پرورش
خانی درباره رابطه صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه هم گفت: صندوق ذخیره فرهنگیان و شرکت‌های وابسته‌اش به بانک بدهکارند. بانک سرمایه 450 میلیارد تومان در ابتدای سال 95 به آموزش و پرورش وام داد که آموزش و پروش هنوز پس نداده است. گفت اوراق می‌گیرم و می‌دهم اما اوراق هم نداد. باز هم 50 میلیارد تومان دیگر در مهر ماه سال گذشته بابت پاس شدن چک حقوق معلمان از بانک سرمایه بانک گرفتند که آن را هم تسویه نکردند. از سال‌های قبل هم بدهکارند. در مجموع 650 تا 700 میلیارد تومان به بانک بدهکار هستند و البته اراده‌ای هم برای تسویه ندارند.وی درباره شایعه ورشکستگی این بانک افزود: اگر بخواهیم منصفانه ببینیم، می‌توانیم بگوییم روی کاغذ همه بانک‌ها شبیه به هم هستند اما با توجه به دارایی‌ها و اموالی که دارند، ورشکسته نیستند.
این شایعه‌ای که مطرح شد یک حربه بود که بانک را از مسیر وصول مطالبات خارج کند. ان‌شاءالله این حرفی که می‌زنم اشتباه باشد ولی آسیب‌شناسی که از این شایعه کردیم این بود که عده‌ای به دنبال ذلیل کردن سهام بودند تا پس از ذلت سهام، آن را بخرند. با خریدن سهام، خودشان حاکم بر بانک می‌شدند و دیگر وصول مطالبات به ورطه فراموشی می‌رفت. اینکه منشاء این شایعه کجاست، ان‌شاءالله در آینده معلوم می‌شود.
عزل به علت اصولگرایی!
خانی تصریح کرد: این برکناری در شرایطی انجام شد که رئیس‌کمیته تحقیق و تفحص مجلس به وزیر آموزش و پرورش و رئیس‌کل بانک مرکزی نامه نوشته بود که تا پایان تحقیق و تفحص مدیرعامل بانک را تغییر ندهید.
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه سرنوشت بانک را بازیچه اهداف خودشان کردند. یکی از دوستان به من گفت با وزیر آموزش و پرورش تماس گرفتم و پرسیدم چرا مدیرعامل را می‌خواهید عوض کنید، آقای وزیر گفت چون ایشان اصولگرا است. اما کار بانک اصولگرایی و اصلاح‌طلبی ندارد. کار بانک تخصصی است. وقتی بانکداری بلد نباشید از این تصمیمات می‌گیرید. من فقط نگران این هستم که ماجرای وصول مطالبات از بدهکاران کلان به بیراهه نرود.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید