خبر فوری

طرح ساماندهی و احیادشت میناب تشریح شد/آخرین وضعیت احداث سد گابریک

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از خبرنگار مهر، هوشنگ ملایی ظهر یکشنبه در نشست خبری که در سالن جلسات آب منطقه ای هرمزگان برگزار شد، بیان داشت:  ۱۶۰میلیمتر میانگین بارندگی در هفت ماه سال آبی استان طی ۵۰ سال اخیر گزارش شده است، در حالی که میانگین بارش باران طی هفت ماه آبی امسال به ۲۴۲ میلیمتر رسیده است. در حاجی آباد ۱۷۹ درصد رشد بارندگی گزارش شده است.

وی با بیان اینکه علیرغم خشکسالی ۱۷ ساله در استان، غرب و شمال استان امسال بارندگی خوبی داشته ایم و سدها آبگیری شده است، عنوان کرد: رویکرد برنامه توسعه ششم تامین ۳۰درصد آب شرب از طریق آب شیرین کن ها است. در حال حاضر ۵درصد آب شرب در استان هرمزگان از طریق شیرین سازی آب دریا تامین می شود که بیشتر مورد استفاده در صنایع  و بعد شرب است.

ملایی خاطرنشان کرد: در حال حاضر از مجموع ۱۵ رودخانه در استان بر چهار سد احداث شده است. همچنین احداث سد سرنی در محدوده میناب پیشرفت ۳۰ درصدی دارد که در سال ۹۷ آبگیری خواهد شد. همچنین سد گابریک در مرحله برگزاری مناقصه قرار دارد.

وی افزود: مطالعات بر روی سایر رودخانه های استان آغاز شده است و امیدواریم بتوانیم طی پنج سال آینده آبهای جاری در استان را کنترل کنیم. همچنین احداث سدهای کوچک در روستاها مدنظر است.

مدیرعامل آب منطقه ای هرمزگان با بیان اینکه طرح ساماندهی و احیای دشت میناب در دستور کار قرار دارد. بیان داشت: مساحت دشتهای میناب ۱۸ هزار هکتار است که ساماندهی ۱۱هزار هکتار در دستور کار است که یکی از طرح های بزرگ استان به حساب می آید. قدمت کانال های انتقال آب در دشت میناب به ۴۰سال گذشته بر می گردد. طرح مطالعاتی ساماندهی و احیا دشت میناب از سال گذشته آغاز شده است و در فاز اول دو هزار و ۵۰۰ هکتار در سال جاری ساماندهی می شود. برای ساماندهی ۱۱هزار هکتار از دشتهای میناب ۱۵۶میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

وی ادامه داد: جهادکشاورزی هرمزگان پس از اصلاح شبکه های انتقال آب در دشت های میناب توسط آب منطقه ای، شبکه های آبیاری تحت فشار در ۱۱هزار هکتار آغاز می کند. برای هماهنگی بیشتر یک مشاور مشترک انتخاب شده است. امسال با اعتبار ۲۰ میلیارد تومان این پروژه آغاز می شود.

ملایی تبدیل کانالها به لوله، اصلاح باغات و اصلاح آبیاری باغات را از جمله طرح ههای مشترک آب منطقه ای و جهادکشاورزی در استان هرمزگان برای دشت میناب اعلام کرد و در ادامه تصریح کرد: یکی از معضلات دشت میناب این است که هر ۱۰ هکتار یک آب بند دارد. یعنی تقریبا ۱۰هزار نفر صاحب دارد. و داشتن خرده صاحبها یک معضل جدی در ساماندهی و احیای دشت های میناب است.

به گفته وی، امسال بزرگترین گلخانه کشور به مساحت ۳۰۰هکتار در بخش شمیل از توابع شهرستان بندرعباس احداث خواهد شد. در حال حاضر در مرحله مناقصه است. این طرح تا هزار هکتار قابلیت توسعه دارد. فاز اول به مساحت ۳۰۰ هکتار در شورای حفاظت از منابع آبی استان مصوب شده است و امیدواریم تا تابستان کلنگ آغاز عملیات اجرایی احداث زده شود. حتی پیش بینی احداث صنایع تبدیلی در کنار این گلخانه شده است. شبکه انتقال آب تا ورودی گلخانه با آب منطقه ای است.

ملایی ابرازداشت: طرح انتقال آب از سد جگین در مرحله مطالعه است که برآورد اعتباری آن ۴۵۰میلیارد تومان است. اجرای این طرح می تواند جمعیت نزدیک به یک میلیون نفر را تحت پوشش قرار دهد و ۷۶میلیون متر معکب انتقال آب در این طرح پیش بینی شده است که ۶۰درصد شرب و ۴۰ درصد برای مصارف صنعتی خواهد بود. این طرح برای توسعه طرح های سواحل مکران است. مکران هم توسعه جمعیت، صنعت و کشاورزی دارد.

مدیرعامل آب منطقه ای هرمزگان تصریح کرد: نوسازی خط اول انتقال آب میناب به بندرعباس آغاز شده است عمر این خط ۳۵ سال است. طرح نوسازی از جلابی تا دوراهی میناب به طول ۳۰کیلومتر آغاز شده است. که عملیات اجرایی ۵کیلومتر به اتمام رسیده است. ۸۰میلیارد تومان پیش بینی اعتبار شده است. توسط چهار پیمانکار انجام می شود.

وی افزود: خط انتقال اول میناب به بندرعباس ۶۰ کیلومتر است که ۳۰کیلومتر به دلیل بیشترین آسیب و حادثه نوسازی می شود.

ملایی خاطرنشان کرد: سد میناب با بارندگی های امسال ۴۰درصد آبگیری شده است که معادل ۱۰۰میلیون متر مکعب است. در حال حاضر نیمی از تامین آب شهر بندرعباس از سد میناب و نیم دیگر از سد شمیل تا ۱۰ ماه آینده مشکلی نداریم. و این فرصتی است تا پروژه های تامین آب به اتمام برسد.

وی در مورد پروژه احداث سد گابریک بیان داشت: سد گابریک با حجم ۲۷۰میلیون متر مکعب ظرف چهار سال آینده به بهره برداری می رسد و یکی از سدهای بزرگ استان است. این طرح در مرحله برگزاری مناقصه است.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید