مهمانان مناطق آزاد به «کاشانه» دعوتند/ تجربه یک میزبانی بومی

خبرگزاری مهر- گروه فرهنگ: اگرچه خانه مسافرها طرح معاون گردشگری بود، اما کاشانه مهمان نیز در مناطق آزاد طرح پیشنهادی و اقامتی محمدعلی زم در معاونت اجتماعی و فرهنگی مناطق آزاد کشور بوده است. آن طور که از تعریف این واحدهای اقامتی بر می‌آید این واحدهای اقامتی ترکیبی از خانه‌های بوم گردی و ویلاهای روستایی است. به این معنا که در هر روستایی از مناطق آزاد برخی از افرادی که دانش پذیرش گردشگر را نیز داشته باشند خانه خود را برای پذیرایی از مهمان آماده می‌کنند.

این اقامتگاه‌ها خانه‌هایی هستند که مردم در آنها سکونت دارند ولی یک یا دو اتاق خود را به گردشگران می‌دهند تا اقامت کنند. آنها در کنار گردشگران زندگی می‌کنند. این طرح با اقامتگاه‌های بوم گردی سرزمین اصلی که روستاییان خانه هایی را به مرکز اقامتی تبدیل کرده اند و در اختیار گردشگران قرار می‌دهند تفاوت دارد. از جمله اینک دارندگان کاشانه مهمان انجمن و یا تشکلی ندارند.

محمد علی زم، معاون فرهنگی اجتماعی و گردشگری مناطق آزاد کشور درباره این طرح گفته است: پیش‌بینی ما این است که  ۵۰۰ روستا قابلیت گردشگری دارد. بسیاری از این روستاهای مستعد گردشگری در اروند و ماکو است و انزلی و قشم هم قابلیت گردشگری زیادی دارد و ما باید امکان کار کردن در این روستاها را فراهم کنیم.

زم به چگونگی گردشگرپذیر کردن این روستا اشاره کرد و افزود: بهسازی خانه های موجود در روستا در کنار بهسازی جاده‌ها، اماکن مذهبی، مساجد، حسینیه‌ها، کتابخانه‌ها و تامین آب و برق در دستور کار است. ضمن این که موضوع آموزش جزو کارهای مهمی است که در قشم آغاز شده که یکی از این آموزش‌ها در زمینه غذاست.

وی گغت: ما گفتیم یکی از عوامل رونق صنعت گردشگری، گردشگری نرم، ارزان و مبتنی بر خانواده است. بنابراین «کاشانه‌ مهمان» را به جای هتل‌های ۴ و ۵ ستاره‌ای پی‌ریزی کرده‌ایم. یعنی یک خانه ۲ الی ۳ طبقه روستایی می‌تواند پذیرای گردشگران باشد و امیدواریم این گردشگری روز به روز ارتقا یابد.

اولین کاشانه مهمان نیز با حضور زم در جزیره کیش افتتاح شد در این خانه که بخشی از آن به موزه نیز تبدیل شده است مسافران با بافت تاریخی کیش و سبک زندگی بومیان جزیره هم آشنا می‌شوند.

بیشترین تعداد کاشانه مهمان را جزیره قشم دارد در این باره، عبدالجواد کمالی، مدیرکل  میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم گفته که ۳۲ کاشانه میهمان براساس ظرفیت‌های گردشگری روستاهای قشم در این جزیره، ۳۰ واحد در جزیره هرمز و ۶ واحد نیز در جزیره هنگام ایجاد شده است.

وی یکی از مهمترین اهداف ایجاد خانه‌های بوم گردی در جزایر قشم را معرفی فرهنگ بومی این منطقه در قالب فرهنگ ایرانی – اسلامی برشمرد و تاکید کرد: این سیاست علاوه بر کاهش مشاغل کاذب در این منطقه موجب افزایش شمار گردشگران قشم شده است.

نرخی که برای این واحدهای اقامتی گرفته می شود براساس خدماتی که به مسافران عرضه خواهد شد متفاوت است در روستای گوران کاشانه مهمان از شبی ۲۰ هزار تومان در ایام غیر پیک هست تا شبی ۷۰ هزار تومان با تمام وعده های غذایی که اتفاقا مورد استقبال مسافران نیز قرار می گیرد چرا که انهاهمیشه در هتل غذای تکراری می خورند اما در این اقامتگاهها در کنار مردم محلی غذای محلی نیز صرف می کنند.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید