خبر فوری
هرمزبان:سرپرست کاوش‌های باستان شناسی تُنب پَرگان بستک گفت: بنایی باستانی متعلق به دوره میانه ساسانی با کاربری ناشناخته در فاصله 35 کیلومتری شمال سواحل خلیج ‌فارس کشف شد.

کشف بنای باستانی با کاربری ناشناخته در شمال سواحل خلیج ‌فارس

علی اسدی اظهار داشت: این بنای باستانی مدور نتیجه 2 فصل کاوش در تنب پَرگان است.
اسدی ابراز داشت: مساحت کل بنا 230متر مربع بوده و اطراف بنا با یک حصار خشتی مدور احاطه شده و به نظر می‌رسد تا پایان این دوره مورد استفاده قرار داشته است.وی یادآور شد: کاربری بنا با توجه به نقشه منحصر به فرد و ناشناخته آن مشخص نبوده و به احتمال فراوان دارای کاربری آیینی، نیایشی و یا علمی و نجومی بوده است.
سرپرست کاوش‌های باستان شناسی تُنب پَرگان خاطرنشان کرد: این بنا در هیچ جای کشور و حتی غرب آسیا و شمال آفریقا دارای همتا نبوده و منحصر‌به‌فرد است.
اسدی افزود: تپه مدور تُنب پَرگان در 2 کیلومتری جنوب شهر جناح از توابع شهر بستک و 35 کیلومتری شمال سواحل خلیج ‌فارس واقع شده و با توجه به جذابیت آن قابلیت بازدید به‌وسیله عموم مردم را دارد.
به گفته وی، بنای یاد شده به عنوان یکی از مهم‌ترین آثار باستانی هرمزگان و به طور کلی کل کشور قابل طرح وارزیابی است.
وی اشاره کرد: این احتمال که بنای یاد شده بازمانده‌های یک رصد خانه علمی بوده باشد، وجود دارد.
سرپرست کاوش‌های باستان شناسی تُنب پَرگان ابراز داشت: کاوش از تاریخ پنج بهمن آغاز شده و تا 15 اسفند ادامه داشت و فصل بعدی کاوش اوایل زمستان سال آینده آغاز خواهد شد، فصل اول کاوش در سال 90 صورت گرفت.هرمزگان دارای یک هزار بنای تاریخی و باستانی شناسایی شده که 1283 اثر آن به ثبت ملی رسیده است که آثار تاریخی آن از حدود 5هزار سال قبل تا دوره پهلوی است.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید