مکانیزم ثبت‌نام نامزدهای انتخاباتی اصلاح شود

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از خبرگزاری مهر، به نقل از دادگستری هرمزگان، حجت‌الاسلام محمدصادق اکبری در همایش «انتخابات از منظر اخلاق، حقوق و امنیت» در بندرعباس، با اشاره به اینکه شیوه ثبت‌نام نامزدها به‌ویژه در بخش ریاست جمهوری در کشور نیاز به اصلاح دارد، گفت:  نباید هرکسی بیاید و ثبت‌نام کند و وقتی بر اساس قوانین مدون رد صلاحیت شود، شبکه‌های بیگانه به انتقاد از این امر بپردازد.

حجت‌الاسلام اکبری بابیان اینکه در انتخابات سال گذشته مجلس شورای اسلامی در هرمزگان تعدادی افراد برای نامزدی ثبت‌نام کردند که به دلیل محکومیت‌ها و جرائم رد صلاحیت شدند، اضافه کرد: در این رد صلاحیت‌ها از کلاه‌بردار تا محکوم‌به شرب خمر حتی محکوم‌به حد زنا نیز وجود داشت که همگی رد صلاحیت شدند البته در بخش‌های امنیتی و تحقیقاتی هم برخی افراد رد صلاحیت شدند و درنتیجه تعدادی افراد شرایط نامزدی ندارند که بایستی مکانیزم ثبت‌نام اصلاح شود اما چه زمان مشخص نیست.

وی با انتقاد به وجود خلا قانونی در موعد ممنوعیت تبلیغات زودهنگام، افزود: قانون به‌صراحت نگفته این ممنوعیت یک ماه یا سه ماه قبل از شروع عملیان انتخابات است که افراد از اقداماتی همچون پخش سیم‌کارت تا سرکشی‌های غیرمنتظره باید خودداری کنند و تنها مشخص است از زمان ثبت‌نام برای اعلام نامزدی ممنوعیت وجود دارد.

وی بیان داشت: انتخابات جشن هرساله نظام جمهوری اسلامی ایران است که از مهم‌ترین ثمرات انقلاب اسلامی به شمار می‌آید.

وی بابیان اینکه در هرمزگان در سه جبهه ریاست جمهوری، میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهر انتخابات برگزار خواهد شد، اضافه کرد: امیدوارم هر سه انتخابات با حضور حداکثری مردم برگزار شود.

عالی‌ترین مقام دستگاه قضایی در هرمزگان با اشاره به اینکه رعایت قانون در انتخابات امری مهم و خطیر است، تصریح کرد: ملاک هر اقدامی باید قانون باشد نه سلایق افراد و اگر قانون و اخلاق عمل شود، امنیت پابرجا خواهد بود اما اگر نقض قانون و اخلاق شود نا امنی به وجود می‌آید.

حجت‌الاسلام اکبری با اشاره به اینکه در انتخابات تمامی افراد از مجریان گرفته تا مردم از حقوق و تکالیفی برخوردارند، عنوان کرد: امر مهم انتخابات نباید به‌گونه‌ای باشد که هرکسی از راه برسد بگوید من در این فرآیند مسئولیت دارم.

رئیس‌کل دادگستری هرمزگان بابیان اینکه بخشی از قانون انتخابات مربوط به نظم و جنبه عاملیت دارد، تصریح کرد: باید از هرج‌ومرج و بی‌نظمی جلوگیری شود و انتخابات وظیفه حکومت و حق مردم است و حکومت به‌عنوان امین و امانت‌دار باید حقوق مردم را به‌درستی عملیاتی کند.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید