خبر فوری
هرمزبان:کانون خبرنگاران نبأ: سومین کنگره الگوهای جاودانه، اسوه های صبر صبح امروز 5 اسفندماه با حضور خانواده های شهدا و ایثارگران دانشگاهیان در سالن اجتماعات دکتر حبیبی(کتابخانه مرکزی) برگزار شد.

برگزاری سومین کنگره الگوهای جاودانه، اسوه های صبر

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، سومین کنگره الگوهای جاودانه، اسوه های صبر صبح امروز 5 اسفندماه با سخنرانی علی عباسپور، ریاست واحد علوم و تحقیقات و دیگر مهمانان و حضور خانواده های شهدا و ایثارگر دانشگاهیان در سالن اجتماعات دکتر حبیبی(کتابخانه مرکزی) برگزار شد.
بر اساس گزارش ایکنا، قبل از شروع رسمی مراسم کلیپی از بیانات رهبر معظم انقلاب پیرامون منزلت معرفتی شهدا و گرامیداشت مقام شامخ آنان که آبروی نهضت اسلامی هستند پخش شد.
سپس اسدی، حافظ کل قرآن و دانشجوی واحد تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی به قرائت قرآن پرداخت و پس از آن سرود ملی توسط گروه موزیک نظامی سپاه پاسداران به اجرا در آمد که تشویق دانشجویان را در پی داشت.
نظری‌نیا، مجری کنگره پس از عرض خیر مقدم و ابراز خوشحالی از شرکت در مراسم گفت: خدا را شاکرم که توانستم خدمتگزار خانواده شهدا در سومین کنگره الگوهای جاودانه باشم، درخت شهادت در خانه حضرت زهرا(ع) رویده شد و پس از قرنها روحیه شهادت طلبی در فرزندان امام خمینی(ره) ادامه پیدا کرده است.
فرزند شهید ادامه داد: شهدا هیچ تعلقی به محیط پیرامون خود نداشتند، یکی از دوستان شهید مهدی زین‌الدین نقل می‌کند او ایستاده بود در کنار چادر فرماندهی و تکه کاغذی از جیبش آویزان بود گفتم مهدی مراقب پولهایت باش!‌ گفت این نامه‌ای است از سوی همسرم به همراه عکس فرزندم که تازه به دنیا آمده است با این حال از اینکه در کنارشان نیستم احساس غربتی کردم ولی نمی‌خواهم با دیدن عکس فرزندم تعلقات گوناگون به من روی آورد.
کلیپی از جزئیات برنامه های دو کنگره برگزار شده که پیام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی(ره) در آن قرائت شد به نمایش در آمد، در دو کنگره های قبلی شخصیت های متفاوتی از جمله آیت‌الله ضیاء‌الدین نجفی، تولیت حوزه علمیه نبی اکرم(ص) تهران بوده‌اند.
به دعوت مجری دکتر کرم‌الله دانش‌فرد، ریاست کنگره و معاون دانشجویی فرهنگی واحد تحقیقات به روی جایگاه آمد تا ضمن بیان خوش آمدگویی به توضیح جزئیات کنگره های برگزار شده بپردازد.
ریاست کنگره الگوهای جاودانه، اسوه های صبر گفت: با عرض خیر مقدم به خانواده های شهدا ما معتقدیم یاد و نام ایثاگران نورانیت درونی افراد را در پی خواهد داشت، این کنگره سومین کنگره‌ای است که به صورت سالانه از سال ۱۳۹۳ آغاز شده و با توکل بر خدا ادامه خواهد داشت، هدف از برگزاری چنین مراسمی زنده نگه داشتن یاد شهیدان است، حال نمونه های از ایثارگری و ترویج فرهنگ شهادت برای نسل جوان و یادآوری وجود روحیه شهادت گونه توسط مدافعین حرم صورت می‌گیرد.

با چشم پوشی از تمام لذت های دنیوی در معرکه شهادت حاضر می‌شوند
دانش‌فرد ادامه داد: سبب افتخار شما جوانان است که پس از سالها به فرزندان خود افرادی را معرفی می‌کنید که با چشم پوشی از تمام لذت های دنیوی در معرکه شهادت حاضر می‌شوند، لازم است یاد و خاطره‌ شهدا در هر حال با برگزاری مراسم های مختلف زنده نگه داشته شود زیرا آنان کسانی بودند که به معنی واقعی کلمه مرگ را زیرپا گذاشتند و از راه رضای الهی به او رسیدند.
معاون دانشجویی فرهنگی واحد تحقیقات افزود: کنگره های مختلفی در سطح شهر توسط ارگانهای فرهنگی برگزار می‌گردد اما خروجی های آنان ثمره‌ای برای افراد نداشته است ولی وقتی جوان امروزی آگاه می‌شود که تعداد زیادی از هم‌نوعانش با وجود زیبایی های ظاهری دنیا تن به شهادت می‌دهند می‌تواند تفکری عمیق را برای او در پی داشته باشد، شما عزیزان یقیناً برای رسیدن به مطلوب خود نیازمند الگوپذیری هستید ولی آیا کسانی والاتر از همین افراد می‌تواند سرلوحه زندگی ما قرار بگیرند.
با اطلاع مجری و عرض خیر مقدم به حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر قمی، معاون امور بین‌الملل مقام معظم رهبری و نماینده ولی فقیه در مجلس خبرگان ایشان در جمع دانشجویان حضور پیدا کردند.

نشر معارف انقلاب اسلامی و بیان خاطره های زندگانی شهدا
سپس علی عباسپور، ریاست واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی به سخنرانی پرداخته و گفت: یکی از برنامه های کادر اجرایی دانشگاه علاوه بر نشر معارف انقلاب اسلامی بیان خاطره های زندگانی شهدا و بررسی به ابعاد شخصیتی آنان می باشد، از ابتدای جلسه در نماهنگ های پخش شده به نکته‌ای از لسان افراد مختلف اشاره شد که آن زنده بودن شهدا طبق بیان قرآن کریم و روزی خوردن آنان در نزد خداوند می‌باشد، چه جایگاهی از چنین مقامی والاتر خواهد بود.
عباسپور ادامه داد: پرداختن به زندگانی شهدا اثرات متعددی را در پی دارد که یکی از مهم‌ترین تشویق جوانان عصر امروزی به ایستادگی در مقابل دشمن می‌باشد، البته چنین شرایطی با مدیریت تمام عیار امام خمینی(ره) و در حال حاضر توسط مقام معظم رهبری صورت گرفته است، ۴۲۰۰۰ هزار دانشجو در بخش های مختلف این مجموعه مشغول به تحصیل هستند و در آینده هیئت های علمی ارگانهای مختلف را تشکیل می‌دهند حال لازم است چنین افرادی برای اینکه بتوانند به خوبی مدیریت کنند با آرمانهای شهدا آشنا شوند.
وی افزود: به همین دلیل مقام معظم رهبری در بیانات خود سه شاخصه علم، فرهنگ و اقتصاد را جزو برنامه های اصلی دانشجو می‌دانند، یکی از اهداف ایشان این است که جوانان آشنایی زیادی با شهدا پیدا کنند زیرا با توسل و توجه در کنار نیت های پاک در مسائل مختلف درسی موفق عمل می‌کنند.
کلیپی از آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی(ره) با عنوان هاشمی فرمانده جنگ به منظور بیان زندگی نامه ایشان و فعالیت های گوناگون به جهت پیروزی انقلاب اسلامی نمایش داده شد.
در ادامه مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین صباغی، آزاده و جانباز دفاع مقدس گفت: رزمندگان نهضت اسلامی ایران در واقع مصداق ایستادگی برابر ظالمان هستند زیرا هیچگاه از عملیات های گوناگون در جهت ایجاد آرامش برای مردم کناره‌گیری نکردند، عامل پیروزی انقلاب در چند نکته خلاصه می‌شود که اولین آن ولایتمداری حتی در هنگام شکنجه است.
جانباز دفاع مقدس افزود: عامل دیگر پیروزی مهربانی رزمندگان به مردم بود، اینکه بعد از ۳۰ سال مردم اینگونه به شهدای مدافع حرم و اجساد باقی مانده از جنگ با عراق علاقه نشان می‌دهند نشان از چنین روحیه‌ای می‌باشد، در اردوگاه دیدم یکی از اُسرا گریه می‌کند به او نزدیک شدم و دلیل گریه را پرسیدم گفت: وقتی اَسیر می‌شدیم اسلحه‌ای که در دست داشتم را رو به سوی آسمان گلوله های باقی مانده را شلیک کردم ولی حال ناراحتم چگونه می‌توانم جوابگوی پروردگار در روز قیامت باشم.
صباغی اشاره کرد: لازم است یادی از یاد دیرین خود در تمام مدت اِسارت کنم، هنگامی که در پادگان ۱۷ تکریت از ایشان پرسیدم اگر الان به شما بگویند آزادید بروید آیا دیگر دوستان خود را ترک می‌کنید؟ گفتند به جان دو پسرم که ۹ سال است آنان را ندیده‌ام اگر ملائکه الهی به من بگویند بعد از سیم های خاردار نعمات بهشتی فراهم است با چنین موضوعی مخالفت می‌کنم زیرا با هم باید در مقابل ظالم بایستیم.
همچنین موسوی گرمارودی، شاعر اهل بیت(ع) و انقلاب اسلامی نیز به جمع دانشجویان پیوستند.
سپس سردار سرتیپ طهماسبی، جانشین حوزه نمایندگی ولی فقیه در بسیج مستضعفین درباره شاخصه های موجود در نهضت اسلامی ایران گفت: هر انقلابی بر چند پایه از قبیل آرمان، پشتیبان و مشکلات قرار گرفته است حال آرمانهای ما زمانی انجام میگیرد که براساس شریعت خداوند عملی شود، پشتیبان همیشگی انقلاب مردم بوده و هستند هم چنانکه چنین ادعایی را در روز ۲۲ بهمن نشان دادند.
طهماسبی ادامه داد: مشکلات متعدد در هر مملکتی وجود دارد ولی آن چیزی که موانع را از بین می بر عظم و اراده مردم در مقابل متجاوزان خواهد بود، در همین رابطه پدر شهید تهرانی مقدم میگفت برای اولین بار قرار شد در سفر به روسیه همراه با ۳۰ نفر از دوستان موشک اِسکات بی را دیده و از طریق ساخت آن الگو برداری کنیم ولی بعد از اطلاع مستشاران آمریکایی حاضر در آن کشور توانستیم با روزی ۱۸ ساعت کار چنین فعالیتی را به پایان برسانیم.

میتوانیم در مقابل ادعاهای گوناگون متجاوزان غربی ایستادگی کنیم
وی افزود: باید فضا و اختیار آموزشی در اختیار دانشجویان قرار بگیرد تا در فضای تحقیقاتی با استفاده از منابع مختلف علمی به دستاورد های مختلف دست پیدا کند، برای همین وقتی میشنویم جوانان عزیز به مخترعاتی پرداختهاند و موفق شدند خوشحالی مردم را در پی خواهد داشت، با عنایت خداوند و کمک اندیشمندان در حال حاضر به شرایطی رسیده،ایم که میتوانیم در مقابل ادعاهای گوناگون متجاوزان غربی ایستادگی کنیم.
در ادامه از خانواده های شهید امیرحسین داداشی، آیت الله مفتح و دیگر عزیزان تقدیر به عمل آمد و سپس حاضرین بعد از اقامه نماز جماعت ظهر و استقبال از پیکر مطهر شهید گمنام بر سفره اطعام مهمان شدند.
اسامی برخی تقدیرشدگان شهدا به این شرح است؛
خانواده شهید روحانی و مبارز انقلاب آیت‌الله دکتر مفتح(ره)
عکاس دفاع مقدس ساسان مویدی  
حماسه خوان دفاع مقدس رضا پور‌احمد بردار شهید و جانباز و مداح دفاع مقدس  
نویسنده دفاع مقدس احمد یوسف‌زاده نویسنده کتاب آن 23 نفر  
استاد، شاعر و مبارز انقلاب سیدعلی موسوی گرما‌رودی 
خانواده شهید غیر ایرانی مدافع حرم  
جانبازان محترم بستری در آسایشگاه ثارالله: عباس ساکی، مجید ملک‌زاده، وحید مهدوی‌خواه جانبازان 70% قطع نخاع  
مجید ذاکری دانشجوی حقوق و علوم سیاسی، ارشد جانباز 70%  
احمد آجرلو دانشجوی تاریخ، دکتری جانباز 70%  
مجید میرزامحمدی ملاباشی دانشجوی کارآفرینی، دکتری جانباز 70%  
رحمت اله معتمد کشاورزی، دانشجوی دکتری جانباز 70%  
مرضیه ابراهیمی دانشجوی مشاوره، دکتری همسر جانباز 70%
حمیده تقی زاده دانشجوی تاریخ، دکتری همسر جانباز 70%  
شیدا نوری دانشجوی کشاورزی، کارشناس فرزند جانباز 70%  
امیرحسین سلطانی‌نیا دانشجوی مهندسی عمران، ارشد فرزند جانباز 70%  
مریم اسکندریان دانشجوی زبان انگلیسی، ارشد همسر جانباز 70%  
اعظم مقدم دانشجوی تاریخ، دکتری فرزند شهید
سارا صادقی‌نژاد جانباز ۳۵% و پرستار دوران جنگ که براثر بمباران شیمیایی خود و دو فرزند نوزادش جانباز می‌شوند( فرزندان امین ولی‌زاده و محدثه ولی‌زاده) میکروبیولوژی، دکتری نفت،
سید سجاد موسوی دانشجوی مدیریت فناوری اطلاعات، دکتری فرزند جانبار 35%
عباس محمدی دانشجوی مدیریت امور فرهنگی، دکتری فرزند شهید
سیدمحمدرضا موسوی دانشجوی علوم سیاسی، دکتری فرزند جانباز 50% پژوهشگر موفق، رتبه سوم قرائت قرآن کریم  
مرضیه دانشی‌کهن دانشجوی مهندسی پزشکی، دکتری فرزند جانباز 35% رتبه اول حفظ کل قرآن کریم  
رضا‌علی رضایی دانشجوی علوم ارتباطات، دکتری جانباز 30% به نمایندگی از خانواده 10 برادر رزمنده ( 1شهید و 2 جانباز)  
محمد ایمانی‌مهر

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید