خبر فوری

حیوانات در هرمزگان تشنه تلف می شوند

هرمزبان:یک فعال محیط زیست هرمزگان به دلیل خشک شدن چشمه‌ها در زیستگاه‌های غرب استان طی دوماه اخیر و نزدیک شدن حیات وحش به سکونتگاه‌های انسانی، حیوانات زیادی با سقوط در آب انبارها و گودال‌های آب، تلف شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان،عبدالغفار علیرضایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خلیج فارس، توضیح داد: در پی خشکسالی و کاهش و نزولات آسمانی در سالهای اخیر، مشکلات عدیده‌ای برای مردم نواحی جنوبی کشور بوجود آمده است. استان هرمزگان و خصوصا نواحی غرب استان نیز از این مساله مستثنی نبوده و مشکلات زیادی در این مناطق برای انسانها و حیات وحش ایجاد شده است.

وی ادامه داد: مشکلات حاصل از خشکسالی و کاهش و نزولات آسمانی در سالهای اخیر موجب شده تا حیات وحش کمیاب منطقه نیز آسیب پذیرتر شوند و به موجب آن تلفات حیات وحش نیز افزایش یافته است. به عنوان نمونه می توان به سقوط یک عدد پلنگ ایرانی در آب انباری در یکی از روستاهای منطقه لارستان و همچنین تلف شدن ۹ عدد قوچ و میش به دلیل سقوط در آب انبار در منطقه بستک اشاره کرد.

علیرضایی با بیان اینکه برخی از گروه های دوست‌دار طبیعت دست به اقداماتی برای نگهداری از حیات وحش استان زده‌اند افزود: گروه دوست داران طبیعت کوخرد شهرستان بستک یکی از این گروه‌هاست که با الگوبرداری و گرفتن مشاوره از سایر سازمانهای مردم نهاد فعال در عرصه حفاظت از حیات وحش بر آن شدند تا اقداماتی در جهت مقابله با این بحران و در نهایت نجات و حفظ گونه‌های کمیاب جانوری منطقه انجام دهند. در همین راستا این تشکل مردمی با مشارکت مردم کوخرد در منطقه کوه زیر اقدام به ساخت آبشخور کردند تا با این کار از تهدیداتی که حیات گونه‌های جانوری را به مخاطره انداخته است اندکی کاسته شود.

به گفته وی، گروه دوست داران طبیعت کوخرد یک گروه مردمی و متشکل از مردم کوخرد است که با هدف حفظ طبیعت منطقه با مشارکت مردم شکل گرفته است که بر حسب تعهد اخلاقی خود به طبیعت در نظر دارد در نقاط دیگری از منطقه نیز ساخت آبشخور و همچنین پاک سازی و لایروبی چشمه‌های موجود در منطقه را انجام دهد.

حسن پیشوائی، کارشناس حیات وحش هرمزگان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنای منطقه خلیج فارس، یادآور شد: استان هرمزگان از استانهای جنوبی کشور است که به دلیل دارا بودن زیستگاه‌های خشکی و آبی و همچنین قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی خاص، از تنوع زیستی غنی برخوردار است، به نحوی که بزرگترین و کوچکترین پستاندار شناخته شده روی زمین، به ترتیب نهنگ آبی و حشره خورکوتوله، در این استان مشاهده شده است.

وی خاطرنشان کرد:از گونه‌های جانوری شاخص منطقه غرب استان، می‌توان به پلنگ ایرانی، قوچ و میش لارستان(کوچکترین قوچ ومیش دنیا) و همچنین گونه کمیاب هوبره در فصول مهاجرت، اشاره کرد. برای حفظ این گونه‌ها از خشکسالی در منطقه حداقل به 15 آبشخور نیاز است.

پیشوائی تصریح کرد: خشکسالی و کم آبی یک از بزرگترین تهدیداتی است که بقای این گونه‌های نادر را به خطر انداحته است. با توجه به شرایط منطقه یکی از راهکارهای عملی برای مقابله با این مساله، احداث آبشخور در نقاطی که قبلا چشمه و یا آبگیری بوده که حیوانات از آن آب می‌خوردند، است. با این اقدام از نزدیک شدن حیوانات به سکونتگاه‌های انسانی که تهدیدی برای این جانوران است، جلوگیری می‌شود.

وی بیان کرد: مهمترین مساله در انجام این کار به عنوان راهکاری برای مقابله با این بحران، مشارکت مردم و مسئولین است. هرکس با توجه به کاری می‌تواند انجام دهد در این امر شرکت کند تا همه با هم بتوانیم در حفظ طبیعت سهمی داشته باشیم./ایسنا

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید