خبر فوری

ایران میزبان کنفرانس ۲۰۱۸ پارک های جهانی

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از خبرنگار مهر، وحید احمدی سه شنبه شب با حضور در هرمزگان در جمع خبرنگاران در ساختمان پارک زیست فناوری خلیج فارس در جزیره قشم با بیان این مطلب افزود: دولت سال ۹۴ یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای پارک های علم و فناوری تخصیص داد که میزان گردش مالی شرکت های فناور از این اعتبار به ۲۰ هزار میلیارد ریال رسید.

وی در ادامه به مباحث مربوط به صادرات محصولات دانش بنیان کشور اشاره کرد و گفت: طی سه سال گذشته مجموع ارزش صادرات محصولات دانش بنیان ایران به ۲۰۰ میلیون دلار رسید که ۱۲۵ میلیون دلار آن امسال محقق شد.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان داشت: با توجه به توسعه چشمگیر ایران درعرصه فعالیت های دانش بینان، میزبانی برگزاری کنفرانس پارک های جهانی در سال ۲۰۱۸ به کشورمان واگذار شده که امتیاز بسیار ارزشمند بین المللی برای ایران محسوب می شود.

او از عقد قرارداد فروش سه هزار میلیارد ریال محصول توسط شرکت های فناور و دانش بنیان در داخل خبر داو گفت: این میزان قرارداد فروش محصولات فناورانه و دانش بنیان با شرکت های فعال بسته شده که نشان می دهد ضریب اعتماد بخش خصوصی به فناورهای تولید داخل در حال افزایش است.

احمدی نقش دولت تدبیر و امید در موفقیت پارک های علم و فناوری و مراکز رشد را بسیار مهم و ارزشمند توصیف کرد و افزود: قرارداد خرید محصول از شرکت های دانش بنیان و فناور در هفته پژوهش سال ۱۳۹۲ با ارزش ۵۰ میلیارد ریال به فروش رفت که این میزان در سال ۹۳ به ۲۳۰ میلیارد ریال و در سال گذشته نیز به ۴۴۰ میلیارد ریال افزایش یافت.

وی همچنین به مقدار بسیار اندک سرمایه برای تولید محصولات دانش بنیان در مقایسه با مشاغل دیگر اشاره کرد و گفت: برای ایجاد اشتغال در شرکت های دانش بنیان با ۴۰۰ میلیون ریال سرمایه امکان تولید محصول فراهم می شود در حالی که برای ایجاد اشتغال در فعالیت های غیر دانش بنیانی به ۵ تا ۷ برابر این رقم سرمایه نیاز است.

به گفته احمدی، قوانین مرتبط با حوزه فعالیت های دانش بنیان در سال ۱۳۸۹ مصوب شد اما تا سال ۹۲ چندان اجرایی نشده بود بطوری که الزام تزریق ۳۰ هزار میلیارد ریال به صندوق نوآوری و شکوفایی طی برنامه پنجم توسعه مغفول ماند اما در دولت تدبیر و امید این صندوق به طور جدی عملیاتی شد و از ۱۸ صندوق فعال در سال گذشته به ۲۲ صندوق فعال در کشور طی سال جاری افزایش یافت.

دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری از برنامه افزایش ۲۰ درصدی بودجه پیشنهادی دولت برای فعالیت های دانش بنیان در سال آینده خبر داد و گفت: دستگاه ها با وزارت علوم در دولت یازدهم ارتباط نزدیکتری برقرار کردند و پژوهش های دانشگاهی با نیازهای کشور و بازار هماهنگ تر از گذشته شده است.

او عنوان کرد: در حوزه فعالیت های دفاعی قرارداد انجام پژوهش به ارزش ۱۲ هزار میلیارد ریال در حال اجراست، قراردادی در زمینه صنایع بالادستی (توسعه ۲۰ میدان نفتی) به ارزش ۱۰ هزار میلیارد ریال و تفاهم نامه ای برای پژوهش در صنایع پایین دستی به ارزش هفت هزار میلیارد ریال با مرکزهای دانشگاهی و پژوهشی بسته شده است.

دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری افزود: سال گذشته ۱۲۵ میلیون دلار محصول شرکت های فناور و دانش بنیان به کشورهای منطقه و حتی اروپا صادرات شده است و امارات، چین، قزاقستان و چند کشور اروپای شرقی هم در صف کشورهای هدف صادراتی محصولات دانش بنیان قرار دارند.

به گفته وی، هم اکنون ۳۹ پارک علم و فناوری، ۱۸۰ مرکز رشد و چهار هزار شرکت و هسته فناور در کشور فعال هستند و ۳۰ هزار تن فناور در این مجموعه ها اشتغال دارند.

تیمی متشکل از رئیسان ۳۹ پارک فناور کشور و مسئولان مراکز رشد به سرپرستی معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برای شرکت در پانزدهمین همایش سالانه مشترک روسای پارک های علم و فناوری و مراکز رشد کشور در استان هرمزگان و به میزبانی پارک زیست فناوری خلیج فارس طی دو روز چهارم و پنجم اسفندماه در قشم حضور دارند

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید