خبر فوری

مقرر شده تا مجوز جدیدی برای احداث آب‌شیرین‌کن در خلیج فارس صادر نشود

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از خبرگزاری فارس از بندرعباس، مجید وفادار شامگاه دوشنبه در حاشیه نشست شورای برنامه‌ریزی استانداری هرمزگان اظهار کرد: در گذشته احداث آب‌شیرین‌کن‌ها در استان هرمزگان بدون هماهنگی و استعلام از سازمان محیط زیست صورت گرفته است اما هم‌‌اکنون یکی از استعلامات لازم برای اخذ مجوز از آب‌شیرین‌کن‌ها، استعلام از محیط زیست است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر درخواست‌های متعددی برای احداث آب‌شیرین‌کن از سوی صنایع مستقر در غرب شهر بندرعباس و همین طور از سوی بخش خصوصی در غرب شهر بندرعباس مطرح است، افزود: دنیا در شرایط کنونی به سمت استفاده از تکنولوژی‌های روز در ساخت آب‌شیرین‌کن‌ها رفته تا مواد معدنی و نمکی موجود در پساب آن نیز استحصال می‌شود و بازده بالایی نیز دارند.

مدیرکل محیط زیست هرمزگان ادامه داد: روش‌های کنونی شیرین‌سازی آب بازدهی معادل 30 تا 40 درصد دارد اما روش‌های جدید ECR در شیرین‌سازی آب، بازدهی بیش از 85 درصد دارد و محصولات جانبی نیز تولید می‌کند که مصارف خوبی در صنایع نیز دارد.

وفادار گفت: هم اکنون برداشت سنگینی از سوی پالایشگاه نفت بندرعباس برای خنک‌سازی برج‌های پالایشگاه و همین طور از سوی نیروگاه بندرعباس صورت می‌گیرد که در مجموع از 135 هزار مترمکعب در ساعت فراتر می‌رود و لذا اصرار داریم که مجوز جدیدی برای احداث آب‌شیرین‌کن در سواحل خلیج فارس در استان هرمزگان صورت نگیرد.

وی خاطرنشان کرد: جانمایی چندین آب‌شیرین‌کن در غرب شهر بندرعباس در شرایطی صورت گرفته که ما در این منطقه حجم وسیعی از جنگل‌های حرا را داریم که بر اکوسیستم آن تأثیر منفی دارد.

مدیرکل محیط زیست هرمزگان پیشنهاد داد از آن جایی که محل تخلیه پساب‌های دستگاه‌های آب‌شیرین‌کن‌ می‌بایست در عمق 200 متری آب دریا باشد لذا جانمایی آبشیرین‌کن‌های جدید در سواحل مکران در دریای عمان صورت گیرد.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید