خبر فوری

سناریوی جدید اصلاح‌طلبان برای انتخابات96/ تذکر لاریجانی به روحانی درباره مصوبه دولت/ پالایشگاهی که بعد از 10 سال هنوز بیابان است

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند. *********
جمع‌آوری کتاب‌های دارای نام خلیج‌فارس/ حضور 2 وزیر در هیئت مدیره سرخابی/ توضیح کاخ سفید درباره هشدار ناوشکن امریکایی کیهان لدین: هسته‌ای بهانه است با اصل انقلاب اسلامی مسئله داریم
مشاور اسبق امنیت ملی آمریکا اذعان کرد موضوع هسته‌ای بهانه‌ای بیش نیست و این رژیم با خود ایران مشکل دارد.
مایکل لدین از حامیان آشوب نیابتی سال 88 در مصاحبه با رادیو فردا، با این پرسش مواجه شد که «آینده توافق هسته‌ای را چگونه می‌بینید؟». او در پاسخ گفت: این سؤال غلطی است، برای اینکه مشکل آمریکا خود ایران است و نه توافق هسته‌ای. آنچه اهمیت دارد این است که ایران، بزرگ‌ترین حامی تروریسم در جهان نباشد و دست از تولید سلاح اتمی و موشک‌های بالستیک بردارد؛ صادقانه بگویم بهترین کار این است که دست از سر دادن شعار مرگ بر آمریکا بردارد.
وی اضافه کرد: تصور نمی‌کنم سیاست ایران که همان سیاست برآمده از انقلاب اسلامی است تغییر کند. ایران رفتار همیشگی‌اش را تغییر نخواهد داد.
لدین گفت: همان‌طور که در کتاب «جبهه نبرد» نوشته‌ام، ما در جریان یک جنگ جهانی هستیم. سال‌هاست که در جریان است و متوقف هم نخواهد شد. ما یا این جنگ را می‌بریم یا می‌بازیم، ولی باید با آن کنار بیاییم و این جزئیاتی هم که راجع به آن صحبت می‌کنیم، عناصر همین جنگ‌اند و به کنترل امور کمک خواهند کرد. ما در حال حاضر در حال جنگ با ایران هستیم.
وی این را هم گفته که «رژیم ایران باید عوض شود. ما خواهان تغییر رژیم هستیم».
لدین همان کسی است که در ماجرای فتنه سبز گفته بود جنبش سبز از 20 سال پیش آغاز شد، ما از آن زمان با برخی افراد در دفتر نخست‌وزیری ایران ]دفترموسوی[  ارتباط گرفتیم.

مدیران دولت نمی‌خواهند وگرنه مسکن مهر به سرانجام رسیده بود
دولت و مدیران وزارت راه و شهرسازی اراده‌ای برای به سرانجام رساندن پروژه نیمه‌کاره مسکن مهر ندارند والا باید مدت‌ها زودتر از این، پروژه مسکن مهر به پایان می‌رسید.
روزنامه جوان در این زمینه نوشت: اگر تمامی 30 درصد باقی مانده از پروژه مسکن مهر، واحدهایی بودند که در مرحله ابتدایی احداث قرار داشتند، علی‌القاعده باید با گذشت بیش از 3/5 سال از دولت یازدهم به اتمام می‌رسید، از این گذشته دولت و بانک مرکزی به بانک مسکن اجازه استمهال 20 ساله خط اعتباری 45 هزار میلیاردی مسکن مهر را به بانک مسکن دادند یعنی منابع حاصله از جمع‌آوری اقساط تسهیلات مسکن مهر که در اختیار بانک مسکن است و با گذر زمان هم در حال رشد است، باید به پروژه مسکن مهر تزریق می‌شد که مشخص نیست با گذشت 3/5 سال و امتیاز استثنایی که به بانک مسکن داده شده چرا مهر اتمام به مسکن مهر نخورده است.  میانگین پایان یک پروژه مسکن حدود دو تا سه سال است، حال این سؤال مطرح می‌شود که پروژه مسکن مهر که تا پایان دولت دهم 70 درصدش به پایان رسیده بود چرا با گذشت 3/5  سال از دولت یازدهم به پایان نرسیده است، این در حالی است که طبق امتیاز اعطایی بانک مرکزی به بانک مسکن، این بانک باید منابعی که از محل اقساط تسهیلات مسکن مهر جمع‌آوری می‌شد را در جهت تکمیل 30 درصد باقی مانده از پروژه مسکن مهر به کار می‌گرفت که گویا اینگونه نشده است.
دولت یازدهم و وزیر راه و شهرسازی در پیشگاه نمایندگان مردم در خانه ملت متعهد شدند که پروژه مسکن مهر را به پایان برسانند اما در ماه‌های پایانی دولت یازدهم قرار داریم و هنوز بسیاری از متقاضیان مسکن مهر واحدهای مسکونی خود را تحویل نگرفته‌اند و مسئولان انواع بهانه را برای کم‌کاری خود بیان کرده‌اند.
بحث بر سر این است که اگر قرار نبود پروژه مسکن مهر تکمیل شود چرا خط اعتباری 45 هزار میلیارد تومانی که برای ساخت مسکن مهر از سوی بانک مرکزی به بانک مسکن ارائه داده شد و از وزرایی چون اقتصاد دولت و وزیر راه و شهرسازی این خط اعتباری را عامل ایجاد تورم شدید در جامعه و جهش حجم نقدینگی می‌دانستند، این خط اعتباری را به بانک مرکزی بازنگرداندند تا به واسطه معدوم شدن این پول پرقدرت تورم و حجم نقدینگی کاهش یابد.  بانک مرکزی خط اعتباری 45 هزار میلیارد تومانی برای تامین مالی پروژه مسکن مهر را در اختیار بانک مسکن قرار داد تا بدین واسطه منابع برای ساخت بیش از 2 میلیون واحد مسکونی مسکن مهر تأمین شود، در این بین به دلیل باقی ماندن برخی پروژه‌های مسکن مهر در پایان دولت دهم، بانک  مرکزی امتیاز امهال خط اعتباری مسکن را به بانک مسکن داد، به طوری که بانک مسکن از محل جمع‌آوری اقساط مسکن مهر، دیگر این منابع را به بانک مرکزی عودت ندهد و در تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره مسکن مهر و همچنین افزایش وام مسکن مهر به کار گیرد.
بانک مسکن از محل جمع‌آوری اقساط وام‌هایی که به مسکن مهر تخصیص داده هر ماه منابع قابل ملاحظه‌ای به دست می‌آورد که باید در جهت اتمام طرح مسکن مهر به کار می‌گرفت.

دولت به جای افزایش قدرت خرید مردم نرخ تورم را روی کاغذ کم می‌کند
یک روزنامه اصلاح‌طلب معتقد است «دولت توجهی به قدرت خرید مردم ندارد، حتی اگر نرخ تورم، روی کاغذ کم شده باشد.»
آرمان با اشاره به عیدی 770 هزار تومانی تعیین شده برای کارمندان نوشت: ‌این رقم شاید بتواند فقط هزینه‌های مورد نیاز یک فرد را تامین کند و نمی‌توان از افراد انتظار داشت که تمام نیاز خانواده خود را در شب‌های عید با 770 هزار تومان پاسخ دهند. بنابراین از دولت انتظار می‌رود با افزایش قدرت خرید مردم و اصلاح نوع محاسبات خود برای پرداخت دستمزد و عیدی، سرپرستان خانوار را در برابر خانواده‌های خود سربلند کند. اگر اکنون دولت با بازنگری در نوع محاسبات خود، درآمدها را متناسب با وضعیت روز بازار و اقتصاد ارتقا دهد، دیگر اصلا نیازی به پرداخت پاداش و عیدی نیست.
متاسفانه در حال حاضر تعریف دقیقی از شاخص خط فقر وجود ندارد و دستمزدها براساس نرخ تورم بالا و پایین می‌شوند که به عقیده بسیاری از تحلیلگران این نوع افزایش دستمزد در اقتصادهای روز دنیا منسوخ شده است. اما دولت توجهی به این موضوع ندارد.
به هر حال برنامه‌‌ای که هر سال بر سر حقوق و دستمزد تعیین شده در آن بلوا به پا می‌شود در نهایت زندگی اقتصادی کارمندان و کارگران را تغییر نمی‌دهد، چرا که اعمال افزایش حقوق‌ها مساوی است با گرانی نرخ کالاهای اساسی در سال جدید؛ گرانی‌‌ای که با افزایش حقوق‌ها همخوانی ندارد و همواره جلوتر حرکت می‌کند، حتی اگر نرخ تورم روی کاغذ کم شود و یا تغییر نکند.

معرفی کاندیدای کمکی بی‌اعتمادی افراطیون به روحانی
2 عضو احزاب اعتماد ملی و مردم‌‌سالاری می‌گویند احتمالا برای روحانی، کاندیدای کمکی معرفی شود(!)
محمدجواد حق‌شناس، عضو حزب اعتماد ملی در گفت‌وگو با فرارو مطرح کرد: نمی‌دانم استفاده از اصطلاح «کاندیدای کمکی» صحیح است یا خیر اما به طور کلی مدتی قبل در برخی نشست‌های  جریان اصلاح‌طلب این مسئله مطرح شد که یک یا چند کاندیدا در کنار آقای روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری حضور داشته باشند و این ایده طرفداران جدی هم پیدا کرد و بعید نیست طی هفته‌های آینده از این کاندیداها رونمایی کنند تا در انتخابات اردیبهشت‌ماه بتوانند در کنار آقای روحانی در دوران تبلیغات و مناظره‌ها حضور داشته باشند و به وی کمک کنند.
وی در خصوص اینکه حضور کاندیداهای کمکی چه تاثیری در انتخابات دارند، گفت: با توجه به اینکه آقای روحانی کاندیدایی هستند که رئیس‌جمهور مستقر محسوب می‌شوند، قاعدتا در ایام انتخابات تلاش می‌کنند از زمان موجود برای ارائه کارنامه دولت و همچنین بیان تفکرات و دیدگاه‌های خود بهره بگیرند.
وی ادامه داد: حضور این کاندیداها موجب می‌شود به نوعی باری از دوش آقای روحانی برداشته شود. زیرا اگر وی به تنهایی در انتخابات حضور داشته باشد باید با چندین رقیب به تنهایی رقابت کنند.
حق‌شناس گفت: اما قطعا در پایان ایام تبلیغات و فرا رسیدن روز انتخابات جریان اصلاح‌طلب یک کاندیدای واحد خواهد داشت و افرادی که از طرف این جریان در انتخابات حضور خواهد داشت، به نفع کاندیدای مورد نظر کنار خواهند رفت.
همچنین داریوش قنبری عضو حزب مردم‌سالاری با بیان اینکه اصلاح‌طلبان فقط یک کاندیدای نهایی دارند گفت: در ابتدا باید به این نکته اشاره کنم که قطعا و بدون هیچ شک و شبهه‌ای، کاندیدای مورد تائید و حمایت اصلاح‌طلبان آقای روحانی است. این را عرض کردم این شائبه پیش نیاید که جریان اصلاح‌طلب قصد گذر از رئیس‌جمهور را دارند. لازم است جریان اصلاح‌طلب به دنبال گزینه‌های کمکی برای آقای روحانی باشد.
وی مطهری و پزشکیان را از جمله این کاندیداهای کمکی معرفی کرد. روزنامه آفتاب یزد هم این دو را ضربه‌گیر روحانی معرفی کرده است.
الصاق کاندیدای کمکی به روحانی، در نگاه عمومی عدم اعتماد به نفس وی و بی‌اعتمادی گروه‌های حامی وی را تداعی می‌کند.

از آشوب عنایتی تا دعوت به آشتی!
سیدمحمد خاتمی در دیدار جمعی از ایثارگران، جانبازان و آزادگان با اشاره به لزوم تبیین گفتمان ایثارگری و تشکیل مجمع ایثارگران گفت: باید برای جذب نیروهای جوان ظرفیت ایجاد شود و باید با ایجاد گفتمان ایثارگری و تبلیغ آن، با گفتمان‌های غلطی مقابله کرد که احیانا به نام انقلاب و اسلام و ارزش‌ها مطرح می‌شود.
خاتمی بدون آنکه بگوید در دوران هشت ساله اصلاحات چه قدم‌هایی برای تعمیق روحیه ایثارگری در جامعه و بسط ارزش‌ها برداشته، با  فراموشی سخنان خود در آخرین سال مسئولیتش که در آن گفته بود هنوز تعریف دقیقی از جامعه مدنی وجود ندارد(!) باز به یاد جامعه مدنی افتاد و گفت نکته دیگر این که تشکیل یک نهاد مدنی توسط ایثارگران روشن بین در جهت استقرار و بسط جامعه مدنی، امر مبارکی است.  من روی جامعه مدنی اصرار داشته و دارم و گفتم که جامعه مدنی ما ریشه در مدینه النبی دارد یا باید داشته باشد، اما توضیح نداد که آیا پس از حدود 20 سال از شعار جامعه مدنی بالاخره تعریفی از آن بدست آورده است یا نه؟!
 وی در بخش دیگری از سخنانش در عباراتی که ظاهرا مخاطب آن دولتمردان کنونی بودند، از منتقدان عدالت اجتماعی گلایه کرد و گفت: بعضی از دوستان ما واقعا برای آزادی خیلی صحبت کردند و می‌کنند، حق هم دارند این کار را بکنند اما باید کمی از عنصر دیگری هم که در گفتمان انقلاب ما بوده یعنی عدالت اجتماعی در جامعه سخن گفت، بلکه در برنامه‌ریزیها به تحقق آن توجه ویژه داشت. این گفتمانی است که شناسنامه انقلاب ما است؛ انقلاب اسلامی برای این به ثمر رسید که ما بتوانیم جمهوریتی داشته باشیم که همه ملاک‌های جمهوریت را دارا باشد، به علاوه آزادی، عدالت، اخلاق و معنویت.
وی البته توضیح نداد که در دوران اصلاحات که مردم از سوی نزدیکترین یاران وی «لشگر قابلمه  بدست» نامیده می‌شدند که برای «مرگ موش» هم  صف می‌بستند، عدالت اجتماعی در کجای برنامه‌های دولت اصلاحات بود؟ و چرا اصلاح‌طلبان رسما و علنا اعلام می‌کردند که برنامه ما، آزادی مدنی است و کاری به اقتصاد و معیشت مردم نداریم!؟
وی در ادامه با بزرگ‌نمایی خط روی کارآمدن ترامپ گفت: آنچه که امروز جهان نظاره‌گر آن است روی کار آمدن یک تفکر یا بهتر است بگویم پندار بسیار افراطی و تند و ستیزه‌جو در آمریکا است که حتی در خود آمریکا هم مخالفان جدی دارد؛ اما خطر این است که در مورد ایران ادعاهایی دارد و مسائلی را دنبال می‌کند که جمهوری‌خواهان هم با آن موافق‌اند. این هم‌سویی حزب حاکم با تندروی‌های رئیس‌جمهوری که به تازگی حکومت را به دست گرفته ممکن است مسائل و خطراتی را برای ما ایجاد کند…
نباید فراموش کرد که یکی از اهداف آنها عصبانی کردن ما است و اتفاقا این احتمال وجود دارد که بعضی از عصبانی‌هایی که حضور دارند، دست به اقداماتی بزنند که اندک اندک افکار عمومی را که در حال حاضر به طور نسبی همراه ما است، به زیان ما برگردانند و به جایی برسیم که برای جنایت علیه ما و لطمه به منافع ملی ایران موفق به توجیه افکار عمومی شوند. 
خاتمی اشاره‌ای به «بعضی عصبانی‌هایی که حضور دارند» نکرد اما به یاد نیاورد که در دوران وی، علیرغم آن همه وادادگی و عدول از مهم‌ترین ارزش‌های انقلاب و کرنش همه‌جانبه در مقابل آمریکا، باز هم ایران از سوی بوش «محور شرارت» نام گرفت و ده‌ها بار به حمله نظامی تهدید شد و پس از آن ده‌ها و صدها تحریم سخت به مردم ایران تحمیل شد! توهم  اینکه آمریکا برای حمله به ایران نیازمند اجماع جهانی است همان نگاهی است که اوباما را مودب و باهوش می‌دید و نقض برجام را باعث رفتن آبروی آمریکا!
رئیس‌جمهوری اسبق ایران تصریح کرد: معتقدم الان بهترین موقعیتی است که می‌توان فضای آشتی ملی (!) را در کشور حکمفرما کرد و زمینه همبستگی بیشتر همه گرایش‌ها و نیروها را پدید آورد. باید بگذاریم همه بیایند و در صحنه حضور داشته باشند و سیاست‌ها و رویکردها به جانب چنین آینده‌نگری باشد.
خاتمی بار دیگر با تاکید بر ضرورت آینده‌نگری و حرکت رو به جلو اظهار کرد: من می‌گویم که هیچ‌کس نباید در گذشته بماند! همه به آینده نگاه کنند. کسانی که در حصر و زندان هستند هم در این زمینه دلشان برای انقلاب و کشور می‌سوزد و نسبت به تهدیدهای خارجی موضع دارند و بی‌شک بیشتر از خیلی از کسانی که در جامعه، مدعی انقلابی‌گری هستند دلشان به درد آمده است. باید از این فرصت حسن استفاده کنیم و زمینه آشتی ملی را فراهم آوریم و از این مرحله با درایت به سوی دفاع از اصل اسلام و انقلاب و کشور و منافع مردم حرکت کنیم.
خاتمی توضیح نداد او و یارانش که در سال 88 با حمایت آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها، کشور ما را تا لبه پرتگاه سقوط برده بودند، چگونه می‌خواهند بار دیگر بر مقدرات مردم حاکم شوند!؟ و اساسا به جز آنها و برخی دیگر از خائنین به انقلاب و کشور، چه کسی از نظام و کشور جداست که حالا نیازمند آشتی ملی باشیم!؟ ظاهرا او حضور مردم در انتخابات‌های پس از فتنه 88 را ندیده که تصور می‌کند کشور نیازمند آشتی ملی است و با خود بزرگ‌بینی منزوی شدن چند فتنه‌گر را مساوی با جدایی بخش مهمی از ملت و نیازمند پروژه آشتی ملی می‌داند.
در حالی که عذرخواهی و توبه در پیشگاه مردم و اعلام برائت از اعمال ننگین و زشت خود در آن ایام و به خصوص اعلام دروغ بودن ادعای تقلب، یگانه  راه بازگشت به آغوش برای مردم است.  جمع‌آوری کتاب‌های دارای نام خلیج‌فارس/ حضور 2 وزیر در هیئت مدیره سرخابی/ توضیح کاخ سفید درباره هشدار ناوشکن امریکایی ایران افکار عمومی امریکا مخالف خروج از برجام
سایت لوبلاگ در گزارشی به تهدیدهای دولت جدید امریکا علیه ایران پرداخته و با اشاره به تشدید این تهدیدها نوشته است: این موقعیت مهمی برای مخالفان برجام است.  این مخالفان شامل بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، شاهزادگان سعودی و نمایندگان جمهوریخواه است. بسیاری در تلاشند که اوباما را به خوش رفتاری با دشمن متهم کنند. الان که آنها این موقعیت را دارند که توافقی که از آن متنفرند را ملغی کنند، محتاط  شده‌اند.  به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از انتخاب، در بخشی از این گزارش آمده است: اگر شما به شعارهای «توافق را پاره نکن» دقت کنید، متوجه خواهید شد که این شعار از سر احتیاط نیست بلکه برای این است که نمی‌خواهند برای شکستن توافق سرزنش شوند. افکار عمومی امریکایی مخالف خروج از برجام است. سایر کشورهای درگیر در توافق هسته‌ای هم همین تصور را دارند.  در نتیجه برای مخالفان برجام گزینه ایده‌آل سیاسی و ژئوپلتیکی این است که اجرای برجام را به گونه‌ای پیش ببرند که برای تهران غیرقابل تحمل شود و این تهران باشد که از توافق خارج می‌شود نه واشنگتن.

شریعتمداری: ترامپ متأسفانه سر عقل آمده و برجام را پاره نمی‌کند
مدیرمسئول روزنامه کیهان گفت: ترامپ در تبلیغات انتخاباتی خود هنوز نمی‌دانست برجام چه امتیاز بزرگ و بادآورده‌ای برای امریکا فراهم آورده است و به همین علت قول داده بود اگر رئیس جمهوری شود، برجام را پاره خواهد کرد. حسین شریعتمداری در گفت‌و‌گو با فارس، در پاسخ به علت تغییر موضع ترامپ درباره برجام گفت: ترامپ حالا متأسفانه سر عقل آمده و متوجه شده رفقای قبلی او چه کلاه گشادی سر ایران گذاشته‌اند.  بنابراین نه فقط دیگر حاضر نیست برجام را پاره کند بلکه اعلام می‌کند با همه توان از آن حمایت خواهد کرد. مدیر مسئول روزنامه کیهان تأکید کرد: این حالت در ترامپ سابقه دارد، همین دیروز مایکل پریچنت کارشناس برجسته مؤسسه ‌هاتسون امریکا و از اعضای تیم تبلیغاتی ترامپ گفته است ترامپ فرق سلیمانیه عراق با قاسم سلیمانی را نمی‌دانست.
 
 صدور روادید میان ایران و روسیه بزودی تسهیل می‌شود
سفیر روسیه در ایران به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: در حال حاضر کار تهیه و تنظیم مجموعه‌ای از قراردادها و موافقتنامه‌های دوجانبه در دست انجام است که در سفر حسن روحانی رئیس جمهوری ایران به روسیه در اواخر ماه مارس به امضا خواهد رسید. به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از ایسنا، لوان جاگاریان افزود: یکی از مهم‌ترین این موافقتنامه‌ها مربوط به تسهیل صدور روادید میان دو کشور است که امکان می‌دهد گروه‌های گردشگری 5 تا 50 نفره از سال 2017 میلادی بدون دریافت روادید به کشور مقابل سفر کنند.  وی ادامه داد: امیدواریم در پی امضای این موافقتنامه، سیل گردشگران از ایران به روسیه و برعکس به نحو قابل توجهی افزایش یابد و شهروندان دو کشور بتوانند فرهنگ، شیوه زندگی و تاریخ یکدیگر را بهتر بشناسند. به گفته سفیر روسیه، در این دیدارها تحولات سوریه نیز از محورهای عمده مذاکرات مقامات عالی رتبه دو کشور خواهد بود.    جمع‌آوری کتاب‌های دارای نام خلیج‌فارس/ حضور 2 وزیر در هیئت مدیره سرخابی/ توضیح کاخ سفید درباره هشدار ناوشکن امریکاییخراسان

تذکر لاریجانی به روحانی درباره مصوبه خودرویی دولت
بر اساس نامه روز های اخیر علی لاریجانی رئیس مجلس به حجت الاسلام روحانی رئیس جمهور، با اشاره به مصوبه شماره 121304 دولت مبنی بر جواز خرید خودروی سواری کمک دار برای یک نهاد دولتی، تاکید شده است با توجه به این که در این مصوبه تاکیدی بر خرید خودروی سواری داخلی نشده و می توان آن را به مجوز خرید خودروی خارجی نیز تعبیر کرد، لذا مصوبه مذکور از حیث تجویز امکان خرید سواری خارجی مغایر با قانون است و باید ظرف یک هفته از زمان ابلاغ، اصلاح شود که در غیر این صورت، ابطال خواهد شد.

شکوه یک مسئول از شکایات شرکت های دولتی به دادگستری
بر اساس گزارش یک مقام مسئول اقتصادی در کابینه به تعدادی از مدیران ارشد اجرایی، اعلام شده است علی رغم این که رسیدگی به تخلفات مالیاتی، یک رسیدگی تخصصی و ویژه است و ورود محاکم عمومی به امر تشخیص مالیات به دلیل فقدان تخصص، مناسب نیست اما شکایت برخی شرکت های دولتی در این خصوص به دادگاه های دادگستری موجب تحمیل بار مالی بر دولت شده و به نظر می رسد بهتر است به موجب بخشنامه ای، کلیه شرکت های دولتی از مراجعه به محاکم دادگستری در این خصوص منع شوند.
  جمع‌آوری کتاب‌های دارای نام خلیج‌فارس/ حضور 2 وزیر در هیئت مدیره سرخابی/ توضیح کاخ سفید درباره هشدار ناوشکن امریکاییآرمان 
عارف تماشاگر فیلم پسرش شد

شنیده شد که رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در کاخ جشنواره فیلم فجر به تماشای فصل نرگس نشست. الف نوشت؛ محمدرضا عارف عصر سه شنبه به برج میلاد آمد تا اثری از نگار آذربایجانی را تماشا کند تهیه‌کنندگی فیلم فصل نرگس را حمید‌رضا عارف، پسر محمد رضا عارف برعهده دارد.  روزدوشنبه نیز این نماینده مجلس به همراه همسرش فیلم سینمایی گشت ۲ به کارگردانی سعید سهیلی را در برج میلاد نگاه کرد. محمدرضا عارف در پنجمین روز از برگزاری جشنواره فیلم سینمایی«مادری» که از آثار جشنواره امسال است را به همراه سید احمد خمینی به تماشا نشست.

 توضیح تابش درباره حسن روحانی

شنیده شد که روابط عمومی دفتر نماینده مردم اردکان درباره گفت‌وگوی اخیرش توضیحاتی ارائه کرد. ایلنا نوشت؛ محمدرضا تابش درباره مسائل مربوط به انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده، روابط عمومی دفتر این نماینده مجلس به ارائه توضیحاتی در این خصوص پرداخت.  در متن این اطلاعیه آمده که«اصلا ردصلاحیت در دوره دوم کاندیداهایی که رئیس‌جمهور هستند، سابقه‌ای ندارد. در هر صورت، اگر قصد و انگیزه‌ای هم در برخی اعضای شورای نگهبان بوده، با هدایت مسئولان عالی‌رتبه نظام حل شده است» که تیتر انتخاب‌شده برای این مصاحبه ناقص و مغایر با روح کلی این گفت‌وگو است.

رئیس بانک مرکزی به بیابان رفت

شنیده شد که «ولی‌ا… سیف» رئیس بانک مرکزی کشور از پروژه پالایشگاه آناهیتا کرمانشاه بازدید کرد. مهر نوشت؛ «ولی‌ا… سیف» رئیس بانک مرکزی کشور براي بازدید و افتتاح چندین طرح عمرانی به استان کرمانشاه سفر کرد.  وی در این سفر، در نشستی با موضوع «مسائل اقتصادی و بانکی» و با حضور فعالان اقتصادی استان کرمانشاه در محل اتاق بازرگانی استان حضور خواهد داشت. وی در ابتدای سفرش از پروژه پالایشگاه آناهیتا که حدود ۱۰ سال است کلنگ زنی شده بازدید کرد. پروژه ای که پس از گذشت ۱۰ سال و طبق شواهد موجود هنوز یک بیابان بوده و تقریبا هیچ پیشرفتی ندارد.

 حمله یک نماینده به تراکتورسازی

شنیده شد که در پی اتفاقات اخیر برای تیم تراکتورسازی و محرومیت این باشگاه که فدراسیون فوتبال هم در آن بی نقش نبود، قاضی‌پور حملات تندی را متوجه فدراسیون فوتبال دانست. این نماینده خطاب به رئیس فوتبال ایران گفت: تاج را از سر تاج می‌اندازم! نادر قاضی پور نماینده ارومیه گفت: ما به فدراسیون فوتبال و اتفاقاتی که دارد در این نهاد می‌افتد گله داریم. من به تاج می گویم که این قدر به مردم آذربایجان ظلم نکند. تا کی باید حق فوتبالی ما را بخورند. از سر تاج، تاج را می اندازم و اجازه نمی‌دهم بیش از این ظلم شود. من حتی با وزیر هم حرف زده‌ام و ایشان قول برخورد دادند.

انتقاد رئیس آکادمی اسکار از ترامپ

شنیده شد که رئیس آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار از قانون‌ مهاجرتی «ترامپ» که برای مراسم اسکار نیز دردسرهایی را در پی داشته انتقاد کرد. «چریل بون ایساکس» که در ضیافت سالانه نامزدهای اسکار ۲۰۱۷ صحبت می‌کرد، از قانون جدید وضع شده از سوی «دونالد ترامپ» که بر اساس آن از سفر اتباع ۷ کشور مسلمان جهان به آمریکا ممانعت شده به‌شدت انتقاد کرد و گفت: آمریکا نباید یک مانع بر سر آزادی باشد و ما در مقابل کسانی که آزادی ما را محدود کنند خواهیم ایستاد.  در حالی که سال گذشته حواشی مراسم اسکار مربوط به مساله تنوع نژادی در هالیوود بود، امسال عدم حضور برخی چهره‌های متاثر از قانون مهاجرتی «ترامپ» در مراسم اسکار در کانون توجهات قرار دارد.

 قرار منع تعقیب توکلی از شکایت وزارت صنعت

شنیده شد که احمد توکلی در کانال تلگرامی‌اش نوشته است:«در پی شکایت وزیر صنعت، معدن و تجارت از اینجانب در سال ۹۳، ابلاغیه منع تعقیب به مشتکی عنه داده شد که در آن صریحا آمده است: نسبت به شکایت وزارت صنعت، معدن و تجارت علیه شما [احمد توکلی] دائر بر نشر اکاذیب قرار منع تعقیب صادر شد و اصلا کار به دادگاه نکشید.  اما این که یک وزیر به اصطلاح کارکشته از عبارت فوق اینطور فهم و بیان کند که«من قبلا از ایشان شکایت کرده‌ام و دادگاه نیز به او گفته است صحبت‌هایشان را تمام کنند اما متاسفانه ایشان گاهی از این حرف‌ها می‌زنند»؛ نه تنها جای نگرانی و تاسف دارد، بلکه می طلبد که دلسوزان ایشان نگران سلامتی جناب وزیر باشند.

فرمان ترامپ، چند ایرانی را به دردسر می‌اندازد؟

شنیده شد که پس از فرمان اجرایی ترامپ مبنی بر محدودیت ورود شهروندان هفت کشور عمدتا مسلمان‌نشین (ایران، عراق، سوریه، یمن، سودان، لیبی و سومالی)، اعتراضات بسیاری در شهرهای مختلف آمریکایی و حتی اروپایی علیه این اقدام صورت گرفت.هرچند نظام قضائی آمریکا تاکنون موفق شده است اجرای این فرمان را تعلیق کند، اما اگر نهایتا و با اصرار دولتمردان ترامپ، این محدودیت‌ها لازم‌الاجرا شوند، براساس تخمین‌ها، دستکم حدود ۹۰ هزار نفر به صورت مستقیم تحت تاثیر آن قرار می‌گیرند.البته فرمان ترامپ یک بخش تکمیلی دارد که براساس آن سقف پذیرش پناهجویان در خاک آمریکا طی سال ۲۰۱۷ میلادی، از ۱۱۰ هزار نفر به ۵۰ هزار نفر کاهش خواهد یافت.

پرداخت حقوق کارگران با وام و قرض

شنیده شد که مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان با بیان این که تولید این شرکت امسال کمتر از برنامه پیش‌بینی شده خواهد بود، گفت: به هر شکلی که شده حقوق کارگران را جور می‌کنیم، وام می‌گیریم و یا از جایی قرض می‌کنیم. احمد صادقی در واکنش به این که ظاهرا بحث‌‌های مطرح است مبنی بر این که ردیفی با عنوان «امتیاز تولید» برای کارگران ذوب آهن از ابتدای فروردین امسال در نظر گرفته شده اما بابت آن تاکنون پرداختی صورت نگرفته است، اظهار داشت: ردیفی با این عنوان در ذوب آهن تعریف نشده و ما فقط پاداش راندمان کار را در پرداختی‌ها به کارگران داریم که بر اساس وضعیت تولید واریز می‌شود. وی توضیح داد: پاداش راندمان کار در صورتی پرداخت می‌شود که حداقل ۷۰ درصد برنامه پیش‌بینی شده برای تولید محقق شود.

نظر مطهری در مورد ماجرای کنسرت‌ها در مشهد

شنیده شد که علی مطهری در جلسه پرسش و پاسخ در جمع دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد، با اشاره به دوران انقلاب ۵۷ اظهار داشت: در انقلاب اسلامی همه مردم آمدند و فطرت الهی مردم بیدار شد اما همیشه آن‌هایی که به دنیا کمتر چشم دوخته‌اند و از نظر اقتصاد در سطح پایین‌تری هستند فداکارترند.  مطهری در ادامه با اشاره به موضوع برگزاری کنسرت‌ها گفت: این موضوع تاکید ما نبود که هر طور می‌خواهد اجرا شود، بحث ما تبعیض در اجرای قانون است، اگر این‌گونه باشد هر استانی برای خود حکومت ویژه‌ای دارد و این کم‌کم می‌رسد به حکومت فدرال.  وی افزود: کنسرت اگر نامناسب باشد حتما تبعات بدی دارد که باید مسئولان اجرایی برای آن راهکاری در نظر بگیرند، ما محدودیت‌هایی را در آزادی مردم به وجود می‌آوریم و آن را به معیشت مردم سوق می‌دهیم که این خیلی بد است.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید