خبر فوری
گروه سیاسی: «امام به معرفى بعضى از دوستان‌مان و با سابقه‌ آشنائی‌هاى خودشان مهندس بازرگان را به عنوان رئیس یک دولت موقتى که باید زمینه را براى استقرار جمهورى اسلامى فراهم بکند معین کردند، و مهندس بازرگان با سوابقى که داشت و معرفتى که همه‌ ماها و از جمله خود شخص شخیص امام نسبت به سوابق فکرى ایشان داشت، داراى چیزى که بتوان روى آن به عنوان نقطه‌ منفى انگشت گذاشت نبود».

خاطره آیت‌الله خامنه‌ای از جلسه معرفی آقای بازرگان به عنوان نخست وزیر

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، خاطره‌ای از رهبر معظم انقلاب درباره انتخاب مهندس بازرگان به نخست‌وزیری را منتشر کرده است که به شرح ذیل است:
  
آنچه که در این زمینه به عنوان خاطره مى‌توان بیان کرد همان جلسه‌اى است که فرمان نخست‌وزیرى آقاى مهندس بازرگان در آن خوانده مى‌شد به‌وسیله‌ آقاى هاشمى رفسنجانى، در حضور خبرنگاران خارجى از سراسر دنیا، و ما هم در آن جلسه بودیم. و حالتى که در آن جلسه بر همه‌ ماها حاکم بود یک حالت فراموش‌نشدنى بود، گویا بعد از سال‌ها آرزو و امید مشاهده مى‌کردیم که یک رؤیاى دور دارد به تحقق مى‌پیوندند و یک دولتى از سوى امام و رهبر انقلاب دارد تشکیل مى‌شود؛ و شعفى که آن روز همه‌ ماها داشتیم فراموش‌نشدنى است. البته آن روز آقاى مهندس بازرگان هم در مقابله‌ با حکم امام برخورد طبیعى‌اى داشت؛ پاسخ ایشان به آن نصب آن چیزى نبود که بعدها در یک سخنرانى در دانشگاه گفتند. آن‌طور که یادم است [امام خمینی] قولاً و صراحتاً و کنایتاً فهماندند که از وی توقع کارهاى انقلابى دشوار بنیان‌کن نباید کرد. در این جلسه‌اى که من اشاره کردم اینجور برخوردى نداشتند، برخورد مؤدبانه‌ خوبى بود و جلسه‌ تاریخى و فراموش نشدنى‌اى بود. اما این‌که تبیین من از این مسئله چیست؛ بنده همین اندازه باید عرض بکنم که امام به معرفى بعضى از دوستانمان و با سابقه‌ آشنائی‌هاى خودشان مهندس بازرگان را به عنوان رئیس یک دولت موقتى که باید زمینه را براى استقرار جمهورى اسلامى فراهم بکند معین کردند، و مهندس بازرگان با سوابقى که داشت و معرفتى که همه‌ ماها و از جمله خود شخص شخیص امام نسبت به سوابق فکرى ایشان داشت، داراى چیزى که بتوان روى آن به عنوان نقطه‌ منفى انگشت گذاشت نبود؛ یک فرد معتقد به اسلام بود که رهبرى امام را پذیرفته بود و قول مى‌داد که در خط امام حرکت بکند و هیچ کار عملى‌اى هم قبلاً در این موردها، در این زمینه‌ها از ایشان دیده نشده بود، حسن ظنّ همه را به خود جلب مى‌کرد؛ و لذا بود که ایشان به نخست‌وزیرى انتخاب شد. منتها بعد ترکیب دولت موقت و برنامه‌هایى که پیش آمد یک مقدارى متصورات قبلى را تغییر داد، و همان‌ها هم موجب شد که عاقبت هم ایشان از دولت، از این حکومت کنار بروند و دولت ایشان ساقط بشود، یا استعفا بدهد.
مصاحبه مطبوعاتی  ۱۳۶۱/۱۰/۳۰

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید