گروه شبکه‌های اجتماعی: نسخه دیجیتال «شرح‌نامه» مروری بر انتشار نامه‌های مقام معظم رهبری به جوانان غرب اروپاست که توسط انتشارات انقلاب اسلامی منتشر و به صورت رایگان در اختیار جوانان قرار گرفته است.

مروری بر نسخه دیجیتال «شرح‌نامه»؛ انتشار نامه‌های مقام معظم رهبری به جوانان غرب

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، پس از انتشار نامه‌های حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مدظله‌العالی) به جوانان غربی بیش از هر مسئله‌ای تبیین فرازهای عمیق و پرمعنا و مفهوم آن توجه اندیشمندان و صاحب‌نظران را به خود معطوف داشت. نسخه دیجیتال کتاب «شرح‌نامه» تلاشی برای ارائه شرح اجمالی از نامه اول رهبر معظم انقلاب اسلامی به‌منظور آغاز حرکت و جهت‌دهی به صاحب‌نظران و پژوهشگران برای تبیین هر چه بهتر نامه‌های معظّمٌ‌له به جوانان غربی بوده است.
 
این اثر از دو بخش اصلی تشکیل می‌شود که در بخش نخست 20 محور از نامه اول رهبر معظّم انقلاب استخراج شده و گزیده‌ای از بیانات معظم‌له پیرامون آن‌ها آورده شده که به جهت نشان دادن چارچوب ذهنی و مفهومی اندیشه‌های آیت‌الله خامنه‌ای(مدظله‌العالی) حائز اهمیت است. اشاره به برخی از بیانات رهبر معظّم انقلاب در این شرح، به‌منظور نشان دادن چارچوب و سابقه‌ مفهومی و منظم اندیشه‌های نگارنده‌ حکیم این نامه است.

در بخش دوم نیز 30 محور مستخرج از نامه مورد توضیح اجمالی قرار گرفته که برخی از مهم‌ترین این محورها عبارتند از؛ توضیح حوادث فرانسه، تخاطب مستقیم با جوانان، عملکرد غیر صادقانه و مزورانه سیاستمداران و دولتمردان غربی، تشدید اسلام هراسی پس از فروپاشی شوروی، هراس‌های گوناگون القا شده به مردم در غرب، ستم بر رنگین‌پوستان و غیر مسیحیان، تأخیر در بیداری وجدان عمومی، اسلام به‌مثابه«دیگری»، شناخت مستقیم از اسلام، نقش و اهمیت پرسشگری، آینده تعامل غرب با اسلام و… .

در بند نخست نامه اول رهبر معظم انقلاب اسلامی آمده است: «من شما جوانان را مخاطب خود قرار می‌دهم؛ نه به این علت که پدران و مادران شما را ندیده می‌انگارم، بلکه به این سبب که آیندهی ملت و سرزمین‌تان را در دستان شما می‌بینم و نیز حس حقیقت‌جویی را در قلب‌های شما زنده‌تر و هوشیارتر می‌یابم. همچنین در این نوشته به سیاست‌مداران و دولت‌مردان شما خطاب نمی‌کنم، چون معتقدم که آنان آگاهانه راه سیاست را از مسیر صداقت و درستی جدا کرده‌اند».

با بررسی بیانات حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مدظله‌العالی) در طول سال‌های زعامت ایشان می‌توان دریافت که جوانان جایگاه ویژه‌ای در اندیشه معظم‌له داشته‌اند. از دیدگاه ایشان؛ «جوانان موتور و راه اندازنده‌ی حرکت‌های بزرگ در جامعه هستند»(21/آذر/68).

نامه‌های کوتاه ولی عمیق و پر محتوی رهبر معظم انقلاب به جوانان غربی، ظرفیت فکری جدید و ژرفی را برای مباحث مربوط به تعامل اسلام و غرب فراهم کرده است که برای تبیین آن به شرح مبسوط نیاز است، ولی در این اثر، شرح اجمالی با هدف ارائه‌ی متنی آموزشی ویژه‌ی علاقمندان و پژوهشگران معارف انقلاب اسلامی و با تأکید بر استدلال‌های برون گفتمانی آماده شده است تا بتواند با تبیین پیام‌های بلند این نامه بلیغ و نیز تشریح برخی مصادیق مرتبط با موضوعات آن، فعّالین جبهه‌ی فرهنگی انقلاب اسلامی را در مسیر تحقّق اهداف این نامه‌های تاریخی یاری رساند. استفاده و بهره‌گیری از نظرات صاحب‌نظران و اندیشمندان حوزه انقلاب اسلامی از امتیازات این کتاب بوده و می‌تواند آغازگر تلاش‌ها برای تئوریزه کردن مبانی فکری و بسط گفتمان انقلاب اسلامی باشد.

کاربران برای دریافت این نسخه دیجیتال کتاب شرح نامه می‌توانند اینجا را کلیک کنند.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید