خبر فوری

جلب اعتماد مردم لازمه گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس، بیست و دومین نشست تخصصی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها با موضوع «نقش رسانه‌ها در گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی» برگزار شد.

در این نشست، علی‌اصغر کاراندیش معاون اداری – مالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گیتا علی‌آبادی مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها، محمد حیدری مدیر کل دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی، محسن ایلچی مدرس روزنامه‌نگاری اقتصادی حضور داشتند.

علی‌اصغر کاراندیش،بر ضرورت توجه به گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی در زمینه تبیین اقتصاد مقاومتی تاکید و تصریح کرد: موضوع فرهنگ‌سازی در کشور ما با بی‌توجهی بسیاری روبه رو شده است.

وی افزود: طی سال‌های اخیر، فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی بسیاری را انجام داده‌ایم اما از آنجا که به گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی امور توجه نشده است به نتایج مطلوبی نرسیده ایم.

کاراندیش با اشاره به اینکه اگر نتوانیم در گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی درست عمل کنیم قطعاً نخواهیم توانست به نتایج مطلوب برسیم خاطرنشان کرد: فرهنگ‌سازی با دستور و بخشنامه ایجاد نمی‌شود؛ رسانه‌ها در این زمینه وظیفه دارند برای فرهنگ‌سازی و گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی ابتدا اعتمادسازی کنند و این هنر رسانه است که بتواند این اعتماد را بین مردم ایجاد کند تا با افزایش انگیزه و اراده ملی موضوع اقتصاد مقاومتی به درستی توسعه یابد.

وی افزود: ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پروژه‌ای را در دستور کار داریم که به بحث گفتمان‌سازی در سبک زندگی و اصلاح الگوی مصرف می‌پردازد.

مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها در ادامه به وضعیت کاربرد اقتصاد مقاومتی در اقتصاد و ضرورت عملیاتی شدن مولفه‌های اقتصاد مقاومتی پرداخت و ضمن اشاره به نقش وسایل ارتباط جمعی در پیشبرد جامعه انسانی گفت: امروزه وسایل ارتباط جمعی نوین توانسته‌اند سرمنشا تغییرات و تحولات زیادی در حوزه‌های مختلف انسانی باشند با این توضیح که حوزه اقتصادی نیز از این تحولات مستثنی نبوده‌ است.

علی‌آبادی افزود: باید ببینیم در گفتمان‌سازی یک نظریه تا چه حد آن نظر توانسته وارد زندگی انسانها شود و یا به شیوه رفتاری انسانها تبدیل شود.

در ادامه زهره جوادیه پژوهشگر این دفتر با ارائه پیشینه کوتاهی از اقتصاد مقاومتی به معرفی پژوهشی با عنوان «بازنمایی گفتمان اقتصاد مقاومتی در روزنامه‌های سراسری کشور» پرداخت و گفت: این مطالعه در واحد پژوهش دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها در سه نوبت بهار، تابستان و پاییز 1395 صورت گرفته است.

وی در ادامه گفت: این پژوهش بر روی 30 روزنامه سراسری با روش تحلیل محتوا و تکنیک پرسشنامه معکوس انجام شده است؛ نتایج ارائه شده این پژوهش نشان می‌دهند مطبوعات بیشترین پوشش رسانه‌ای در زمینه اقتصاد مقاومتی را در فصل بهار 95 داشته‌اند و هر چه به ماه‌های بعدی سال می‌رسیم از میزان توجه به آن کاسته شده‌است.

وی اظهار داشت: در این پژوهش که بر اساس اسناد بالادستی و بندهای 24 گانه اقتصاد مقاومتی انجام شده 51 شاخص مورد بررسی قرار گرفته که متناسب با زمان این پژوهش دارای فراوانی متفاوتی بوده‌اند.

در ادامه، محمد حیدری مدیر کل دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تغییراتی که تحت پوشش نظم نوین جهانی از سوی قدرت‌های بزرگ به سراسر جهان دیکته شده است بر این نکته تاکید کرد که هم‌اکنون مولفه‌ای به‌نام قدرت نظامی در مناسبات جهانی جای خود را به اقتصاد به عنوان رکن رکین نظام بین‌الملل داده است.

وی به تاثیرات سازمان‌های اقتصادی جهانی در مناسبات بین‌الملل پرداخت و به‌جای خالی ایران در این مناسبات و پیمان‌های اقتصادی اشاره و تاکید کرد: با توجه به فضای ژئوپلتیک ایران در منطقه، مرزهای مشترک آبی، هوایی و زمینی با همسایگان و مشترکات فرهنگی فراوان با کشورهای منطقه نتوانسته‌ایم از ظرفیت‌های منطقه استفاده کنیم. 

وی با اشاره به تحریم‌های اعمال شده علیه کشورمان از سوی قدرت‌های اقتصادی جهانی در سالیان گذشته و موفقیت نسبی این تحریم‌ها در قراردادن کشور در یک فضای بسته؛ به آثار برجام اشاره و تاکید کرد: برای رهایی از این فروبستگی‌های اقتصادی و رسیدن به یک اقتصاد مقاوم که بتواند در برابر تکانه‌های خارجی تاب‌آوری لازم را داشته باشد ضروری است تا به یک گفتمان عقلانی دقیق برسیم و همه اعضا و جوارح یک نظام سیاسی می‌بایست به یک اندیشه و فکر واحد برسند در آن‌صورت است که می‌توان ادعا کرد گفتمان اقتصاد مقاومتی شکل گرفته و اندیشه‌ها به یک برنامه جامع و مدون تبدیل شده‌اند.

حیدری در ادامه بر ضرورت وجود رایزانان اقتصادی در دستگاه دیپلماسی کشور تاکید و بر این نکته اشاره کرد که وجود این رایزانان یا دیپلمات‌های اقتصادی باعث می‌شود تا تمامی تحولات اقتصادی جهانی رصد شود و کشور بتواند با ارزیابی دقیق‌تری به برنامه‌ریزی اقتصادی براساس اصول اقتصاد مقاومتی بپردازد.

محسن ایلچی، مدرس روزنامه‌نگاری با اشاره به تحقیق دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها و طرح این پرسش که رسانه‌ها چه شناختی از اقتصاد مقاومتی دارند؟ گفت: رسانه‌ها عمدتاً نگاهی سطحی و شعاری نسبت به اقتصاد مقاومتی داشته‌اند و متاسفانه از یک نگاه عمقی پیروی نمی‌کنند و نقش اقناع‌گری در این زمینه ندارند و عمدتا یک نگاه چند برداشتی از آن دارند و هنوز نمی‌دانند اقتصاد مقاومتی چه هست و بیشتر با دید یک اقتصاد ریاضتی به آن  نگاه می‌کنند در حالی‌که اصلاً این‌طور نیست و این اصطلاح یک  اصطلاح فرامکانی، فراجناحی، مدرن و غیرسیاسی است و رسانه‌ها هنوز این مسائل برایشان تبیین نشده و بیشتر به‌دنبال جریان‌سازی هستند تا گفتمان‌سازی.

ایلچی اشتباه بعدی در زمینه برداشت‌های صورت گرفته از اقتصاد مقاومتی را در این نکته می‌داند که اصولاً اقتصاد مقاومتی توسط دولت ارزیابی می‌شود در صورتی‌که دولت قوه اجرایی است و قوای مقننه، قضاییه، رسانه‌ها و نهادهای علمی و آموزشی همه به موازات هم مسئولیت دارند؛ اقتصاد مقاومتی یک مفهوم فراحاکمیتی است و مستلزم این‌است که هر بخش به وظایف خود عمل کند.

ایلچی در پایان اختصاصاً به نقش رسانه‌ها و آسیب‌شناسی آن پرداخت و تاکید کرد: ما روزنامه‌نگار تحقیقی نداریم، خبرنگاران ما دید کوتاه‌مدت دارند، مفهومی عمل نمی‌کنند، تحلیل عمودی نسبت به مباحث اقتصاد مقاومتی ندارند و ما هم نتوانسته‌ایم از رسانه‌ها به نحو احسن در گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی استفاده کنیم و به مدلی دست یابیم که بتوانیم افکار عمومی را نسبت به این مساله حساس کنیم.

این نشست تخصصی با پرسش و پاسخ بین شرکت‌کنندگان و مهمانان به کار خود پایان داد.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید