به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، به نقل از روابط عمومی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در دیدار دست اندرکاران برگزاری مسابقات ملی مناظره دانشجویی که توسط سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی برگزارنیشود، گفت: این قبیل برنامهها عاملی برای پویایی فضای جامعه است.
ابتکار با اشاره به تکثر فرهنگی، مذهبی، قومی، اجتماعی جامعه ایرانی، اظهار کرد: این تنوع و تکثر سالهای سال عامل پویایی و بالندگی جامعه ایرانی بوده است و از این رو می توان مدعی شد که مناظره و گفتگو از جمله مباحث نهادینه شده در جامعه ایرانی است.
معاون رئیس جمهور ضمن تقدیر از حرکت جامعه دانشگاهی و دانشجویی کشور برای برگزاری مسابقههای ملی مناظره دانشجویی با هدف تبدیل مونولوگ به دیالوگ و رواج فرهنگ گفتوگو و مناظره با رعایت اصول اخلاقی در جامعه، خاطرنشان کرد: اگرچه جمعبندی یا نتیجه مناظره دستیابی به فهم مشترک نیست ولی بیشک این جمعبندی، پذیرش اختلاف نظرها و احترام به نظرها و عقاید مختلف است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با انتقاد از گروهی که به صورت عامدانه و برای منافع شخصی و گروهی خود تلاش دارند تا در قالب مناظره و نقد اقدام به فضاسازی، اتهامزنی و نفرتپراکنی در جامعه کنند، گفت: این گروه به صورت آگاهانه یا غیرآگاهانه منافع ملی را با تهدید رو به رو میکنند زیرا استفاده از ابزارهای غیراخلاقی برای پیشبرد گفتمانی خاص باعث میشود تا تنوع و تکثر جامعه به شکافها و درگیریها و کینه ورزیهایی عمیق و آسیب زننده تبدیل شود که در بلند مدت تهدیدی برای امنیت ملی و یکپارچگی کشور است.
وی ادامه داد: برخی آنچنان درگیر منافع شخصی و گروهی خود هستند که برای رسیدن به هدف، هر اقدام غیر اخلاقی را توجیه میکنند و حتی از وارد کردن بهتانهای سیاسی و اخلاقی به افراد و گروههای رقیب هم ابایی ندارند در حالیکه این رفتار خلاف ارزشهای دینی، فرهنگی و ملی ما است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تاکید بر ضرورت آموزش اصول درست و مهارت مناظره، تصریح کرد: مناظرههای دانشجویی حتی میتواند با کنار هم قرار دادن و دعوت از طیفهای مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، بسیاری از عرصهها و موضوعهای چالشی جامعه را را پوشش دهد تا از طریق گفتگو سازنده و اخلاقی بتوان به راهکارهایی برای حل آنها دست یافت.
وی با یادآوری این موضوع که آینده، استقلال، هویت و سربلندی ایران و انقلاب دغدغه مشترک همه گروههای جامعه است، خاطرنشان کرد: جریان دانشجویی ضمن احترام به تضارب آراء و دیدگاهها و اختلافهای فکری و فرهنگی، باید تلاش کند تا از طریق دغدغهها و آرمانهای مشترک، شکاف در جامعه را کاهش دهد و به ایجاد وحدت و انسجام ملی کمک کند.
ابتکار پیشنهاد داد: با توجه به فرصتها و ظرفیتهای موجود در سطح دانشگاههای کشور همزمان با 13 آبان ماه (روز دانش آموز و سالروز تسخیر لانه جاسوسی) و 16 آذر ماه (روز دانشجو)، مخاطب کثیر برنامههای تدارک دیده شده برای این مناسبتها، همچنین فضای دانشگاهها طی این ایام خاص که بیشباهت به فضای مناظرهای واقعی نیست، بخشی از هدفگذاری برای مسابقههای ملی مناظره دانشجویی با توجه به برنامههای این دو مناسبت مهم صورت پذیرد.
معاون رئیس جمهور ضمن استقبال از طرح پیشنهاد اضافه شدن موضوعها و چالشهای حوزه محیط زیست به عناوین مسابقههای ملی مناظره دانشجویی، گفت: محیط زیست در سطوح مختلف و در ابعاد ملی و بینالمللی همچون تغییر اقلیم، اهداف جهانی توسعه پایدار و گرد و غبار میتواند موضوع مناظرههای دانشجویی باشد.
در ابتدای این جلسه سید سعید هاشمی، معاون آموزشی جهاد دانشگاهی با ارائه گزارشی از روند شکلگیری مسابقههای ملی مناظره دانشجویی از سال 1390، گفت: غالب مسائل مطروحه در این مناظرهها، مسائل روز و دغدغههای دانشجویان است که با نگاه آموزشی و فرهنگی و با هدف رشد خلاقیت، نقادی، مسئولیت پذیری بیان میشود.
هاشمی ضمن بیان شرحی مختصر از پنج دوره مسابقه های ملی مناظره دانشجویی، اظهار کرد: ادامه و تقویت این روند نیازمند نگاه حمایتی مسئولان است.
در ادامه، مهدی کاظمی خالدی، رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی با بیان اینکه مسابقههای ملی مناظره دانشجویی پیرو بیانات مقام معظم رهبری برای ترویج کرسیهای آزاد اندیشی در دانشگاهها شکل گرفت، گفت: اهمیت این مسابقهها به آموزش و فرهنگسازی برای گفتوگو بدون تنش، اخلاقی و علمی است.
کاظمی با اشاره به قدمت و تنوع بسیار زیاد مسابقههای مناظره دانشجویی در سطح جهان، اظهار کرد: این مناظرهها فرصتی برای آموزش و یادگیری است.
به گفته وی، تعریف گزاره مشخص برای موضوع مناظرهها، ارائه آموزشهای حضوری و غیرحضوری به شرکتکنندگان در مسابقهها، تعریف شاخص ارزشهای اخلاقی در شاخصهای داوری و وجود مواضع حقیقی مخالف و موافق در مناظرهها از جمله تفاوتهای مسابقههای ملی مناظره دانشجویی در ایران با سایر کشورهای جهان است.
رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی در خصوص نحوه تعیین گزاره های مسابقهها، اظهار کرد: این گزارهها بر اساس پایاننامههای دانشجویی، مجموعههای پژوهشی، پیشنهادهای تیم های شرکت کننده و پیشنهادهای مجموعههای مختلف سیاستگذاری در کشور انتخاب میشود.
کاظمی افزود: تیم برنده مسابقهها مفتخر به دریافت نشان خواجه نصیر الدین طوسی به عنوان فیلسوف گفتگو میشود.
گفتنی است پنجمین دوره مناظرات آذرماه سال جاری در دانشگاه تهران برگزار شد.