خبر فوری

زهاب، نیشكر را به دادگاه می‌كشاند

نماینده خرمشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: درخواست برخورد قضایی با صنایع نیشكر میرزا كوچك خان و امیركبیر به دلیل به خطر انداختن منافع ملی، به دادستان خرمشهر تحویل شده و از وی خواسته‌ایم كه نیشكر را پای میز محاكمه بكشاند.
به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از همشهری؛ «عبدالله سامری» در جلسه اقتصادی و سرمایه‌گذاری خرمشهر خبر از برخورد قضایی با صنایع نیشكر به خاطر تجمع زهاب‌های نیشكر در زمین‌های شمالی این شهر داد.
طرح سؤال از 3 وزیرسامری پس از آن، در نشست خبری با اصحاب رسانه بار دیگر به این موضوع اشاره كرد و گفت: زهاب‌های نیشكر را می‌شود به تالاب ناصری هدایت و با سیفونی به دریا منتقل کرد اما این كار به خاطر منفعت عده‌ای در طول این مدت مورد غفلت واقع شده است.
نماینده  خرمشهر به تشریح روند پیگیری موضوع پرداخت و اظهار كرد: از وزیر كشاورزی و وزیر صنایع در این مورد طرح سؤال شد و آخرین طرح سؤال از وزیر اقتصاد خواهد بود اما دریغ از گوش شنوا. به‌ناچار به مقام معظم رهبری نامه نوشتیم، چراكه فصل الخطاب كلام رهبری است.
وی همچنین به درخواست برخورد قضایی در این خصوص اشاره كرد و افزود: از دادستان خواهش كرده ایم حق مردم خرمشهر را از این شركت‌ها بگیرد.
سامری اضافه كرد: بانك ملی، بانك رفاه، وزارت كشاورزی منتفع می‌شوند و خطرش برای خرمشهر است. حالا منتظر دستور رهبری و اقدام دادستان كه مدعی عام است هستیم.
۴۰ هزار هكتار زمین زیر آب استنماینده  خرمشهر در مجلس، به خطرهای جمع شدن زهاب‌های نیشكر در زمین‌های خرمشهر اشاره كرد و گفت: ۴۰ هزار هكتار زمین زیر آب است و اگر سد مانع بشكند، بخشی از خرمشهر و شلمچه زیر آب می‌رود.
وی افزود: همچنین زمین‌های كشاورزی غرب كارون به خاطر بالا آمدن سطح آب زیرزمینی نفس‌های آخرشان را می‌كشند و با این حال مسئولان بی تفاوتند.
سامری در ادامه اظهار كرد: صنایع نیشكر مقصر و مشكل را حوضچه‌های پرورش ماهی عنوان كرده كه با تحقیق متوجه شدیم حقیقت خلاف این است.
این نماینده ادامه داد: این مشكل به خاطر سهل‌انگاری در دولت كارگزاران بوده كه نماینده وقت هم منتفع شده است و حالا این مشكل به‌قدری حاد شده كه ترس داریم شوره‌زارهای باقی‌مانده پس از رفع مشكل زهاب‌ها، مشكلی به مشكلات شهروندان خرمشهری بیفزاید.
عملكرد ضعیف محیط‌زیستنماینده  خرمشهر در مجلس برشماری خطرات زیست‌محیطی بر اثر تخلیه زهاب‌های نیشكر همچون نابودی محیط‌زیست، بیكاری صیادان و دیگر مطالب مطرح‌شده را توجیهی برای این اقدام دانست.
وی اظهار كرد: بیان دلایل زیست‌محیطی توجیه است و به‌طوركلی محیط‌زیست بسیار ضعیف عمل می‌كند و واقعیت‌ها از سوی رئیس سازمان محیط‌زیست هیچ‌گاه مطرح نمی‌شود.
احداث سیفون برای تخلیه آبتجمع زهاب‌های صنایع نیشكر كه ناشی از فعالیت دو شركت میرزاكوچك خان و امیركبیر است، مساحتی در حدود ۳۶ هزار هكتار از زمین‌های شمالی خرمشهر را در برگرفته است.
اعتراض دولت عراق منجر به احداث سدی برای جلوگیری از پیشروی زهاب‌ها به مرز این كشور شد، سدی كه از نظر متخصصان مقاومت كافی برای تحمل این حجم از آب را ندارد.
احداث سیفونی برای تخلیه آب از جمله وظایف تعریف‌شده برای وزارت نفت بود كه طبق گفته سامری نماینده خرمشهر، زنگنه وزیر فعلی نفت كشور زیر بار احداث آن نمی‌رود و دیگر نهادهای منتفع از این صنعت باید این مشكل را رفع كنند.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید