خبر فوری

آلایندگی برخی واحدهای صنفی در شهرستان ملارد نگران کننده است

یعقوب مرید زاده در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به نقش حائز اهمیت سلامت زیست محیطی به عنوان یکی از ارکان اصلی حفظ و بهبود سلامتِ عمومی در جامعه اظهار داشت:حوزه زیست محیطی از فراگیری قابل توجهی برخوردار است که همین تأثیرگذاری کثیر و وسیع، اهمیت مولفه مذکور را برجسته می سازد.

رئیس اداره محیط زیست ملارد عنوان کرد:به طور طبیعی شهرستان ملارد نیز از این قاعده مستثنی نیست و هر گونه نارسایی و چالش در حوزه زیست محیطی، مُسَبَبِ ظهور و بروز آسیب ها و مخاطراتی خواهد شد که دامنه وسیعی از موجودات زنده از جمله انسان را در بر می گیرد.

وی افزود:با عنایت به اهیمت این حوزه، مجموعه اداره محیط زیست تلاش می کند با بررسی های دقیق و کارشناسی شده، زمینه و بسترِ رفع آلایندگی ها را به نحوی مطلوب و شایسته مُرتفع سازد اما حصول اهداف مورد نظر در این خصوص، مستلزم یک همیاری و هم افزایی شهرستانی در دو حوزه مردمی و مدیریتی خواهد بود.

خلأهای قانونی در حوزه فعالیت واحدهای صنفی وجود دارد

مریدزاده عنوان کرد:مخاطرات زیست محیطی در این شهرستان در بخش ها و حوزه های گوناگون قابل بررسی و ارزیابی است اما آنچه که در حال حاضر به عنوان دغدغه ای جدی در دو بخش مرکزی و صفادشت مطرح بوده به آلایندگیِ واحدهای صنفی معطوف می شود.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان ملارد گفت:در این عرصه شاهد برخی خلأهای قانونی هستیم که همین موضوع باعث مشخص نبودن مرز میان صنعت و صِنف شده است.

وی افزود:به تعبیر دیگر در حال حاضر شاهد هستیم برخی از واحدها در پوشش فعالیت صنفی در عرصه صنعت و تولید فعالیت می کنند اما در راه اندازی و فعالیت های مربوطه، هیچگونه استعلامی از مجموعه محیط زیست اخذ نمی شود که سر منشأ این نارسایی به خلأ قانونی اشاره شده گِرِه خورده است.

مریدزاده عنوان کرد:اصناف متعددی همچون ریخته گری، آبکاری و…که به صورت بالقوه مستعد انتشار آلایندگی هستند در قالب صنفی فعالیت می کنند و در چنین چارچوبی، مسئولیتی برای پاسخگویی آن ها به دغدغه های زیست محیطی، تعریف نشده است.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان ملارد عنوان کرد:در برخی موارد مشاهده می شود در یک واحد صنفی ۲۰ تا۳۰ نفر فعالیت می کنند اما تعریفی که برای چنین فعالیتی مصطلح است در قالب واحد صنفی معنا پیدا کرده، اما ماهیت و ذات چنین فعالیت هایی با حوزه های صنعتی و تولیدی نزدیکی دارد.

وی افزود:در نقش آفرینی واحدهای صنفی و صنعتی در پیشبرد اهداف اقتصادی، اشتغالزایی و… و. تردیدی وجود ندارد اما این موضوع، نافی اهمیت تعیین کننده و انکار ناشدنی سلامت زیست محیطی نیست، زیرا از نظر ما پیاده سازی تمامی این اهداف و دستورکارها مستلزم بستر سلامت است که این زمینه در قالب حوزه زیست محیطی به عنوان یکی از ارکان اصلی توسعه، معنا پیدا می کند.

مرید زاده یادآور شد:امید آن می رود با اتخاذ راهکارهای مقتضی، شاهد حصول توفیقات بیشتری در عرصه زیست محیطی و کاهش آلایندگی واحدهای به اصطلاح صنفی اما در واقع صنعتی باشیم که بدون تردید غافل شدن از آن در میان مدت و بلند مدت با مخاطرات و آسیب هایی جدی همراه خواهد بود.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید