خبر فوری
گروه اجتماعی: رئیس اداره محیط زیست شهرستان ابهر گفت: یک فرد متخلف که اقدام به زنده‌گیری یک بحله شاهین در شهرستان ابهر کرده بود باید مبلغ 60 میلیون تومان جریمه به حساب خزانه واریز کند.

شاهین 60 میلیون روی دست شکارچی گذاشت/ تأکید آیات قرآن بر حفظ چرخه محیط زیست

سعید حقیقی، رئیس اداره محیط زیست شهرستان ابهر در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از زنجان اظهار کرد: همه شهروندان باید در حفظ و نگهداری محیط زیست و اقلام گیاهی و جانوری آن کوشا باشند زیرا سلامت زندگی جوامع بشری در گروه داشتن محیط زیست سالم و پویا است.

حقیقی با اشاره به اینکه استفاده از اهرم قانونی و مجازات متخلفان یکی از روش‌های جلوگیری از سوءاستفاده سودجویان است، تصریح کرد: یکی از مهمترین زنجیره‌ها در چرخه زیست بوم، حضور پرندگان شکاری است که نبود آنها می‌تواند باعث بر هم خوردن توازن در طبیعت شود.

وی افزود: با توجه به تعداد و زادآوری کم پرندگان شکاری و همچنین قاچاق این پرندگان به برخی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، متخلفان باید خود را در برابر قانون و افکار عمومی مسئول بدانند.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان ابهر با اشاره به ماده قانونی در خصوص برخورد با متخلفان، گفت: بر اساس تبصره ۲ ماده ۱۳ قانون شکار و صید، هر شخصی که مبادرت به زنده‌گیری، شکار، خرید، فروش، حمل، نگهداری و قاچاق پرندگان شکاری از قبیل شاهین، بحری، بالابان و دلیجه نماید علاوه بر محکومیت به حداکثر مجازات حبس مقرر در این ماده (به مدت ۳ سال)، به جزای نقدی از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تا بیست میلیون ریال محکوم خواهد شد.

حقیقی با اشاره به یک مورد تخلف ثبت شده در این زمینه تاکید کرد:‌ با مشاهده میدانی یک فرد متخلف که اقدام به زنده‌گیری یک بحله شاهین در شهرستان ابهر کرده بود، این پرنده باتوجه به مدت زیاد نگهداری در قفس قدرت بازگشت به طبیعت را نخواهد داشت و متخلف می‌بایست بابت ضرر و زیان وارده به این حیوان مبلغ 60 میلیون تومان جریمه به حساب خزانه واریز کند.

این در حالی است که در قرآن کريم از نابود کردن و تخريب محيط زيست به عنوان اعتداء (تجاوز) نام برده شده است و بر اين اساس کسانی که رفتار ناشايست نسبت به محيط زيست داشته باشند، از رحمت و محبت خداوند محروم خواهند بود.

در آیه 70 از سوره مبارکه الاسراء خدای متعال فرموده است: «وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُمْ مِنَ الطَّيِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَى كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِيلًا»؛ « و به راستى ما فرزندان آدم را گرامى داشتيم و آنان را در خشكى و دريا [بر مركبها] برنشانديم و از چيزهاى پاكيزه به ايشان روزى داديم و آنها را بر بسيارى از آفريده ‏هاى خود برترى آشكار داديم».

در آیه 15 از سوره ملک خدای متعال به رام کردن زمین برای انسان اشاره کرده و می‌فرماید: «هُوَ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ ذَلُولًا فَامْشُوا فِي مَنَاكِبِهَا وَكُلُوا مِنْ رِزْقِهِ وَإِلَيْهِ النُّشُورُ»؛ « اوست كسى كه زمين را براى شما رام گردانيد پس در فراخناى آن رهسپار شويد و از روزى [خدا] بخوريد و رستاخيز به سوى اوست».

آیات و احدیث بسیار دیگری نیز در خصوص اهمیت اهتمام به نگهداری از نعمت‌هایی که خدای متعال برای آسایش و رفاه زندگی دنیوی بشر خلق کرده است وجود دارد، با استناد به این آیات و روایات و اهمیت سلامت محیط زیست در زندگی فردی و اجتماعی، آیا بهتر نیست با جدیت بیشتری در نگهداری این نعمت الهی کوشا باشیم؟

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید