خبر فوری
گروه ادب: رئیس سازمان دارالقرآن در دهمین نشست ناشران و خوشنویسان فعالان قرآنی بر ضرورت استانداردسازی چاپ قرآن تاکید کرد و گفت: در جلسه‌ای که نهم دی‌ماه امسال با مقام معظم رهبری داشتیم ایشان فرمودند که این موضوع باید کارشناسی و حل شود و نسبت به این موضوع ورود نمی‌کنند.

ضرورت استاندارد‌سازی چاپ قرآن/ لزوم کارشناسی در کاربرد خط ایرانی در کتابت قرآن

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن در دهمین نشست ناشران و خوشنویسان فعال قرآنی که صبح امروز 22 دی‌ماه، در سازمان دارالقرآن برگزار شد با اشاره به سابقه سی‌ساله نظارت بر چاپ و نشر قرآن در کشور گفت: سی سال است که بحث نظارت بر چاپ و نشر قرآن در کشور انجام می‌شود و این موضوع نه‌تنها یک تکلیف اداری بلکه اسلامی است و باید از آن صیانت کرد.

رئیس سازمان دارالقرآن
افزود: بخشی از صیانت از قرآن مربوط به صیانت از متن آن است که در گذشته مشکلات زیادی در این زمینه داشتیم؛ از سال 64 که بخش نظارت بر چاپ و نشر قرآن راه اندازی شد می‌توان ادعا کرد که قرآن‌های چاپ شده در کشور هیچ اشکالی ندارند.

وی با اشاره به خطوط خطاطان ایرانی افزود: قرآن‌های خوبی از سوی خطاطان ایرانی کتابت شده که به آنها باید هم از زوایه هنر اسلامی نگریست و هم به عنوان سرمایه‌های ملی مورد توجه قرار گیرد؛ متأسفانه این مسئله طی چند سال گذشته بنا به دلایلی افت پیدا کرده است. به نظر می‌رسد ناشران از موجودی خود استفاده می‌کنند و یا سفارش کمترشده و اغلب آنها از خط عثمان طاها استفاده می‌کنند و بالای 90 درصد مجوز‌ها مربوط به این خط است؛ حیف است که توانمندهای خطاطان ایرانی نادیده گرفته شود.

وی در ادامه افزود: یکی از مسائل دیگر قرآن‌های فرسوده مساجد و جلسات قرآنی است و نشان می‌دهد که استاندادهای لازم در آن رعایت نشده است. از سوی دیگر برخی قرآن‌های بلااستفاده هستند که باید در چگونگی بازیافت آنها چرخه مطمئنی ایجاد شود که هنوز به این چرخه نرسیده‌ایم.

وی با بیان اینکه باید به کسانی که در چاپخانه‌ها در حوزه چاپ قرآن کار می‌کنند آموزش‌های لازم داده شود، اظهار کرد: در این زمینه چند کارگروه تخصصی مانند خطاطی، چاپ، فناوری و … تشکیل شود و کارشناسی‌هایی انجام شود و پس از آن مصوباتی را داشته باشیم.

قره‌شیخلو ادامه داد: تأکید ما در رابطه با خط ایرانی بیشتر بر بهره‌گیری از هنر خطاطان ایرانی است. در جلسه‌ای که نهم دی‌ماه امسال با مقام معظم رهبری داشتیم این موضوع را مطرح کردیم و عنوان کردند این موضوع باید کارشناسی و حل شود و ایشان نسبت به این موضوع ورود نمی‌کنند.

رئیس سازمان دارالقرآن در ادامه بیان کرد: در فرهنگ ما قرآن‌خوانی باید تقویت و ترویج شود و باب این موضوع نیز از ظاهر قرآن آغاز می‌شود.

گفتنی است، در پایان این نشست دو فونت قرآن طراحی شده از سوی دو شرکت نرم‌افزاری گام الکترونیک و مریم رونمایی شد.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید