خبر فوری

شادمانی آیت‌الله هاشمی از دیدن لباس ارتش بر تن قاری قرآن

آیت الله هاشمی و جامعه قرآنی

عباس سلیمی، خادم القرآن و پیشکسوت قرآنی کشورمان، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، ضمن تسلیت درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی، گفت: ایشان شخصیتی مجاهد و یار انقلاب، امام(ره) و رهبر معظم انقلاب بودند. شاید یکی از پرافتخارترین عناوین ایشان، همان مفسر قرآن کریم بود. بنابر این جا دارد درگذشت ایشان را علاوه بر خانواده ایشان و مقام معظم رهبری به قرآنیان کشورمان نیز تسلیت و تعزیت عرض کنیم.
وی با تأکید بر اینکه آیت الله هاشمی یکی از پیشگامان و پیشتازان نهضت پیروزی انقلاب اسلامی بوده است، افزود: آشنایی من با این مرد بزرگ به آغازین روزهای انقلاب بر می‌گردد. آنجا که با بزرگان دیگری همچون مقام معظم رهبری، شهیدان بهشتی، مطهری و مفتح آشنا شدم.
سلیمی در ادامه در مورد خصوصیات آیت الله هاشمی، یکی از خصوصیات بارز ایشان را چهره بشاش در کنار شجاعت مثال‌زدنی این روحانی فقید عنوان کرد و گفت: یار و یاور امام(ره) و انقلاب بودن ایشان در شرایط سخت روزهای قبل از پیروزی انقلاب همیشه برای ما الهام بخش بوده است.
این پیشکسوت قرآنی کشورمان خاطرنشان کرد: زمانی ارادت من به ایشان بسیار بیشتر شد که تفسیر شریف راهنما را تدوین کردند که بخشی از آن را در شرایط سخت زندان نگارش کرده بودند. در ادامه نیز و در زمانی که ریاست مجلس را برعهده داشتند، به خاطر دارم که به خوبی با قرآنیان کشور دیدارهایی داشتند که من نیز در این دیدارها حضور داشتم.
وی در ادامه یکی دیگر از دوره‌های پر افتخار زندگی آیت الله هاشمی را دوران مربوط به فرماندهی جنگ و نیز قرارگاه خاتم‌الانبیاء عنوان کرد و گفت: در آنها سال‌ها به عنوان یک سردار بزرگ سازندگی مطرح شدند، در همه این سال‌ها و تا همیشه خاطره ایشان به عنوان یکی از شاگردان مکتب قرآن باقی خواهد ماند.
سلیمی در ادامه بیان کرد: شاید اولین خصوصیت ایشان تیزهوشی و فراست آن روحانی فقید و در ادامه نیز برخورد بسیار مهربانانه با مخاطبان خودشان بود. بارها در مجمع تشخیص مصلحت نظام میزبان و پذیرای قرآنیان بوده‌اند، با روی باز، چهره متبسم و تمام تواضع و فروتنی قرآنیان را می‌پذیرفتند و با یک خضوع مثال زدنی از آنها استقبال می‌کردند. همواره هم در پایان جلسات با یک نکته از ظرائف قرآنی هرچند مختصر اما پرمغز، یک یادگار علمی قرآنی برای آن جمع به یادگار می‌گذاشتند.
این پیشکسوت قرآنی کشورمان در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اینکه خاطرات بسیار زیادی از آیت الله هاشمی در مجموع دیدارهایی که با ایشان داشته‌ام، دارم، گفت: یکی از این خاطرات مربوط به زمانی است که در دوران ریاست جمهوری ایشان بود. در آن سال مفتخر به دریافت عنوان خادم القرآن شدم، در آن مراسم لوح خادمی قرآن را از دست این بزرگمرد دریافت کردم، این لوح مزین به دو امضاء آیت الله هاشمی و استاد حکیم و فرزانه آیت الله العظمی جوادی آملی بود که این از اسناد افتخار زندگی من به حساب می آید.
سلیمی یکی دیگر از خاطرات خود با آیت الله هاشمی را مربوط به سال 1378 و زمانی که لباس خدمت در ارتش جمهوری اسلامی ایران را بر تن داشته است عنوان کرد و گفت: در آن سال فرماندهی و مسئولیت آموزشگاه علوم و فنون فارابی را برعهده داشتم، در آن سال مراسم فارغ التحصیلی دانشگاه که مراسم بسیار پرشوری بود، با حضور آیت الله هاشمی برگزار شد. زمانی که ایشان وارد میدان شدند و من به عنوان فرمانده میدان، فرمان خبردار دادم و با شمشیر ادای احترام نظامی کردم و گزارش را تقدیم کردم، ایشان از مشاهده بنده در لباس نظامی بسیار مسرور شدند و با یک نگاه زیبایی این خوشحالی خودشان را ابراز کردند. بعد از پایان مراسم دستخط و تقدیری را برای من و همه اساتید و دانشجویان و سربازان دانشگاه نوشتند که جزء اسناد افتخار ما در آن دانشگاه به ثبت رسیده است.
وی عنوان کرد: در اولین سالی که بعد از چند سال وقفه در حج، آیت الله ری شهری به عنوان امیرالحاج منصوب شدند، مسئولیت برگزاری کنگره حج در ابعاد تبلیغاتی بر عهده من بود که این مراسم در مرقد حضرت امام(ره) باشکوه تمام برگزار شد که آیت الله هاشمی سخنران اصلی بودند، آنجا نیز همه ما را مورد عنایت و تفقد قرار دادند.
این پیشکسوت قرآنی کشورمان اذعان کرد: در هر جلسه و محفل قرآنی اعم از مسابقات بین المللی و … که بوده است، همواره از ایشان خاطرات خوبی داشته‌ام که در صدر آن، تواضع، فروتنی، مردم‌داری و تسلط به قرآن کریم بوده است. به خاطر دارم که برخی از مواقع که حفاظ را به ایشان معرفی می‌کردیم و حسن حفظ آنها مورد ارزیابی قرار می گرفت، ایشان سوالات بسیار ریز و نکات تفسیری را مطرح کرده و حفاظ را مورد تشویق قرار می‌دادند.
سلیمی در بخش دیگری از صحبت های خود به بیان حمایت های آیت الله هاشمی از طرح توسعه حرم حضرت عبدالعظیم(ع) اشاره کرد و افزود: ایشان در تشرف به آستان حضرت عبدالعظم(ع) و بازدید از طرح توسعه آستان مقدس، کمک های شایانی به اجرای این طرح کردند و در حقیقت این مواردی که در آستان شاهد هستیم بسیاری از رهگذر همراهی های خالصانه ایشان است که یک باقیات و صالحات برای ایشان محسوب خواهد شد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: به لطف خداوند بزرگ، پیام حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، اذهان همگان را در ارتباط با قضاوت های نسنجیده و اظهارات بی‌مبنا روشن کرد، من خودم را در این حد نمی‌بینم که در مورد ارتباطات این بزرگان نظر داده و تحلیل کنم، اما یک نکته را به عنوان شاگرد قرآن در دفاع از حریم این مفسر قرآن و مبارز نستوه باید بگویم و آن هم اینکه، برخی از افراد در مورد آیت الله هاشمی تحلیل و اظهارات غیر منصفانه و ناجوانمردانه داشتند، در حالی که باید به یاد داشته باشند زمانی که آنها دوران طفولیت خود را طی می کردند، آیت الله هاشمی‌ها به دنبال مبارزه با رژیم فاسد شاهنشاهی در زندان‌ها شکنجه می‌شدند و در دفاع از حریم قرآن، مشغول نگارش تفسیر قرآن بودند. چقدر خوب است که ما هر کدام حد و حدود و مرز خودمان را دانسته و در مورد بزرگان انقلاب و کسانی که به گردن همه ما و نسل های آینده حق دارند، عجولانه و بدون علم و آگاهی قضاوت نکنیم. از خداوند بزرگ علو مرتبت و رفعت درجات این مرد قرآنی مبارز را مسئلت می‌دارم و امیدوارم به موازات صحت و سلامت مقام معظم رهبری آخر و عاقبت همه ما را ختم به خیر بفرماید.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید