خبر فوری

از دیدن این همه محرومیت شوکه شدم/ نسبت به مناطق محروم بی تفاوت نیستم

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از دیگر رسانه های خبرگزاری فارس، ورزشکاران المپیکی ایران به همت کمیته ملی المپیک با حضور در اردوی جهادی به منطقه محروم بشاگرد رفتند و از نزدیک پای درددل مردم این منطقه آشنا نشستند. در این اردوی جهادی ورزشکارانی از جمله مهسا جاور بانوی قایقران کشورمان در المپیک ریو، گلنوش سبقت‌اللهی ملی‌پوش المپیکی در رشته تیراندازی و محمدجعفر مرادی دونده ماراتن ایران در المپیک 2016 حضور دارند. برگزاری کلاس آموزشی یک روزه تیراندازی برای نونهالان و نوجوانان بشاگرد در برنامه ورزشکاران اعزامی به این منطقه محروم است. 

ورزشکاران رشته‌های غیرفوتبالی در کشورمان همواره از کمبودها و مهیا نبودن امکانات کافی گلایه دارند. بیشتر این ورزشکاران در حالی که از کمبودها و البته بی‌توجهی‌های مسئولان رنج می‌برند برای رسیدن به موفقیت و کسب سکوهای افتخار از جان و دل تلاش می‌کنند. در یک‌سال اخیر المپین‌های اعزامی به ریو با این چالش‌ها به خوبی دست و پنجه نرم کردند و بیش از سایرین طعم بی‌توجهی و محرومیت را چشیده‌اند. با این حال سفر به بشاگرد و دیدن اوضاع مردم این منطقه دید آنها را نسبت به زندگی تغییر داده است. تا جایی که مهسا جاور تنها قایقران ایرانی حاضر در المپیک 2016 کمبود امکانات المپیکی را غیرقابل مقایسه با مناطق محروم می‌داند. 
  
همه در شوک هستیم
مهسا جاور در گفت‌وگو با «جوان» هدف از این سفر جهادی را دلگرمی دادن به مردم بشاگرد عنوان کرد: «به منطقه محروم بشاگرد آمده‌ایم تا از نزدیک با وضعیت زندگی‌شان آشنا شویم و ببینیم آنها چه مشکلاتی دارند. تا اگر کمکی از دستمان برمی‌آید، برایشان انجام دهیم. در این اردوی جهادی تمام تلاشمان این است که دلگرمی به مردم ساکن این منطقه دهیم.» بانوی المپیکی ایران شرایط منطقه بشاگرد را ناراحت‌کننده خواند: «همه نفراتی که بشاگرد آمده‌اند در شوک هستند. از اینکه چنین شرایطی در کشورمان وجود دارد، متعجب هستیم و واقعیت‌هایی را می‌بینیم و می‌شنویم که شوکه شده‌ایم. به عنوان نمونه تغذیه یکی از فاکتورهای اصلی ورزش حرفه‌ای به حساب می‌آید. شاید ورزشکاران ملی هم از نبود متخصص تغذیه رنج می‌برند، ولی خودمان سعی می‌کنیم تغذیه خوبی داشته باشیم. منتها با این محرومیت‌ها و با این تغذیه‌های محدود ورزش کردن واقعاً غیرممکن است که ورزشکاران اینجا آن را ممکن کرده‌اند. شرایط تمرینی آنها نیز به همین شکل است و در بشاگرد یک سالن یا زمین تمرین وجود ندارد. برای تمرین باید به شهر میناب بروند. فاصله ورزشکاران سایر شهرها و استان‌ها با مناطق محروم بسیار زیاد است.»
  
ورزش قهرمانی با نان خالی
با اینکه ملی‌پوشان ایرانی معمولاً از مشکلات زیادشان برای آمادگی قبل از مسابقات گلایه دارند، المپین‌های اعزامی به بشاگرد با ورزشکاری روبه‌رو شده‌اند که نان خالی قبل از مسابقه تنها تغذیه او بوده است: «متأسفانه اینجا واقعاً منطقه‌ای محروم است. مردم بشاگرد بسیاری از امکانات اولیه را نیز ندارند. کمبودهای زندگی در این منطقه اصلاً قابل تصور نیست. از هر نظر که فکرش را بکنید مردم بشاگرد در مضیقه هستند. از نظر ورزشی و امکانات ورزشی نیز اصلاً جای هیچ صحبتی نیست. شاید باورش برای همه سخت باشد، اما ما در همین بشاگرد دونده دوی ماراتنی را دیدیم که به گفته خودش تنها تغذیه‌اش قبل از مسابقه نان خالی بوده و روز قبل از مسابقه نیز فقط دو عدد تخم‌مرغ خورده بود! این وضعیت دونده‌ای حرفه‌ای است که تا رده سیزدهم کشور بالا آمده است.»
  
محرومیت‌های فراتر از تصور
جاور در ادامه به تصورات قبل از سفرش به بشاگرد اشاره کرد: «تصورات قبل از سفرمان به بشاگرد با دیدن این منطقه با چشمان خودمان زمین تا آسمان فرق داشت. تصوراتمان با واقعیت واقعاً متفاوت است. اصلاً فکرش را نمی‌کردیم که چنین مناطقی با این وضعیت در کشورمان وجود داشته باشند، مناطقی که تا این اندازه از همه امکانات که به نظر ما بدیهی هستند، محروم باشند. فقط باید اینجا آمد و شرایط‌شان را از نزدیک نظاره کرد تا با واقعیت‌ها روبه‌رو شد. این سفر روحیه و طرز فکرم را واقعاً تغییر داد. از امروز به بعد علاوه بر اینکه خدا را به خاطر امکاناتی که دارم شکر می‌کنم از خدا می‌خواهم که روزی بتوانم کمکی به این مردم بکنم. اگر هر کسی در هر جایگاهی که هست قدمی برای مناق محروم بردارد بدون شک هیچ منطقه‌ای چنین شرایطی نخواهد داشت. کمبودهای ورزش که کم نیست، اما اگر وضعیت مناطق محروم را در نظر بگیریم باید بگویم ما ورزشکاران اصلاً محدودیت و کمبودی نداریم. در مقایسه با بشاگرد باید بگویم تهران بهشت است. هر رشته ورزشی از نظر امکانات ورزشی کمبودهایی دارد و حتی این کمبودها در سطح ملی نیز احساس می‌شود، اما این کمبودها در مناطق محروم در حد غیرقابل تصوری تشدید می‌شود. وقتی ورزشکاران حرفه‌ای ما که در عرصه‌های بین‌المللی حضور دارند از برخی کمبودها رنج می‌برند قطعاً نمی‌توان انتظار زیادی از مناطق محروم داشت.»
  
به مناطق محروم بی‌تفاوت نیستم
استقبال خوب مردم بشاگرد از ورزشکاران و امید آنها به زندگی، مهسا جاور و سایر المپین‌ها را شگفت‌زده کرد: «استقبال مردم بشاگرد از تیم ورزشکاران و مسئولان ورزش خیلی خوب بود. به‌رغم کمبود امکانات این منطقه ورزشکار حرفه‌ای نیز دارد. فرزانه زارعی از همین منطقه در لیگ برتر فوتسال بانوان حضور دارد، دونده ماراتن بشاگرد نیز در سطح کشوری رقابت می‌کند و فکر می‌کنم ورزشکار ملی‌پوش هم داشته باشند. اینکه ورزشکاران به مناطق محروم بیایند به مردم آنجا امید می‌دهند و می‌بینند که مردم کشور نسبت به آنها بی‌تفاوت نیستند. به عنوان یک ورزشکار یکی از کارهایی که می‌توانم برای بشاگرد و سایر مناطق محروم انجام دهم کمک مالی خواهد بود. امیدوارم من هم بتوانم از هر طریقی که ممکن باشد قدمی برای این مردم بردارم. البته در رشته‌ای که من فعال هستم (قایقرانی) شاید بحث آموزشی ممکن نباشد، اما در سایر رشته‌ها قطعاً این امکان وجود دارد. برای آموزش قایقرانی نیازمند پیست، قایق، پارو و دیگر امکانات هستیم و جور کردن این وسایل واقعاً دشوار است، ولی برای سایر رشته‌ها شرایط فرق می‌کند و شاید با یک سالن بتوان آموزش را آغاز کرد، مثل رشته‌های رزمی. قرار است که یک مسابقه تیراندازی نیز برگزار شود و جوایزی هم برای شرکت‌کنندگان در نظر گرفته شده است.»
منبع : روزنامه جوان

 

مطلب فوق مربوط به سایر رسانه‌ها می‌باشد و خبرگزاری فارس صرفا آن را بازنشر کرده است.

بازگشت به صفحه نخست گروه فضای مجازی

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید