خبر فوری
بی‌کیفیتی نان در شهرستان پلدختر همواره اعتراض مردم را در پی داشته است که در این بین مردم از نانوایی‌ها ناراضی هستند و نانوایان از نامرغوب بودن آرد گلایه دارند.

نان مردم شهرستان پلدختر در تنور «بی‌کیفیتی» می‌سوزد

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از خبرگزاری تسنیم از پلدختر، نان به‌عنوان قوت لایموت و غذای اصلی اکثر مردم در جهان محسوب می‌شود به‌طوری‌که شاید هیچ غذای دیگری نمی‌تواند جای آن را پر کند و یکی از اقلام ضروری سبد غذایی خانوارها است که نقشی اجتناب‌ناپذیری در تغذیه انسان‌ها دارد اما بااین‌وجود در بعضی از مناطق این منبع مهم غذایی از کیفیت مطلوبی برخوردار نبوده و سبب نارضایتی مردم شده است.

کیفیت نامطلوب نان به یک معضل تمام‌نشدنی در شهرستان پلدختر تبدیل شده، شهرستانی که با بیش از 80 هزار نفر جمعیت مردم آن از کیفیت این ماده غذایی رضایت خوبی ندارند و این بی‌کیفیتی نان  همواره سبب اعتراض شهروندان و برخی از مسئولان شده است.

برای کم و کیف وضعیت نان پلدختر به سراغ شهروندان رفته و پای صحبت آن‌ها نشسته تا نظر آن‌ها را در مورد این موضوع جویا شویم.

احمد عینی شهروند پلدختری در این رابطه در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در پلدختر اظهار داشت: نان ماده غذایی است که بدون چون‌وچرا موردنیاز خانواده‌ها است و از اقلامی است که قیمت آن با شرایط موجود هرساله اضافه می‌شود اما متأسفانه کیفیت آن تغییری که نمی‌کند هیچ، بلکه خراب‌تر هم می‌شود، نان‌های لواش که باید از کیفیت بهتری برخوردار باشند اغلب یا خمیر بوده و از رنگ و طعم خوبی برخوردار نیستند و یا آن‌قدر نازک هستند که تا به آن دست می‌زنی می‌ریزد.

افزایش قیمت نان و ضایعات بیشتر

موسی دالوند شهروند دیگر پلدختر به وضعیت نانوایی‌های سطح شهر اشاره کرد و افزود: قرار شد با اضافه کردن قیمت نان از میزان ضایعات آن کاسته شود اما با این کیفیت پایین نان در شهرستان ما ضایعات همچنان به قوت خود باقی است به‌طوری‌که کیسه‌های نان خشکه هرروز بار نان خشکی‌ها در کوچه و خیابان  است؛ بعضی نان‌های سنگک نیز یا سوخته و یا این‌که خمیراند به‌گونه‌ای که بیشتر اوقات یک‌طرف نان سوخته و طرف دیگر خمیر است.

وی عنوان کرد: در شهرستان‌های دیگر ما شاهد نان باکیفیت بالا هستیم و بارها به این موضوع فکر کرده‌ایم که چرا ما هیچ‌وقت در منطقه خود از نان باکیفیتی برخوردار نیستیم.

مشکلات سختی نان برای سالمندان و کودکان

سجاد پاپی دانشجویی پلدختر نیز گفت: کیفیت نان در پلدختر به‌جای تردی و لذت بردن از خوردن آن آن‌قدر سفت است که بیشتر اوقات با جویدن آن فک آدم خسته می‌شود.

وی تصریح کرد: این وضعیت به‌ویژه کودکان و سالمندان را آزار می‌دهد، کیفیت نان تمام نانوایی‌های شهر پلدختر به‌طور نسبی در یک سطح بوده و از وضعیت مناسبی برخوردار نیست درحالی‌که نان در اکثر شهرهای کشور از کیفیت خوبی برخوردار است.

فاطمه عزیزی خانم خانه‌دار پلدختری نیز با انتقاد از وضع موجود نانوایی‌های پلدختر اظهار داشت: روند بی‌کیفیتی نان در پلدختر به یک‌روال همیشگی تبدیل‌شده و انگار مردم ناچار باید با آن کنار بیایند درصورتی‌که این حق مردم نیست که مدام از این معضل موجود در عذاب باشند.

عدم رعایت بهداشت در برخی از نانوایی‌ها

وی افزود: متأسفانه بعضی از نانوایی‌های این شهر مسائل بهداشتی  را به‌صورت کامل رعایت نمی‌کنند که مسئولان بهداشت باید نسبت به این موضوع بی‌تفاوت نبوده و نظارت بیشتری داشته باشند.

برای آگاهی بیشتر از این موضوع به سراغ نانوایان این شهرستان رفته و مشخص شد که همه آن‌ها به‌اتفاق از کیفیت آرد توزیع‌شده در پلدختر گلایه‌مند و ناراضی و همین مسئله را دلیل نامرغوب بودن نان عنوان کردند.

هادی بابایی یکی از نانوایان شهر پلدختر افزود: اصل مطلب این است آردی که در اختیار نانوایی‌ها این شهرستان قرار داده می‌شود کیفیت، چسبندگی و مرغوبیت لازم را برای پخت نان ندارد.

وی افزود: آردی که در اختیار ما قرار داده می‌شود خمیر حاصل از آن آن‌قدر سست است که حتی نمی‌توان چانه‌ها را استاندارد و با وزن مناسب گرفت.

بی‌کیفیتی آرد تنها دلیل نان نامرغوب در پلدختر

عیدی نظری یکی دیگر ازنانوایان پلدختر دلیل کیفیت پایین نان در این شهرستان را کیفیت پایین آرد دانست و عنوان کرد: اگر آردی که بین نانوایی‌ها توزیع می‌شود آرد خوبی باشد به‌طورقطع مردم نیز از نان باکیفیتی برخوردار می‌شوند بنابراین  تنها راه‌حل این مشکل توزیع آرد مرغوب در نانوایی‌ها و یا ایجاد یک کارخانه آرد در شهرستان پلدختر است.

کامران هاشمی سرپرست اداره غله شهرستان پلدختر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در پلدختر بیان کرد: ین شهرستان دارای 79 واحد نانوایی از نان‌های مختلف لواش، سنگک و تافتون است که از این تعداد 44 واحد لواش در شهرهای پلدختر و معمولان،  30 واحد نانوایی لواش در روستاهای شهرستان فعالیت دارند و سه  واحد نانوایی سنگک و دو واحد تافتون در شهر پلدختر موجود است که با توجه به پیگیری‌های انجام‌شده مشخص شد که مردم شهرستان از کیفیت نان نارضایتی نسبی دارند.

اجرای اصل تنبیه و تشویق در نانوایان پلدختر

وی افزود: به‌طورکلی کیفیت نان به دو بخش عوامل تولید و مراحل عرضه بستگی دارد که در اولی به‌طورقطع کیفیت گندم و روند آرد تولیدشده مؤثر بوده و دومی نیز به مهارت لازم نانوایی‌ها و طریقه نگهداری آرد مورداستفاده مربوط می‌شود.

وی عنوان کرد: هر هفته بازدیدهایی جهت بهبود کیفیت نان توسط این اداره از نانوایی‌های سطح شهر انجام می‌شود که در صورت شناسایی نانواهای متخلف نسبت به کسر سهمیه آرد آن‌ها اقدام می‌شود و نانوایی‌هایی که نان آن‌ها از کیفیت خوب برخوردار  و رضایت‌مندی مردم را به دنبال داشته باشند توسط اداره غله مورد تشویق قرار می‌گیرند.

بی‌تفاوتی مسئولان نسبت به بی‌کیفیتی نان در پلدختر

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد سوری امام‌جمعه پلدختر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در پلدختر اظهار داشت: متأسفانه نان در شهرستان پلدختر مرغوب نیست و بارها این موضوع با مسئولان استانی در میان گذاشته‌شده است ولی آن‌ها مشکل را در خود شهرستان می‌دانند که انتظار می‌رود مسئولان مربوطه در جهت رفع این مشکل اقدام کنند.

نعمت اله دستیاری فرماندار پلدختر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم درپلدختر گفت: وضعیت نان در اکثر نانوایی‌های این شهرستان ازنظر بهداشتی، کمی و کیفی مناسب نیست و مردم از نان مرغوب و باکیفیتی برخوردار نیستند.

وی نان باکیفیت را حق مردم دانست و افزود: در بازدیدی که در نانوایی‌های سطح شهر به عمل آمد مشخص شد که مردم از کیفیت نان راضی نبوده و تعدادی از نانوایی‌ها نیز بهداشت و نظافت را به‌طور کامل رعایت نمی‌کننداما برای مطلوب شدن کیفیت نان در شهرستان و مطالبه به‌حق مردم از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد شد.

گزارش از یگانه مهرابی

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید