خبر فوری
بندرعباس - مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی هرمزگان گفت: رفع مشکل کمبود آب روستاها با اعتبارات قطره چکانی امکان پذیر نیست.

رفع مشکل کمبود آب روستاها با اعتبارات قطره چکانی امکان پذیر نیست

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از خبرنگار مهر، عبدالحمید حمزه پور شنبه شب در نشست شورای اقتصاد مقاومتی استان هرمزگان با اشاره به اینکه هرمزگان از خشک‌سالی مفرط رنج می‌برد عنوان کرد: کمبود بارش‌ها در استان سبب بی‌رمقی روستاها شده همچنین افزایش دشت‌های ممنوعه فشار زیادی بر ساکنان روستاها وارد کرده است.

وی افزود: ۵۰ درصد از جمعیت استان هرمزگان را روستاییان تشکیل می‌دهد و این وظیفه شرکت آب و فاضلاب روستایی را برای خدمات‌رسانی بیشتر به روستاها سنگین‌تر می‌کند.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه تأمین آب بیشتر روستاهای استان از طریق منابع آب زیرزمینی صورت می‌گیرد گفت: یکی از بهترین اتفاقات در استان تأمین آب روستاها از طریق آب‌شیرین‌کن‌ها است که در حال حاضر تعداد ۱۸ سایت آبشیرینکن در استان وجود دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی هرمزگان اضافه کرد: آبشیرینکن های موجود ۱۲ درصد از آب روستایی استان راتامین می‌کند و مابقی از طریق چاه‌ها و آب‌های سطحی تأمین می‌شود.

حمزه پور تصریح کرد: ۱۰۰ میلیارد تومان از توان‌بخش خصوصی برای راه‌اندازی آبشیرینکن های استان بهره گرفته‌ایم که این سایت‌ها ۱۱ میلیون مترمکعب در سال تولید آب و حدود ۲۰۰ روستا را تحت پوشش خود دارند.

وی در ادامه با توضیح اینکه با پیش‌بینی‌های صورت گرفته درراه اندازی سایت‌های جدید آبشیرینکن تا دو سال آینده تعداد روستاهای تحت پوشش آبشیرینکن ها به ۵۰۰ روستا می رسد اظهار کرد: امیدواریم بتوایم با جذب مشارکت بخش خصوصی در این زمینه در آینده کارهای مؤثری را انجام و تمامی روستاهایی که نزدیک به سواحل هستند را از طریق صنعت آبشیرینکن تأمین آب کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی هرمزگان در ادامه توضیح داد: بیش از ۱۰ هزار کیلومتر شبکه توزیع و انتقال در استان وجود دارد و حدود ۱۲۰ هزار مترمکعب مخازن ساخته‌شده است که این نشانگر پراکندگی روستایی در هرمزگان است.

حمزه پور خاطرنشان ساخت: در حال حاضر با توجه به خشک‌سالی‌های اخیر و خشک شدن چاه‌های استان ۸۰۰ لیتر کمبود آب در استان وجود دارد و در بسیاری از مناطق روستایی مجبور به انتقال آب از مناطق دورتر هستیم.

وی عنوان کرد: تزریق قطره‌چکانی اعتبارات استانی رفع مشکلات کمبود آب در بخش روستایی در هرمزگان را به‌کندی پیش می‌برد.

این مقام مسئول تأکید کرد: از بهترین اتفاقات دولت تدبیر امید تأمین اعتبارات از صندوق توسعه ملی بوده که توانستیم با این اعتبارات پروژه‌هایی که سال‌های گذشته روند تکمیل آن‌ها به‌کندی پیش می‌رفت و یا متوقف‌شده بود را احیا کنیم که در حال حاضر بیش از ۳۰ مجتمع روستایی در دست احداث داریم و تمامی پروژه‌های استانی فعال هستند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی هرمزگان در ادامه بیان کرد: برای تکمیل تمامی پروژه‌های آب‌رسانی روستایی نیاز به اختصاص۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار است که این اعتبارات باید به‌صورت مداوم حداقل در دو سال آینده از محل اعتبارات ملی و صندوق توسعه تأمین شود.

حمزه پور خاطرنشان کرد: یکی از خواسته‌های بخش آب‌رسانی روستایی در راستای تأمین آب و خدمات‌رسانی به روستاها جذب سهم استان هرمزگان از اعتبارات خشک‌سالی است.

وی خاطر نشان ساخت: با توسعه و بهره برداری از ۱۸ سایت آب شیرین کن ها توانسته ایم تعداد روستاهای آبرسانی سیار را از ۴۰۰ روستا به کمتر از ۱۵۰ روستا برسانیم.

حمزه پور در مورد افتتاح پروژه های شاخص صنعت آب و برق در این استان بیان داشت: با افتتاح و به بهره برداری رسیدن این مجتمع مشکل تاریخی آب شرب این منطقه مرتفع و ۱۹ روستا با جمعیتی بالغ بر ۱۰ هزار و ۱۶۶ نفر از نعمت آب اشامیدنی سالم بهره مند شدند.

وی در ادامه در خصوص میزان اعتبار این پروژه بیان کرد: جهت اجرای این پروژه ۱۱۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی – استانی و مشارکت بخش خصوصی هزینه شده است.

این مقام مسئول درباره حجم عملیات این پروژه نیز اظهار کرد: عملیات اجرایی مشتمل بر بیش از ۱۰۰ کیلومتر خط انتقال و شبکه توزیع ، ۵۰۰ متر مکعب مخزن ذخیره و یک سایت آبشرین کن به حجم ۱۴۰۰ متر مکعب تولید آب شیرین در شبانه روز است.

حمزه پور افزود: منبع تامین آب شرب این مجتمع روستایی ۱۱۰۰ مترمکعب از طریق خط محرم و ۱۴۰۰ متر مکعب نیز از محل شیرین سازی آب دریا توسط یک سایت آبشیرین کن تامین می گردد.

وی در ادامه گفت: با توجه به فقر منابع آبی شیرین در سطح شهرستان بندرلنگه تا کنون ۸ شایت آبشرین کن با ظرفیت ۴۶۰۰ مترمکعب تولید آب شیرین در شبانه روز جهت آبرسانی به ۴۵ روستا با جمعیت بالغ بر ۲۱۰۰۰ نفر در دست بهره برداری و تعداد ۴ سایت آبشرین کن با حجم تولید ۴۷۰۰ متر مکعب جهت بیش از ۳۰ روستا در دست احداث می باشد.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید