خبر فوری
قطعا بین کسی که از ابتدای تحصیل دانشگاهی، با هدف معلم شدن درس می خواند با کسی که در دانشگاه قبول می شود و پس از فارغ التحصیل شدن به دنبال کار می گردد و به سمت معلمی می رود فرق معناداری وجود دارد.

«تربیت معلم» سرگردان بین آموزش و پرورش و وزارت علوم

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، علی یعقوب زاده عضو هیأت علمی و مدیر گروه هنر دانشگاه فرهنگیان یادداشتی را در اختیار این خبرگزاری قرار داده است:

یک مقایسه سرانگشتی بین معلمانی که از طریق تربیت معلم و یا به عبارتی از طریق دانشگاه فرهنگیان به کار گرفته شده اند با معلمانی که از روش‌های دیگر جذب شده اند به سادگی نشان‌دهندۀ کارایی دانشگاهی مهارت محور در مقایسه با دانشگاهی است که با هدف و منظور دیگری دانشجو فارغ التحصیل می‌کند.

قطعا بین کسی که از ابتدای تحصیل دانشگاهی، با هدف معلم شدن درس می‌خواند با کسی که در دانشگاه قبول می‌شود و پس از فارغ التحصیل شدن به دنبال کار می‌گردد و به سمت معلمی می‌رود  فرق معناداری وجود دارد .

امسال در دانشگاه فرهنگیان با عنوان ماده 28 افرادی جذب شدند که  تعداد قابل توجهی از آنها در امتحانات مهارتی و اختصاصی نمره قبولی را کسب نکرده بودند .قرار بود این افراد بمدت یک‌سال دوره ببینند ولی عملا چهار ماه دوره دیدند. دوره کاورزی این افراد مصادف شد با تابستان که دیگر مدرسه ای برای کاورزی رفتن وجود نداشت .افرادی که پذیرش شده بودند اکثرا در قسمت های دیگر شاغل بودند و با سن وسالی که داشتند به نظر نمی رسید برای تدریس خصوصا در مقطع ابتدایی تناسبی داشته باشند .بعضی از این افراد متولد دهه چهل و شاید بیشتر بودند . می بینید ما داریم صورت مسئله را پاک می کنیم.این هم طلیعه جذب فارغ التحصیل از خارج مجموعه دانشگاه فرهنگیان.

چه گونه است وزارت بهداشت برای خود دانشگاه های متعددی دارد. وزارت راه برای خود دانشکده و دانشگاه های متعدد دارد. قوه قضاییه برای تربیت نیروی متخصص خود دانشگاه دارد یا وزارت امور خارجه ،شرکت ملی نفت و… برای خود دانشگاه های تخصصی دارند اما وزارت آموزش و پرورش با ظرفیت دوازده میلیون نفر از جمعیت کل کشور ،صلاحیت تربیت نیروی متخصص و مورد نیاز خود را ندارد؟

فردی دانشگاه شهید رجایی را نیز دانشگاهی صالح برای تربیت معلم مطرح کرده بود، باید عرض کرد که دانشگاه شهید رجایی تقریبا از دهه هفتاد عهده دار تربیت معلمان مهارتی شد و آن هم از وزارت علوم مجوز گرفت، اما اکنون همان مسیری را می رود که دانشگاه تربیت معلم رفت و سپس از اهداف اولیه خود دور شد و منحل شد و امروز نام دانشگاه خوارزمی بر خود دارد و اهداف دیگری را دنبال می‌کند.
اینکه دانشگاه فرهنگیان تضعیف شده است برکسی پوشیده نیست . اینکه از لحاظ ساختاری جوابگوی این انتظارات نیست کاملا مشهود است ولی صادقانه باید گفت که جذب فارغ التحصیلان دانشگاه ها پاسخگوی مهارت های معلمی نیست . همه کسانی که از پیشکسوتان آموزش و پرورش هستند.کیفیت معلمان دهه شصت و هفتاد را  به عنوان معلمانی متعهد و متخصص  قلمداد می‌کنند.اما بگویید در این بیست سال چه بر سر تربیت معلم آمده است که اینگونه فریاد سر داده ایم که دانشگاه فرهنگیان را تعطیل کنید.

بیاییم مشکل را حل کنیم نه این که تربت معلمان خود را به همسایگان وزارت علومی بسپاریم.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید