خبر فوری
‌وضعیت منزل صوت الملک در بستک که به دوره قاجاریه برمی‌گردد، بسیار تأثر برانگیز است و نیاز به مرمت فوری دارد.

‌منزل صوت الملک در بستک نیاز به مرمت دارد + عکس

‌به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از ایسنا،‌ در آذرماه در جلسه ای مشترک فرمانداری، شهرداری، شورای شهر شهرستان بستک و نماینده وراث منزل تاریخی صولت به منظور حل مشکل خرابی این بنای تاریخی برگزار شد. در این جلسه توافق شد شهرداری بستک منزل صولت را تملک و به کمک میراث فرهنگی بازسازی کند تا این منزل به عنوان موزه تاریخی شهر بستک و یک بنای ماندگار ادامه حیات دهد.

مسئول مجمع هنرمندان شهرستان بستک در گفت‌وگو با ایسنا، ‌اظهار کرد: منزل صولت الملک در بستک، متعلق به دوره قاجاریه بوده و تا قبل از زلزله پنج و نیم ریشتری سال 92 شهرستان بستک، استفاده مسکونی می‌شد.

سبحان جامه‌دار افزود: در يك ماه گذشته به دليل عدم توافق مالكين این بنای باستانی با شهرداری و ميراث فرهنگی شهرستان، مالكين اين بنا از سر ناگزیری دست به تخريب اين اثر تاريخی زده‌اند و به گفته کارشناس ثبت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هرمزگان وضعیت اين بنا بسیار تأثربرانگیز است و نیاز به مرمت فوری دارد.

این فعال فرهنگی تصریح کرد: میراث فرهنگی زمانی می‌تواند نسبت به مرمت این بنا اقدام کند که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده باشد.

وی ادامه داد: درخواست ثبت این بنا در فهرست آثار ملی داده‌شده است ولی تا زمان دریافت پاسخ سازمان مرکزی باید منتظر ماند، اين در حالی است كه مالكين منزل صولت الملك بر سر واگذاری مالكيت با ميراث فرهنگی و همچنين شهرداری تابه‌حال به توافقی نرسیده‌اند.

جامه‌دار تصریخ کرد: در بعضی موارد عدم همكاری و دخالت مورد انتظار از جانب سازمان‌ها و ادارات دولتی، عدم همكاری لازم از سوی مالكين منازل، نداشتن جدول بودجه‌بندی و برنامه‌ریزی از سوی شهرداری و ميراث فرهنگی برای اين آثار ارزشمند، بی‌توجهی به اين ميراث ارزشی و فرهنگی از جانب مردم و عدم پيگيری و مطالبه گری جامعه عام بستک از دلایل نابودی این آثار است.

وی بیان کرد: فرهنگ‌سازی، معرفی، ارزش سازی و آگاه‌سازی در خصوص هنر معماری بستكی در سطح شهرستان، استان و حتی كشور، توجه بیش‌ازپیش مسئولين مربوطه به بناهای جامانده از معماری بستكی در شهرستان و همچنين توجه به زنده نگه‌داشتن معماری سنتی بستک در بناهای امروزی، برگزاری جلسات، گردهمایی‌ها و ايجاد كارگروهی مشترک از معماران، متخصصان، صاحب‌نظران، معتمدين و مسئولين در رابطه با ارائه راه‌حل پيشنهادی جهت برون‌رفت از اين بحران، جذب سرمایه‌گذاران خارج از شهرستان، بودجه گيری از ادارات مرتبط در استان و حتی درخواست ياری از سوی خيرين درون شهرستان جهت جلوگيری از تخريب اين آثار كه جزئی از هويت بستکی‌ها است، ايده پردازی‌ها، زمینه‌سازی‌های اجرايی، تشكيل تجمع‌های مشورتی از سوی مجمع هنرمندان بستک و سرعت دادن به باز زنده سازی بناها، آثار و هنر معماری بستكی در بستك و كاربری مناسب برای هر يک از بناهای بازسازی‌شده از اهم اهداف تشکیل كمپين حفاظت از هنر معماری بستكی است.

این فعال فرهنگی در پایان تصریح کرد: از مسئولين، معتمدين، شورای شهر، هنرمندان، فرهنگيان و همگی همشهریان عزيز تقاضا دارم كه ما را در تشكل مجمع هنرمندان بستک و همین‌طور دررسیدن هرچه سریع‌تر اين سازمان مردم‌نهاد به اهدافش یاری کنند و از معماران، موسیقی‌دانان، هنرمندان، فرهنگيان و دیگر قشرهای مختلف بستک تقاضا کرد، بیدارباشیم كه از دست دادن هويتمان برايمان گران تمام خواهد شد.

انتهای پیام

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید