خبر فوری

خارج سازی تومور کلیه با روش سرد کردن برای نخستین بار در ایران

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، متخصص ارولوژی بیمارستان شهید محمدی بندرعباس که عهده دار انجام این عمل بوده، روز دوشنبه به خبرنگاران اظهار داشت: بیمار خانم جوان و بارداری بود که با علائم درد مبهم در پهلوها به این مرکز مراجعه کرده بود که در بررسی اولیه پس از انجام تست های آزمایشگاهی و سونوگرافی احتمال وجود یک تومور در کلیه راست بیمار مطرح شد.

دکتر ناصر ریاضی بیان داشت: با توجه به اینکه بیمار در ماه های آخر بارداری به سر می برد امکان انجام سی تی اسکن جهت تشخیص نهایی وجود نداشت و از همین رو روند درمان به بعد از تولد نوزاد و ختم بارداری موکول شد .

وی با بیان اینکه پس از ختم بارداری با انجام سی تی اسکن ،تشخیص تومور کلیه محرز گردید، گفت: با توجه به اینکه حجم تومور بزرگ بود و لوب تحتانی کلیه را بطورکامل درگیر کرده بود امکان خروج تومور و پارشیال نفرکتومی (برداشتن قسمتی از کلیه ) با روش های معمول غیر ممکن بود .

این متخصص ارولوژی بیان داشت: در روش های معمول بعد از بستن شریان اصلی کلیه نهایتا جراح 20 دقیقه زمان برای خروج تومور از کلیه خواهد داشت و در صورت طول کشیدن عمل، کلیه دچار ایسمکی شده و از کار خواهد افتاد که با توجه به اندازه تومور انجام عمل در این فاصله زمانی تقریبا غیر ممکن بود .

وی ادامه داد: از همین رو و با توجه به شرایط موجود ، یا باید کاملا کلیه بیمار خارج می شد و یا اینکه با تکنیکی متفاوت زمان عمل را برای خروج تومور با حفظ عملکرد کلیه افزایش می داد.

این پزشک متخصص افزود: بدین منظور تصمیم بر آن شد که حین عمل جراحی علاوه بر بستن شریان اصلی کلیه ، با سرد کردن کلیه به وسیله یخ استریل مدت زمان کافی در اختیار جراح قرار داده شود تا تومور خارج گردد که خوشبختانه با روش فوق که برای اولین بار در هرمزگان صورت گرفت، تومور کلیه خارج شد.

ریاضی خاطرنشان کرد: طی این عمل جراحی که به مدت 2 ساعت و نیم به طول انجامید، تومور کلیه به طور کامل خارج و بقیه بافت کلیه ترمیم و عملکرد کلیه بیمار حفظ شد و بیمار با حال عمومی مناسب به بخش منتقل شد.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید