خبر فوری

نخستین دورهمی یلدای جزیره کیش برگزار شد

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از ایرنا ،این برنامه شاد و مفرح هنری با هدف ایجاد نشاط و سرگرمی برای ساکنان و گردشگران جزیره در بلند ترین شب سال در محوطه پارک ماهیگیرجنب مرکز همایش های بین المللی کیش برگزار شد.
این جشن که از ساعت 20 تا 23 به طول انجامید با اجرای برنامه های شاد و متنوع هنری از جمله حافظ خوانی توسط شاعران مطرح و گرفتن فال حافظ ، اجرای موسیقی سنتی و پاپ ، مسابقه هندوانه خوری و دون کردن انار، مشاعره و مسابقه پیامکی ،سفره آرایی ،برپایی کرسی زمستانی توسط شهروندان همراه با اهداء جوایز همراه بود.
در این برنامه که با استقبال خوبی از سوی مردم روبرو شده بود تعداد زیادی از شهروندان با آوردن خوراکی های ویژه شب یلدا و همچنین میز آرایی ها یلدای بیاد ماندنی را در کنار گردشگران تجربه کردند.
معاون فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش شب یلدا رایکی از شبهای پرخاطره برای هر ایرانی عنوان کرد و به ایرنا گفت: این شب طولانی ترین شب سال است و مردم در کنار یکدیگر بر اساس سنتی دیرینه گردهم می آیند.
ابراهیم رضوانی گفت : ایرانیان صرف نظر از اینکه متعلق به کدام قوم و قبیله هستند در برگزاری جشن یلدا اتفاق نظر دارند و شب یلدا را شب جشن، دور هم‌نشینی و دوستی می‌دانند.
وی اظهار کرد : این برنامه به پیشنهاد مردم بود و با عنوان نخستین ‘دورهمی یلدای جزیره کیش ‘برگزار شد .
رضوانی ابراز امیدواری کرد کرد که این برنامه در سالهای آینده با مشارکت خوب مردم و با برنامه ریزی دقیق تری انجام گیرد .
معاون فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش گفت : اجرای تمامی برنامه را هنرمندان جزیره کیش بر عهده داشتند .
این برنامه به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش برگزار شد.
مجموعه غذایی فودسان نیز در این جشن ضمن تزئین سفره شب یلدا از میهمانان حاضر با چای پذیرایی کرد.
اجرای کنسرت توسط گروه روناک و استند آپ کمدی در تالار شهر برنامه متنوع دیگری بود که به مناسبت شب یلدا در کیش برگزار شد.
شب یلدا یا شب چله بلندترین شب سال در نیم‌کره شمالی زمین است. این شب به زمان بین غروب آفتاب از ۳۰ آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در اول ماه دی (نخستین روز زمستان) گفته می‌شود. ایرانیان و بسیاری از دیگر اقوام شب یلدا را جشن می‌گیرند.
مورخان بر این عقیده اند که ایرانیان نزدیک به چند هزار سال است که شب یلدا آخرین شب پاییز و آذر ماه را که درازترین و تاریک ترین شب در طول سال است تا سپیده دم بیدار می‌مانند .
یلدا همان میلاد به معنای زایش ، زاد روز یا تولد است که از زبان سامی وارد پارسی شده است.
در بسیاری از نقاط کشور برای نامیدن بلندترین شب سال، به جای شب یلدا از واژه مرکب شب چله استفاده می شود.
1630*1641/ خبرنگار: مریم زبان دان- انتشار دهنده : امیر برزی

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید